Annons:
Etikett11-företagsamhet
Läst 1253 ggr
HBKbruden
2008-09-03 11:57

Ni med företag

Berätta hur det går för er? Lever ni på hästfotograferingen? Hur marknadsför ni er? Var ligger er ungefärliga inkomst på? Fotor ni bara inom hästar, isåfall vad är huvudinkomsten? Är ni ensamna inom ert företag :)

Många frågor, men är nyfiken :) Berätta!

Annons:
Xanon
2008-09-03 16:31
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#1

Jag har inget företag men jag svarar ändå.

1. Nej, jag kan inte leva på fotograferingen. Som frilansare och amatörfotograf så känner jag att utan utbildning så spelar ite jag i samma liga som "riktiga" fotografer. Jag är billig för att få sålt något, och blir glad när jag väl får det.

2. Jag har på mig en tröja, vid fint väder, så att jag syns. Då brukar folk komma fram och fråga, och dom kan få mitt visitkort. På tröjan står även webben med så att vill man inte komma fram så är det bara att skriva ner webben och kontakta senare. Bifogar bild.

3. Jag fotar det mesta, men hästar är vad jag tjänar mest. Har fått sålt någon hundbild och så, men inget stort. Huvudinkomsten kommer ifrån digitala bilden, hur mycket jag tjänar varierar stort. Allt mellan 0 - 20 kunder på en tävling. Hittills har jag fått mest kunder vid ponnytävlingar…

4. Jag kör helt ensam, ibland följer min sambo med för skojs skull, men han säljer inte bilderna.

A dog may be man's best friend, but the horse wrote history.

jojjehanna
2008-09-03 23:10
#2

Hej! Jag arbetar i grunden heltid som lärare men pga småbarn har jag varit mer eller mindre ledig sista tiden. Har både jobbat heltid, deltid och som nu helt föräldraledig sen december -05.

Eftersom jag liksom är van vid mitt lärarjobb och en stadig (om än inte skyhög) heltidslön så har jag inte kastat mig ut och släppt det jobbet. Jag har dock börjat frilansa mer och mer för tidningen Ridsport senaste åren, tror det slog till 2006. Innan dess var det mer ströjobb. Säler även bilder till privatpersoner, stuterier, ibland andra tidningar och liknande. Hade jag orkat och hunnit lägga ned mer tid på detta hade jag nog kunnat sälja mer men den tiden och möjligheten har jag inte orkat ta just nu. Tex så passar det inte bra att vara borta varje helg, minsta barnet är bara drygt 5 månader och ammar fortfarande.

Jag kombinerar dock mitt fotande med att jag skriver också. Ofta gör jag båda men ibland bara det ena eller det andra. Rätt ofta numera får jag uppdrag men jag skulle kunna komma med mycket mer egna idéer, de välkonnar detta men så var det ju tiden jag inte riktigt har.

Har inte tjänat enorma summor på detta, absolut inte så jag kan försörja familj + nyköpt hus. Men i och med att jag har företag så har jag väl även köpt på mig saker för inkomsten, tex nu kamera, bättre objektiv, etc. Så hur mycket jag tar ut i lön beror ju också på hur mycket jag vill investera.

Jag är ensam i mitt företag men min man är snäll och hjälper mig mycket med främst hemsidan.

HBKbruden
2008-09-04 11:21
#3

Roligt att ni svarade, inga fler med företag?

# 2 Hur fick du kontakt med dessa tidningar och stuterier från första början? Hur marknadsförde du dig? Har du tips på vad man ska göra/tänka på om man vill starta upp ett företag?

jojjehanna
2008-09-04 23:44
#4

#3 Tja, jag fotade då de hästar jag själv ville ha kort på. Någon ägare frågade om de fick köpa kort och någon förening frågade om de fick använda bilder till sin föreningstidning. Sen rann det på mer och mer. Jag skickade då och då in foton till Ridsport och det hände att jag fick tillbaka dem med hänvisning att de inte fått någon text och kunde därför tyvärr inte trycka bilderna. Då tröttnade jag och började skriva själv. Efter en hel del texter började jag få uppdrag av dem och det har också runnit på. Skickade då och då in till andra tidningar också men det var nog rätt länge sen jag gjorde det vad jag kan minnas nu.

Vill också framhålla Jenny staaf på Moflo stuteri som jag har att tacka för hon peppade mig att skicka in bilder till bla Ridsport för hon tyckte mina bilder var bra och jag fattade väl inte att man kunde göra så. Nu har de en hel stab med frilansare och jag vet inte om de har behov av fler.

IdaL
2008-09-16 17:15
#5

#1 Var har du köpt din tröja? :)

Xanon
2008-09-16 19:44
#6

#5 Pikén är köpt på H&M, sen så känner vi en kille som jobbar på ett tryckeri där dom bland annat trycker mönster på kläder, så han tryckte in texten åt mig.

A dog may be man's best friend, but the horse wrote history.

Annons:
IdaL
2008-09-16 23:40
#7

#6 Ok :) Ska nämligen också fixa något liknande ;)

Upp till toppen
Annons: