Annons:
Etikett22-fotograf-bilder-finnes
Läst 1867 ggr
Caroline31
2012-03-28 21:38

Hästfotograf Finnes i Uppsala!

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Hej!

Jag har Nyligen flyttat tillbaka till Uppsala och söker nu modeller under våren sommaren i Uppsala trakten.

Jag fotograferar allt, porträtt bilder, rörelse, träning, tävling m.m.

Kommer finnas tillgänglig på en del tävlingar så länge utomhussäsongen pågår.

Jag kommer ut gratis och fotar så länge det går och efter dina önskemål, kan bjuda några bilder, men vill man ha alla bilder på en skiva/ usbminne så kostar det en liten peng.

Kontakta mig gärna på pettersson91@hotmail.se för mer information.

Annons:
[alezan]
2012-03-29 16:10
#1

Kan inte låta bli att fråga men varför fotar du gratis?

Om du aspirerar på en framtid som fotograf skjuter du med detta inte bara hårt arbetande yrkesfotografer som t.ex jag själv i foten utan även din egen framtid!

Jag har även sett dina bilder och vet att du de facto dessutom är en riktigt talangfull fotograf.

Tid är dessutom pengar och ditt arbete är väl värt att tas tillvara på och förvaltas rätt.

Caroline31
2012-03-29 21:34
#2

Har frågat mig den frågan säkert 100gånger vid det här laget.

Jag tycker det är så fruktansvärt svårt att sätta ett pris. Vill få kontakter och möjligheter att komma ut och fota på t.ex. olika gårdar med stora hagar och sommarbeten och  häst med ryttare och tja ja alla möjliga djur, valpar är för tillfället väldigt populärt. 

Jag kan fortfarande aldrig garantera 100%  med mina bilder, alla blir inte bra och ibland blir alla kort bara skit och då känner man sig dum att man ska ta betalt. Utan då är det bättre att komma ut gratis men vill man ha bilderna så kostar det en vettig summa då jag inte är någon proffsfotograf än.

Ny utrustning kostar, bensinkostar och tiden är dyrbar. Jag har blivit anställd på ett gods som fotograf nu i sommar/ höst och får timbetalt för allt arbete jag lägger ner. Jag frilansar för Svensk Jakt och nu ska jag ge mig in på hästsport genren.

Men det känns som att alla hästmänniskor har kompisar som fotograferar gratis och diverse och vem skulle vilja ha mig som är amatör som inte vet alla inställningar man kan göra på kameran.
Har en gnutta talang som jag vill vidareutveckla.

På ett fotouppdrag blev det nästan 10timmar i efterarbete+ själva fotografering.  SÅ det är mycket arbete och det är väl klart att man vill få ut något av det.

Har jag rätt eller har jag fel ? Finns det vanligt hästfolk som är villiga att betala det rätta priset för att få lite minnen på bild? Eller att fråga kompisen att fotografera gratis?

Jag skulle personligen ta ut summan som yrkesfotografer kan, men frågan är om alla är villiga att betala.

Emlielki
2012-03-30 01:54
#3

Min anledning till att jag kan göra det gratis är främt för att jag behöver övning på modellfotografering. Men också för att utöka min portfolio då jag har dåligt med just den typen av foton just nu.

Och som du skrev Caroline31, är det svårt att komma ut på riktigt när man tar betalt då många istället ber sina vänner att fota. Speciellt om man ännu inte är ett "namn i branschen".

Sedan anser jag mig heller inte tillräckligt bra för att kunna kräva pengar av någon. Kalla det dåligt självförtroende, men jag skulle agera sämre om jag hade den pressen på mig att nu MÅSTE jag ta bra bilder, personen har ju betalat för sessionen.

Har dock fotat mycket på tävlingar och shower tidigare, men är man inte där som officiell fotograf är det svårt att nå fram till eventuella kunder, i alla fall för mig.

Jag är också en aspirerande digital konstnär. Där kan jag däremot kräva lite pengar, blandannat eftersom jag, när det gäller konst, kan öva på precis det jag vill, när jag vill och anser mig därför mer redo för betal-jobb.
Till skillnad från fotograferingen där jag fortfarande behöver övning och tillfällen till lite mer uppgjorda fotosessioner, där man helt kan bestämma bakgrund, pose, osv.

Detta inlägg kom inte ut lika bra som det lät i mitt huvud, men jag hoppas ni förstår mitt tankesätt iaf :)

/ Line Kinnari

www.linekinnari.se - Portfolio 

[alezan]
2012-03-30 10:46
#4

Ger ni dem lillfingret kommer de bita av hela armen!

Hästsporten i framförallt Sverige - där jag inte bor - är överbefolkad av människor som tycker att alla andra ska jobba gratis å deras vägnar och att liksom underhålla det tänket kommer inte leda till något positivt i slutändan.

Ni behöver inte övervärdera er betydelse som fotograf modell skandalbloggare men se till att börja värdera er egen tid om än så lite och se till att ta betalt för om inte ni gör det kommer ingen annan heller att göra det åt er!

Emlielki
2012-03-30 13:51
#5

#4 Anser dock att allt det där beror på hur stark man är som individ. Har man redan satt upp en plan på hur man ska gå till väga för att komma in i braschen och kan följa den så anser jag det inte vara ett problem att göra de första jobbförsöken gratis..
Har man dessutom detta som en hobby och inte som ett yrke har man råd att tacka nej till erbjudanden om man känner att det är försök till att bli utnyttjad för en tidigare arbetsuppgift man gjort gratis.

Jag har som exempel ännu inte ens gått ut som fotograf på offentliga tillställningar. Jag är där som åskådare med en kamera. Och eftersom jag inte går ut som fotograf med en namnskylt och hänvisar till min hemsida är jag anonym vid dessa tillfällen och ingen kan i framtiden komma och säga "Du fotade på den tillställningen gratis, då kan du göra det här med." osv.

Enda seriösa och "offentliga" jobb jag gjort hittills är som bröllopsfotograf åt en vän. Det gjorde jag gratis eftersom det var första gången jag någonsin fotat bröllop. Enda jag krävde i betalning var husrum och mat, och en plats vid bordet under festen.
De ansåg att jag gjorde ett bra jobb. Fick bland annat lovord från en gäst på bröllopet som hade jobbat i många år som fotograf och haft en egen studio, han sa blandannat att om han hade haft kvar studion/företaget skulle han anställt mig med glädje. Detta fick jag höra från flera olika personer som han pratat med och tar det därför som en sanning och inte tomt smicker.
Och nu ska samma väns mor gifta sig i höst och jag är tillfrågad som fotograf. Men denna gång kommer jag kräva lite mer i betalning. Jag vill kunna gå +-0 på jobbet iaf.

Och det är mitt tillvägagångsätt med min fotografering. Först erfarenhet, sedan minimal utgift, sedan inkomst.

/ Line Kinnari

www.linekinnari.se - Portfolio 

FotoAlle
2012-04-03 13:37
#6

#4 - kunde inte ha sagt det bättre själv!

Annons:
Artylay
2012-04-12 13:09
#7

Det här är en otroligt svår frågeställning. Det är som #2 säger, har man inget namn så får man inga kunder. Själv reser jag runt i landet för att ta bilder på tävlingar. Detta för att det är kul och för att jag behöver träna och utöka min portfolio. Jag har även gjort lite småjobb åt vänner, men då gör jag det gratis. Min dröm som den unga person jag är, är att kunna livnära mig på att måla och fotografera på beställning. Det är lite av en hopplös dröm, men jag håller ändå fast vid den. 
Jag har gått fotografisk bild A och B på gymnasiet. Dessa kurser gick jag under loppet av ett år. Min lärare ansåg att jag var för bra för att gå a-kursen, så han satte ett mvg på mig och kastade upp mig till nästa kurs. Visst, man tackar ju inte nej till ett extra mvg och en extra kurs i studieplanen, men detta gjorde mig inte till en bättre fotograf. Min lärare lärde mig ingenting, han konstaterade bara att jag tog fina bilder. Pappa sa senast den här veckan,
"Vet du inte vad det där är på kameran?"
"Nej", svarade jag. "Inte alls!" 
"Hur kan du ta så bra bilder och inte kunna ett smack?"
Det är faktisk väldigt pinsamt att vara på en tävling med en bra kamera och låtsas vara fotograf, och så kommer någon fram och frågar lätta saker om kameran som jag inte kan svara på. Där sitter haken. Hur kan jag ta betalt för jobb som jag egentligen inte kan fullt ut? Hur kan jag skapa mig ett namn när jag inte är så bra?
Än så länge har jag bara fått illustrationsjobb då folk vill att jag målar deras hästar. Jag tror att detta beror mycket på att fotografyrket inte är lika eftertraktat. Då jag talade med min pappa så sa han att jag kanske skulle fotografera något annat om jag skulle göra det på heltid. För om jag skulle arbeta med fotografi så skulle jag vara tvungen att ta minst 400kr på en bild för att det skulle kunna gå runt, vilket är helt omöjligt.
Hur får man sig ett namn egentligen? Någon som har några tips? Och har jag ens rätt till det då jag inte har så stor kunskap?

Sjukt mycket tom text, sorry ^^'

Mvh
Rebecca Frödén

Caroline31
2012-04-12 21:19
#8

 Artylay Det kändes skönt att läsa det du skrev för det är så jag känner. Jag kan ta jättefina bilder, jag rattar och vrider på kameran och ett klick senare har jag en pangbild, men har ingen aning om vad jag gjorde eller vilka inställningar jag använde.  Jag känner mig som en nybörjare och tycker också det är pinsamt när folk frågar mig om saker och i vilka väder det är bäst att fota i och vice versa.

Trots det har jag nu blivit anställd på ett gods som deras fotograf under jaktsäsongen och har lite hästfoto jobb på g och hundfoto är också väldigt populärt just nu.

Har anmält mig till fyra distanskurser till Hösten och hoppas att jag då kan lära mig mer, läser nästan dagligen olika fototidningar och på internet för att få mer kunskap. Allt jag lärt mig tidigare har jag lärt mig för att jag exprimenterat med kameran och tagit till mig av tipsen, men trots det så har jag svårt att säga  vilket iso jag ska använda, eller vilken slutartid. Jag vrider och rattar på kameran, men mer än så kan jag inte säga.

Jag älskar fotografering, man blir glad när man går ut i skogen med kameran på ryggen, eller när man följer med hästens rörelser, eller för den delen smyger på hjortarna i skogen.

Artylay
2012-04-12 21:46
#9

#8
Mycket sant, så kan man ses som duktig eller fotograf om man inget kan, men tar bra bilder?
Hur lyckas ni folk XD? Jag bor visserligen väldigt dåligt till, men jag försöker marknadsföra så gott jag kan. Dock får jag bara illustrationsjobb. Kanske det beror på att det är säkrare och inte en lika stor satsning som att boka en dag för en främmande person att komma och fotografera. Hur har ni gjort då ni fått avtal/uppdrag hos hästägare/gårdar/stuterier? Jag prövade att skriva till tidningar, men bara en svarade och berättade att det var fina bilder, men att de redan har samarbete med fotograf. Det är svårt att hitta folk som är intresserade.

Mvh
Rebecca Frödén

monsterblom
2012-04-30 15:11
#10

Jag kan ju säga så här; vill jag ha BRA bilder så tar jag ut en fotograf som fotar. Trots att jag fotar själv så är jag villig att betala någon att göra jobbet.

Känns som att man kan ställa krav på hur man vill bli fotad och så vidare. Tar du hjälpa av en vän så får man ta det som blir, dvs man får vara glad om det blev ngt alls som föll i smaken.

Om jag ska fota andra så beror det på. Frågar jag om jag får fota görs det gratis då det är egen vinning som syfte. Ber mig någon därimot så vill jag ha betalt. Jag värderar min tid högt.

Så stå på er! Hur mkt värderar ni eran tid? Tänk på vad ni annars gjort på den tiden ni viger åt någon annan

[alezan]
2012-04-30 15:28
#11

Några frågor/saker att fundera på till er som tycker att ni är för dåliga/orutinerade för att ta betalt.

  1. Kallar ni er fotograf i er marknadsföring? Om ja - varför? Om ni inte anser er mogna för att ta betalt för ert arbete varför kalla sig fotograf? Kan man fota kan man ta betalt, kan man inte fota så kanske man skall fundera på en annan karriär.
  2. Skulle ni acceptera att ni inte fick betalt första dagen på ert nya jobb på ICA för att ni där inte kan kassamaskinen, inte har koll på koder, knappar. ostsorter och betaltkort/rabatter? Svaret på den frågan är troligen nej så varför gör ni skillnad på arbete vs. arbete?!
Artylay
2012-04-30 16:19
#12

#11 Jag önskar att det vore sant, men för det mesta måste man börja på bottnen och sedan klättra sig uppåt, även med priserna. 
Att jobba gratis gör förmodligen ett litet halvseriöst intryck. Men att ha extremt låga priser i början är nästan ett måste. Då man tagit tillräckligt många bilder och har ett namn så kan man börja tänka på en karriär.

Mvh
Rebecca Frödén

Marrieh
2012-05-02 10:17
#13

Det gäller att absolut inte ta för lite betalt i början! Kunder man haft förut kommer gärna tillbaka om man gör ett bra jobb. Därför är det verkligen inte juste mot kunderna att gå ut med jättelåga priser för att sedan successivt höja. Det tappar man många kunder på. Då är det bättre att man börjar med rea för att man nyss startat och det är jätteviktigt att tala om detta för kunden.

----------------------
Marielle Foto

 

Annons:
Upp till toppen
Annons: