Annons:
Etikett12-uppdrag-bildförsäljning
Läst 2673 ggr
Artylay
6/6/12, 1:23 PM

Få kunder

Något jag fått lite problem med vid tävlingar är att,

1. Få kontakt med hästägare. Hur gör ni då ni har fina bilder men inte har kontakt med ägaren? Själv brukar jag kontakta arrangören bakom tävlingen, men det fungerar inte alltid.

2. Sälja bilder för pengar. Vid tävlingar är det otroligt många som fotograferar. Hur ska jag kunna ta betalt då nästan alla ger ifrån sig sina bilder gratis?

Mvh
Rebecca Frödén

Annons:
diesel92
6/6/12, 5:30 PM
#1

Har också dessa problem jag har däremot alltid min fototröja som det synligt står fotograf på. Ibland kan det komma fram folk o fråga och då kan jag ge de visitkort.

Lueur
6/6/12, 5:56 PM
#2

1. När jag fotograferade tävlingar och jag tyckte jag fick extra fina bilder på ett visst ekipage brukade jag gå fram till dem på tävlingsdagen och visa upp dom. Hade med massa visitkort som jag dels delade ut men även la i cafeterian.

2. Detta är den "dåliga" sidan, folk som ger bort gratis förstör och drar ner priserna för de som vill vara seriösa och kanske har betydligt bättre kvalité på sina bilder. Man får helt enkelt hålla lite koll på de andra fotograferas priser. Visa upp sig så mycket som möjligt och visa att det är dig de ska köpa bilder av.

Ett bra sätt är att ge några lågupplösta bilder till klubben som de kan få till sin hemsida med länk till dig. Eller skiv i klubbens gästbok på deras hemsida (om de har någon) att du varit där och fotograferat. :)

De är på det sättet jag har gjort :)

Caroline Dahlén
Medarbetare
på Hästfoto iFokus

FotoAlle
6/9/12, 7:41 PM
#3

Vi brukar sponsra vinnarna i de klasser vi plåtar, och ser till att arrangören talar om i högtalarna att vi finns på plats, samt att de lägger ut en länk på sin hemsida till oss.

Vi sätter upp affischer i A4 och A3 format här och var på tävlingsplatsen samt lägger ut visitkort i sekretariatet.

Har en aktiv FB-sida där vi talar om var vi ska och var vi har varit, lägger upp utvalda bilder och taggar ryttare vi känner.

Åker på vissa tävlingar endast i marknadsföringssyfte, som exempelvis så är vi på Strömsholm den här helgen, med pressackreditering.

Vi ger inte bort gratis, men har ett par profilryttare som får bilder mot att de gör reklam för oss.

Det är några av de sätt vi jobbar på.

//Annelie

Pandy
6/26/12, 7:42 PM
#4

Jag har samma problem, vet däremot inte vad jag ska göra åt det…

Shamandaliex
7/31/12, 9:25 AM
#5

Det svåraste är när man åker till en tävlingsplats och inser att det står 10 fotografer till och fotar. Då känner mig man sig ganska modfälld. Jag försöker åka på tävlingar som är lite mer ovanliga där jag vet att det inte är så många, hopptävlingar är det ju världens inflation på. Det lättaste är nästan att bara åka dit med ambitionen att träna. När man väl är där så prata med lite folk. Man får ju alltid höra lite kommentarer för vilken tidning man jobbar för och då är det bara att spinna vidare på det. Ge dem ett visitkort och skriva i gästboken före/innan att du ska vara där.

Jag lovar, om de du pratar med vet var dina bilder finns köper de hellre hos dig som de pratat med än den andra anonyma fotografen som inte pratat med nån ;)

Kika gärna på min blogg där jag skriver om allt inom fantasy!

- Fantasygrottan

MatildaSjöberg
4/17/14, 11:51 PM
#6

#2, Jag tycker det är fel att säga att folk som fotar och ger bort bilder "Förstör". Fotografer som fotar och säljer bilder från hopptävlingar har valt detta själva, det är inte deras rättighet att åka på en tävling, fota och sälja utan "Konkurans". Självklart förstår jag att det kan vara frustrerande att ha valt hästhoppning som mål för sitt fotograferande och folk ger bort bilde r. Men detta är inget nytt, detta sker mer och mer överallt, kameror är billiga idag, vem som helst kan fota en fin bild. :) En hopptävling är en allmän plats, vem som helst får fota. Själv fotar jag en del och publicerar på internet, och ofta tycker folk dem är tillräckligt bra och vill köpa. Så vill man ha betalt får man helt enkelt vara bättre än de där "10 småtjejerna" runt staketet 😉

Annons:
JessicaE79
1/15/16, 11:15 AM
#7

#6

Hur kan du INTE förstå att du förstör marknaden för de som faktiskt har fotande som yrke när du ger bort dna bilder gratis, det är väl ren logik?

De av oss som har fotande som yrke är beroende av att sälja sina bilder, och måste ta högre priser för att vi har företag där man måste betala skatt, moms och sociala avgifter för varje bild UTÖVER den summa som kan anses vara vår lön för just den bilden. Det är mycket bättre att du tar NÅGOT betalt för din bild oavsett kvalitet, för då hjälper du oss som fotar på "högre nivå" dvs som fotar yrkesmässigt, att motivera att man tar betalt. Om du som har en lägre klass på kameran OCKSÅ tar betalt så förstår kunden att vill man ha bilder så får man betala oavsett kvalitet, så i slutänden blir det enda valet att välja vilken kvalitet man är bekväm med att köpa, men köpa bilden måste man oavsett.

Om alla "sidofotografer" tog en hundralapp per bild så skulle det verkligen göra marknaden lite lättare även för oss som fotar som jobb, för då skulle de inte ha ett val annat än att fota själva förstås.

Sen kan man diskutera huruvida det är ok att fota "svart" eller inte men det kommer alltid att vara många som gör så, därför kommer jag inte gå in på den moraliska frågan där utan väljer i stället att bara konstatera att de som väljer att ge bort sina bilder idag skulle hjälpa oss andra genom att ta betalt eftersom utbudet av bilder då skulle bli mer balanserat, nämligen "ok, det fanns tio fotografer där, samtliga vill ha betalt, men olika priser.  Jag kommer alltså inte undan utan jag måste betala oavsett kvalitet på bilderna. "

Bättre för alla på sikt, utom möjligen skatteverket osv. Men lättare för oss som vill ha betalt att motivera att bilden kostar pengar om ALLA tar betalt.

Kameratrollet
1/15/16, 11:20 AM
#8

Du svarar på någonting som är två år gammalt…

MyBeauty
1/15/16, 3:43 PM
#9

1. Jag tar aldrig kontakt med hästägarna. Hästägarna tar kontakt med mig. För min egen del så känner jag att det skulle verka lite desperat att söka upp dom själva :P

2. Inga problem alls med försäljning. Jag tar 375sek för EN liten webbild och jag säljer massor trots att hobbyfotografer finns på plats och ger bort sina bilder gratis. Ger man vad kunderna vill ha då säljer man ändå.

http://Mylifeandbrian.blogg.se

Upp till toppen
Annons: