Annons:
Etikett22-fotograf-bilder-finnes
Läst 1196 ggr
iwannabecool
4/1/13, 3:39 PM

ta betalt?

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

hej! Idag kom det fram en och frågade om hon fick köpa bilder på sin dotter av mig, och visst får hon det. Men hur mycket ska jag ta betalt? Jag är ingen nybörjare direkt, jag har fotat i några år. Jag bifogar en bild som jag har fotat. 

Men vilket pris tycker ni är rimligt för ett digitalt foto?

Annons:
Hanna
4/3/13, 6:43 PM
#1

Det beror på vilken storlek du tänkt sälja dem i.

Sajtvärd på reptiler ifokus.
Medarbetare på leopardgecko ifokus

iwannabecool
4/3/13, 10:01 PM
#2

vad menar du med storlek?

Hanna
4/3/13, 10:02 PM
#3

#2 Storleken på fotot. Om du tänkt sälja dem digitalt är det självklart att man tar mer betalt för originalet än en 500x350 bild.

Sajtvärd på reptiler ifokus.
Medarbetare på leopardgecko ifokus

FotoAlle
4/4/13, 4:54 PM
#4

Jag säljer aldrig ett original - bilden är ju inte klar då.

Vi säljer i tre olika storlekar - web 800 px på längsta sidan, mellan digital 1500 px på längsta sidan och stor digital 2500 px på längsta sidan. 

Priset varierar mellan 99 och 359 för privat bruk

iwannabecool
4/5/13, 10:50 AM
#5

jag redigerar bilden först, så original är den ju inte. 

men jag förstår inte riktigt, menar ni att ni (om ni tex har photoshop) går in på bildstorlek och ändrar till 800/1500/2500? 

Jag har funderat lite på pris och jag tror ungefär 35 kr/bild blir rimligt ;)

Hanna
4/5/13, 2:34 PM
#6

#5 Ja precis. Och med original i det här fallet syftar man på originalstorlek. Man säljer aldrig en bild i 5000px.

Sajtvärd på reptiler ifokus.
Medarbetare på leopardgecko ifokus

Annons:
FotoAlle
4/8/13, 12:09 PM
#7

35 kr? Det blir inte mycket till timpenning då…

Du åker till fotostället, du tar dina bilder - vilket tar en stund - du åker hem och laddar över dem, redigerar dem och sen ska du sälja dem för bara 35 kr?

Även om du bara råkade vara där, och mamman bad att få köpa, så se till att ta betalt. 100 kr per bild är inte dyrt, utan egentligen alldelds för billigt men bättre än 35-

iwannabecool
4/8/13, 4:37 PM
#8

va svårt det blev nu.. men med tanke på att det ofta är andra som fotar och ger ut bilderna gratis, så tycker JAG att 35 kr är rimligt för mina bilder, jag är ju trots allt inte någon stor proffsig företags-fotograf.

eller ? kan tillägga att jag bara är 14 år :)

AnnaHelgesson
4/9/13, 2:35 PM
#9

Tips, kolla på vad andra fotografer säljer i för storlekar och priser, sätt sedan ditt eget pris efter det :)
Min hemsida där du kan hitta priser och info under Tjänster.
www.annahelgesson.weebly.com

Upp till toppen
Annons: