Annons:
Etikett13-lag-moral-och-etik
Läst 1042 ggr
[tildemattson]
2013-07-14 21:49

Fota andra, känner mig "inkräktande"

Jag har funderat på att fota folk på klubbtävlingarna som ridskolan har för att ge eller kanske sälja till ryttarna. Men saken är den att det känns fel. Oroar mig mycket för att någon arg förälder ska komma fram till mig och berätta att jag verkligen inte får fota deras barn eller att folk ska börja tycka illa om mig. Någon som har nått bra tips som kan dämpa oron lite?

Annons:
tlundegard
2013-07-15 10:12
#1

Så länge du inte publicerar bilderna på internet så ska det väl vara lugnt? :)

2 hästar, en katt och lite fisksoppa
raudur.blogg.se

Medarbetare på akvariefisk.ifokus

Loviiisa
2013-07-15 20:56
#2

Får känslan av att du inte brukar fota vid tävlingar? Då är det klart man kan känna sig lite nervös, framförallt om det gäller en ny klubb/plats. Mitt tips är att du i den mån det går, försöker att inte tänka så mycket i förväg - om du vill fota, gör det men tänk på att placera dig så att du inte riskerar att störa ekipagen. Nu har jag själv inte fotograferat på ett par år, men jag kunde ha lite samma känsla i "början av fotosäsongen" men min upplevelse/erfarenhet är att de flesta bara tycker det är roligt eller inte noterar det. Är ju så många som springer runt med kameror numera så folk börjar väl vänja sig.

Lycka till!

Anna
2013-07-16 10:46
#3

Jag kan känna igen mig i det där. Än idag (har jobbat med detta i ca 7 år) kan jag känna mig lite inkräktande och "ivägen" när jag är och fotograferar på klubbar och liknande, även om det givetvis är lättare nu när jag är van. Jag har aldrig fått en ond blick eller snäsig kommentar, tvärtom - folk kommer fram och frågar var de kan se bilderna, eller om jag kan fota deras barn lite extra osv. Det mesta sitter absolut i huvudet. 

Kom ihåg att du har all rätt att vara där, och du kommer med allra största sannolikhet inte att vara den enda med kamera på plats. Ta för dig! :)

Anna, värd på Hästfoto och Webbutveckling

annaattlid.se

[tildemattson]
2013-07-16 19:26
#4

Tack för svaren :) Ska bara fota på min ridklubbs tävlingar så jag känner dom flesta, ialla fall dom som rider i de lite högre klasserna.

Upp till toppen
Annons: