Annons:
Etikett13-lag-moral-och-etik
Läst 1708 ggr
JenniferH
2013-08-08 15:29

Lägger ut bilder och låtsas vara någon annan?

Min förra storhäst såldes till en 16årig tjej neråt i landet där han har det jättebra, hon älskar honom som han vore hennes egna barn och hon tar väl hand om honom. Hästen är idag 21 år gammal, jag pensionerade honom när han var 19 år då jag tyckte att han inte skulle behöva tävla längre, åldern började kännas i kroppen på honom. Så han är nu hon den här tjejen som rider honom mycket i skogen, hoppar småhinder och tränar lite dressyr, allt på ganska lätt nivå vilket är superbra.

Mitt "problem" är dock detta. Hon frågade om hon kunde få se bilder på honom från tidigare år, så jag länkade till en fotosida där jag hade en massa bilder på mig och hästen från tävlingar, träningar osv. MEN hon har sen lagt upp dessa bilder på sin blogg, instagram och facebook, och låtsas som att det är hon som rider hästen på bilderna. Så jag undrar, kan man göra någonting åt det? Jag har sagt till henne att jag gillar inte att hon använder mina bilder, men då har hon bara blockerat mig. Mitt ansikte är bortklippt på bilderna, så har jag någon rätt i att hon inte får använda dom? Det känns rätt konstigt att se mig själv på min gamla häst på bild, när hon skriver att dom har varit ute och tävlat och vunnit osv..

Vissa bilder har jag tagit själv, andra har någon annan tagit på mig oc hästen så jag äger ju faktiskt inte dessa bilder. Men får hon använda dom ändå?

Vad jag förstår så vill hon framstå som en väldigt duktig ryttare som tävlar på 140-150 nivå, vilket hon har skrivit att hon har gjort med den här hästen. Hm..

Annons:
Anna
2013-08-08 15:48
#1

Oj, knepig situation!

Hon har självklart inte rätt att använda bilderna hur hon vill, inte heller att utge sig för att vara du. Bilderna som du har tagit äger du, bilderna som någon annan tagit på dig och hästen äger respektive fotograf. Har hon inte tillstånd till bilderna men använder dem ändå bryter hon mot lagen.

När du gav henne bilderna, nämnde du något om att hon inte får använda dem hur som helst? Har du möjlighet att få kontakt med henne nu skulle jag berätta för henne hur det ligger till, att hon inte har rätt till bilderna och att du har lagen på din sida.

Jag personligen skulle kanske inte reagera så mycket om någon använder bilder på deras häst som jag tagit och publicerar på personliga bloggar osv (min f.d medryttarhäst är t.ex såld till en tjej som jag har skickat lite gamla bilder till, de får hon gärna använda om hon vill) - men när hon ljuger och utger sig för att vara du är det ju lite jobbigare, helt klart.

Anna, värd på Hästfoto och Webbutveckling

annaattlid.se

JenniferH
2013-08-09 15:53
#2

#1 Jag trodde bara att hon menade att hon ville se bilder på honom inte bilderna. Jag skulle aldrig använda någon annans bilder på hästen, i mina ögon så vore det bara konstigt för det skulle vara från en tid när jag inte ens ägde honom.

Egentligen, det påverkar väl inte mig sådär jättemycket. Det är bara lite konstigt och ganska störande, jag ser henne lägga upp bilder på honom när "dom har varit ute och tävlat" fast det är jag på bilden…

Anna
2013-08-12 11:19
#3

Självklart är det en konstig situation! Jag hade absolut inte varit glad om det hände mig.

Har du möjlighet att kontakta henne nu, eller har hon blockat dig helt?

Anna, värd på Hästfoto och Webbutveckling

annaattlid.se

Upp till toppen
Annons: