Annons:
Etikett13-lag-moral-och-etik
Läst 1125 ggr
ElinP
2013-09-28 15:12

Equipe

Hej! Jag vet att en del av medlemmarna här även är med i Equipe tävlingsfotografer. Har träffat på många bilderna nu som är stulna därifrån som är tagna av mig och funderar lite på vad man skulle kunna göra åt det. Sedan om Equipe borde hjälpa till att se till så att stölderna minskar? Tex. Kopieringsskydd, Fakturering, större logga m.m skriva att det är stöld att kopiera från equipe? Hur känner ni som också är anslutna till Equipe? :) Kram!

Annons:
equestphoto
2013-09-30 14:35
#1

Det verkar vara hopplöst att få folk att sluta ta sina bilder. Man är tvungen att sätta upp stora loggor över hela bilderna, men inte ens det hjälper. Ser ofta fall när det står "detta är en kopia, får ej användas utan att man köpt bilden" eller liknande och folk ÄNDÅ lägger upp det på sin blogg/hemsida/facebook.. :/

MelodyX
2013-09-30 23:26
#2

Vissa fotografer som jobbar åt ALN - som jobbar med trav och som har stora loggor - skickar faktura för bilder de hittar i annonser. Det tycker jag gott och väl att man kan och ska göra. Gör en skärmdup, sedan prissätter man bilden enligt prisguiden plus det påslag som fackförbundet tycker är skäligt. Det handlar om upphovsrättsbrott och det ska man definitivt ha betalt för… 

http://www.sfoto.se/Vad-kostar-en-bild

FotoAlle
2013-10-01 08:25
#3

Det står på Equipes bilder att det stöld att använda utan att betala.

Börja med att kontakta den som har tagit bilden, ofta beror det på ren okunskap. Jag brukar ge dem två alternativ - ta bort bilden eller köp den. Tala också om att nästa steg är att du skickar en faktura för bildstöld och olovlig användning.

MelodyX
2013-10-01 14:14
#4

Ja, det finns ju två sätt att se på det.

För mig som frilansjournalist som lever på det känns det orelevant att behöva ge någon ett alternativ. Har man lagt ut bild eller kopia på mina skrivna artiklar får man betala för det också.. Dock - det är ju i mitt fall mest företag och inte privatpersoner som skulle använda sig av mitt arbete och de ska ju veta vad som gäller rent lagligt…

Upp till toppen
Annons: