Annons:
Etikett12-uppdrag-bildförsäljning
Läst 1774 ggr
Ridtravartjej
2013-10-03 12:08

Mina priser?

Idag fick jag en hemsk kommentar på min blogg om att jag inte kan fotografera och att hon aldrig skulle köpa en bild av mig. Därför tänkte jag fråga er vad ni tycker om mina priser? Tar jag för mycket eller borde jag inte ta betalt alls? http://ericadruggefotografi.blogg.se/2013/september/bokning-priser.html

Annons:
Loviisaa
2013-10-03 12:55
#1

Gud vad drygt och elakt. Har ingen erfarenhet av sånt allt tyvärr. Men kollade bland dina bilder . Vissa bilder är fokusen helt fel och vinklar i hoppningen är fel men många är skit snygga. Vissa är brusiga och mörka, man kan ju alltid ljusa upp dock. :) Men det kanske är något o tänka över om man ska sälja bilder. Har aldrig behövt köpa bilder eller liknande eftersom jag fotar själv. och 10 kr st per bild är väl ett bra pris tycker jag. Sen får man väl räkna med att det alltid finns gnällspikar. :/ 

Jag tycker du ska fortsätta som du gör och priserna tycker jag är bra enligt mig. :)

Besök gärna min blogg! 

Lovisaanderssonn.horseworld.se

FotoAlle
2013-10-03 13:38
#2

 Jag läste igenom din prislista och kollade även på lite bilder och hör kommer mitt svar.

 

Boka mig - 150kr. Och då tar jag bilder tills vi båda är nöjda sen får du dom bästa redigerade.

Projekt/Utmaning - 150-300kr. Projekt/utmaning kostar lite mer då det mer är att fånga ögonblicket eller att fånga bandet mellan ryttare och häst till exempel. Det är alltså ett projekt som kan hålla på någon/några dagar och inte bara någon timma.

Fånga ögonblicket eller kontakten mellan häst och människa och göra sitt bästa – är inte det vad alla fotosessioner går ut på? När du tar 150 kr – fotar du då bara rätt upp och ner utan mål och tanke? Och hur många bilder får man och i vilket format? Hur levereras bilderna? Och vad får man vid ett ”Projekt/jämfört” med det andra?

Vi tar 1000 kr för en timmes fotografering och då ingår 10 st högupplösta digitala bilder + samma 10 webanpassade. Kunden får själv välja bilder direkt i samband med fotograferingen.

Evenemang - 200kr. Kan även fotografera på bröllop, dop, fester osv. Fotar så många bilder jag kan och redigerar dom bästa.

Men allvarligt – 200 kr för ett bröllop eller andra evenemang??? Då kan du lika gärna jobba gratis, för det är vad du i princip gör.  Hur länge fotar du då? Hur många bilder blir det? Hur lång tid tar redigeringen? Väljer du de bästa eller får kunden välja?

Jag tar minst 5000 kr för ett bröllop, och då vet kunden vad som ingår.

Och 10 kr för en enstaka bild – format, storlek?? Vår billigaste bild kostar 59 kr…det är en 10x15 print.

Du måste se över din prislista och förtydliga den. Vad får man för pengarna? Betalningssätt? Leveranstid?

Gällande dina bilder så är kvaliteten överlag högre än priserna även om jag ser att du behöver träna en del. Tekniskt är tävlingsbilderna bra, det är annat som brister men det råder du bot på med övning.  Vill du så kan jag ge dig feedback, skicka pm då.

 //Annelie

event-bilder
2013-10-03 13:40
#3

Som företagare måste jag säga att jag personligen tycker din prisnivå är långt under vilken kvalité det är du levererar. Vill du ha hjälp och har frågor är det bara säga till. Jag är inte bästa hästfotografen här innan men har jobbat länge och levererar inom många andra sporter internationellt. Gör även porträtt av olika slag samt konsert och event i övrigt. 

Men bara för att göra folk uppmärksamma på detta så tänk på hur det är med att utföra tjänst åt annan som hobby fotograf. Det är då skatt, moms, arbetsgivaravgift och dylikt som skall läggas på. Detta skall om man inte har F-skatt betalas av den som beställer tjänsten (alltså anställer dig som fotograf) 

http://www.skatteverket.se/download/18.353fa3f313ec5f91b95213/1369144681479/34411.pdf

Detta är ett tips att läsa. 

Vet att många här inne struntar i det vilket faktiskt är olagligt i Sverige att göra och på så sätt undanhålla skatt och moms från staten. Att fotografera under en tävling och sälja bilderna är helt okey men att göra reklam och boka fotograferingar är det inte då det är en tjänst som är beställd. Fotografering under tävling görs för det mesta utan beställning och utan krav på försäljning, då kan man som hobby fotograf sen sälja "produkten" alltså bilden när den är klar och det är helt lagligt.

// Mathias Eriksson Event-bilder.se

Ridtravartjej
2013-10-03 14:28
#4

#1 : Tävlingsbilderna jag har tog jag för att ge till ryttarna gratis för att få ett namn. 

#2 : Jag tar bilder tills minnet är slut om de behövs och då har jag två på 16BG :)
Sen så väljer jag ut dom jag tycker är bäst och redigerar och skickar och brukar oftast ha stl 2000x? på ståendes och ?x3000 på liggandes.
Sen skickar jag dom via melj.

Har endast haft min kamera i ca 10 månader och är självlärd så är inget proffs men tränar hela tiden. 

Sen detta med att mina priser kanske är låga är för att jag vill ha ett namn innan jag tar alldeles för mycket. Vill att folk ska veta vem jag är och att jag tar fina bilder. Sen sitter jag ju dock väldigt länge och tar mig överallt med buss.

Sen är jag väldigt ny på detta med priser och fotografering och jag har inte fotat så mycket. Men ska försöka lära mig mer så jag kan få finare bilder :)

FotoAlle
2013-10-03 14:37
#5

Fotar du i RAW?

Att skapa sig ett namn innan man börjar ta betalt är fel väg att gå. 

Om du tror på dig själv och tar betalt för dina bilder - ta då skäliga priser.

Antingen fotar du gratis för din egen skull och tränings skull, eller så tar du betalat och ser då till att leverera och ta vettigt betalt.

MelodyX
2013-10-03 23:29
#6

Håller med ovanstående. Jag får ibland fota till reportage då jag är frilansjournalist och min fotograf inte alltid kan följa med (han är ruskigt duktig och har en hel del fotojobb som går före mig och mina artiklar) men man måste ta betalt ändå oavsett om man är en superduktig fotograf eller inte om man nu vill sälja….

Tänk på att det dessutom är olagligt att sälja svart och för de priserna får du inget över när allt är betalt.

Go for it om det är fotograf du vill bli säger jag. Finns massor med kurser och utbildningar du kan plugga för att lära dig det bättre, men jag antar att det bästa är övning övning övning :-)

Annons:
Artylay
2013-10-04 10:44
#7

Jag förstår ditt tänkesätt när det kommer till att ge ut bilder gratis för att få ett namn. Jag skulle dock inte rekommendera det. De bilder du tar är bra och bör därför kosta! Du ger också ett oseriöst intryck när du ger bort bilder från tävlingar. Börjar du sedan ta betalt så kommer folk vara kräsna. Ta alltid en symbolisk summa! Sen vill jag be dig att tänka på de fotografer som också står på tävlingen och har fotografjobbet som levebröd. Ger du bort bilderna så kommer de inte få nått sålt. Hur bra bilder de än tog. Sen dina priser, här håller jag helt med FotoAlle. Du måste göra prislistorna tydligare! Just nu känns det lite Hawaii och lite "vi får se vad som händer" och det ger ingen säkerhet alls hos en kund. :p

Mvh
Rebecca Frödén

MatildaSjöberg
2014-03-05 22:37
#8

Artylay. Jag ser dock inte varför man skall ta betalt för att inte konkurrera med tävlings fotografen… Jag har lika stor rättbatt ståbdär och ta för att sedan ge bort bildernas om jag vill, sen folk köper visst bilder från dem, de vill ha kvalité… :-P

Upp till toppen
Annons: