Annons:
Etikett16-efterbehandling
Läst 1100 ggr
Jiawan
2014-03-09 19:56

Redigering

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Tittar runt på alla fantastiska bilder och känner mig sannerligen felplacerad. Men jag fotar oftast med kompaktkamera och enbart för eget bruk, dessutom ber jag ju inte alla andra att gilla bilden, utan undrar helt enkelt: går det att redigera bort nätverket utav trådar som ligger närmast på bilden? Eller har man tagit sig vatten över huvudet då? Kan i princip ingenting om att redigera (kan beskära, men det är väl ungefär dit min kunskap sträcker sig). Fångade denna i förbigående och blev så förtjust i hans uppsyn, men trådarna närmast känns väldigt ivägen..

Annons:
Alenzi
2014-03-09 20:28
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#1

Började lite smått, om någon annan vill ta vid så kommer bilden här :) Söt häst!


CaptainBunchie
2014-03-09 20:33
#2

Jag jobbar på det :)

//CaptainBunchie (fd. BlossaTossa)        _
http://bunchiesphoto.weebly.com/
_

CaptainBunchie
2014-03-09 20:56
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#3

Här är bilden jag fixade. Kanske inte superproffsig, men jag blev ganska nöjd ändå, speciellt med tanke på att jag hade det som tidsfördriv. :)

//CaptainBunchie (fd. BlossaTossa)        _
http://bunchiesphoto.weebly.com/
_

Anna
2014-03-09 21:55
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#4

Jag tycker inte alls du ska känna dig felplacerad! Alla har vi varit nybörjare, och jag tror detta är ett utmärkt ställe att lära sig. :)

Det märks att du vet vad som blir bra på bild eller inte - hästen har, precis som du säger själv, ett jättefint uttryck som du fångat väl! Härlig uppsyn. Vinkeln är också bra, det är bra om man går ner på hästens nivå när man tar bilder, speciellt när det gäller mindre ponnys, så man slipper känslan att bilden är tagen uppifrån.

Att trådarna kom ivägen är tråkigt, men händer alla. Ibland finns det inget att göra när man vill fånga ett ögonblick som inte är regisserat.

Du har redan fått redigeringshjälp i tråden, men jag gjorde ett försök jag också. :)

Anna, värd på Hästfoto och Webbutveckling

annaattlid.se

Jiawan
2014-03-09 22:25
#5

Oj, det syns ju inte ens att trådarna har varit där! Tack så väldigt mycket, väldigt fascinerande vad man kan göra egentligen! #4 Har du gjort något mer med bilden, den ser lite skarpare ut? Och tack för uppmuntran :) Jag tycker själv att jag då och då får rätt bra bilder, jag menar med tanke på vad jag ändå har för kamera också!

Anna
2014-03-09 22:43
#6

#5 Jag har inte skärpt upp den, däremot har jag korrigerat ljus och kontrast lite grann vilket kan göra att den upplevs som klarare! :)

Anna, värd på Hästfoto och Webbutveckling

annaattlid.se

Annons:
Jiawan
2014-03-09 23:13
#7

Vad har/använder ni för program till "sånt här"?

Anna
2014-03-09 23:15
#8

Jag själv använder Photoshop CS6 Extended. Det vanligaste är nog just Photoshop, antingen en CS-variant eller en Elements-variant. Det finns även gratisprogram där du kan göra ungefär samma sak, t.ex Gimp. När man väl har mjukvaran handlar det bara om att öva, öva, öva!

Anna, värd på Hästfoto och Webbutveckling

annaattlid.se

Upp till toppen
Annons: