Annons:
Etikett07-tips-och-teknik
Läst 2425 ggr
Cronsell
3/22/14, 5:54 PM

Inspiration, hoppning

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Igår bokade jag mig som fotograf till en regional hopptävling i Eslöv i slutat av april, och jag är supertaggad! Det ska bli så skönt att komma igång igen, jag har verkligen saknat att fotografera på tävling.

Men jag känner också att det är dags att utvecklas och börja tänka utanför lådan.

De senaste åren har jag tänkt att jag ska ha med allt, så kan jag beskära i efterhand. Men jag beskär aldrig i efterhand och det slutar bara med att jag inte är så värst nöjd.

Dessutom är jag lite väl feg ibland. Står jag nära (kanske mindre än 2m från) ett hinder så brukar jag inte fota eftersom jag inte vill störa ekipaget, och framförallt hästen.

Hur går ni tillväga när ni fotograferar hoppning?

Beskär ni vid fototillfället eller gör ni det i efterhand?

Hur nära hindret står du?

Lägg gärna upp lite inspirationsbilder! Jag behöver all inspo jag kan få :P

Jag hittade denna bilden på tumblr, och blev lite kär.

http://24.media.tumblr.com/ddb7d01be03ff1cc49db2d6c3957222a/tumblr_n2svgm8XQ31spk3kao1_500.jpg

Såhär brukar mina hoppbilder se ut. 
Av någon anledning har jag fått för mig att jag ska ha med hela hindret..

Besök gärna min blogg, eller gilla mig på facebook :)

Annons:
Anna
3/22/14, 10:00 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#1

Jag är också taggad på denna säsongen!

Jag känner igen mig i det där att man inte vill störa hästarna. På lite mindre tävlingar och under B-klasserna brukar jag vara försiktig, då hästarna inte alltid är så vana, men när det gäller lite större klasser är hästarna så pass vana att jag aldrig tyckt det varit några problem att  fota, oavsett hur nära man står. Sålänge man inte är i vägen såklart! Ibland märker man att en häst är lite stirrig och nervös, då brukar jag vara ganska avvaktande och se till att inte fota i onödan.

Jag föredrar dock att stå en liten bit bort, jag zoomar hellre in en bit än har på kortaste brännvidden då inzoomningen komprimerar bakgrunden snyggare och man får en mer utslagen bakgrund.

Oftast gillar jag att gå ner i nivå, jag står ofta lite halvt på knä när jag fotar hoppning, jag tycker perspektivet blir bättre då och framhäver hästarna på ett snyggare sätt.

Själv fotar jag sällan så att hela hindret är med på bild, jag gillar lite tightare komp. Men visst är det lättare att beskära i efterhand än det är att lägga till om man råkar kapa av något. Den bilden du länkade till var riktigt snygg! :)

Grejer i bakgrunden hör till vid sportfoto tycker jag, mig stör det inte och jag förstår inte riktigt hysterin kring rena bakgrunder på tävlingar - tävlingsplatser ÄR ju röriga, och mina bilder får gärna spegla verkligheten. Man kan ta tillvara på röriga bakgrunder istället för att undvika dem.

Jag gillar Raphael Maceks sportbilder!

Rent allmänt brukar jag försöka hitta så bra vinklar som möjligt. Jag placerar mig även där ljuset blir bäst, och prioriterar alltid ett bra ljus över en bra bakgrund. 

Bifogar lite exempelbilder :)

Anna, värd på Hästfoto och Webbutveckling

annaattlid.se

FotoAlle
3/22/14, 10:56 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#2

Gör som Anna - prioriterar ljus framför bakgrund!

Går gärna in liite tajt, men använder i stort sett alltid fast objektiv då det ger bättre bilder, särskilt inomhus. 

Ett par bilder från idag, obeskurna.

Cronsell
3/23/14, 9:50 AM
#3

#1
Gud vad fina bilder!
Jag har kvar lite av tänket som jag fick när jag var liten och fotade hoppning för att ha bilder till stallet.se, att jag ska kunna fotografera vid så många hinder som möjligt.
Då får jag fel prioritet och ställer mig ofta lite fel i ljuset för att kunna fota två hinder extra.
Men det ska jag sluta med i år! Jag ska ta mig i kragen och bryta alla dumma vanor.

#2
Tjusigt! Väldigt härliga ridhusbilder :)

Hur gör ni med fokuspunkterna när ni fotar hoppning?
Jag känner att det är mitt största hinder när jag ska fota tight. Även om kameran hinner fokusera så känns det som den gör det i sista sekund, och varje foto blir lite en chansning.

Besök gärna min blogg, eller gilla mig på facebook :)

Anna
3/23/14, 10:34 AM
#4

Alltid AF-C, dvs continuous servo, så att fokusen följer motivet fram tills dess att jag trycker av. Ofta sätter jag ner antalet AF-punkter från 39 ner till 11, samtidigt som jag väljer antingen d21 eller d9 (oftast d21). Jag tycker att det blir lättare att styra fokuspunkterna om de är färre, och det går snabbare att flytta dem om man vill komponera om, men samtidigt vill jag ha ett ganska stort område med punkter så att jag minskar risken att missa fokus. Ibland har man ju inte så mycket tid på sig att ändra dem mellan olika hinder eller liknande, så till just hästsport använder jag ofta 11 punkter och d21 (favoritkombo!). 39 punkter använder jag när jag har tid att verkligen sätta fokus rätt, typ vid porträtt och liknande. Men det är ju bara en smaksak. :)

Anna, värd på Hästfoto och Webbutveckling

annaattlid.se

suchthefool
3/23/14, 11:26 AM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#5

Jag kan skriva under på precis allt det Anna skriver i inlägg #1. Jag tänker & gör så också. Så det är verkligen jättebra tips. Ljuset är absolut det viktigaste. Att gå ner en nivå för att "göra hästen större" och "ge den mer kraft" är också bra. Zoomar också hellre lite extra - aldrig på kortaste brännvidden - det blir helt klart snyggast så. Och har man med för mycket av helheten kan hästen lätt "försvinna" - därför gillar jag också tight komponering med ekipaget i fokus.

Jag försöker alltså att inte stå för nära ett hinder. Dels så är risken större att jag stör hästen, dessutom är det ju mindre roligt att få en häst på sig om den skulle bli rädd för något. Tredje aspekten är ju givetvis att man får snyggare bakgrundsoskärpa osv om du får zooma lite.

Innan varje klass så memorerar jag banan, kollar hur ljuset ligger & utefter det försöker jag hitta bästa stället att stå på där jag kan få med mer än ett hinder. Ibland är det inne på banan, ibland är det utanför. Ibland kan jag få stå på ett ställe och sen när hästen har hoppat tex. nr 3 då får jag flytta mig och ställa mig vid något av de första hindrena. På så vis kan jag ibland få chans till fler bilder med bra ljus. Men då gäller det att man veeeerkligen har koll på banan och ekipagen på banan.

/ Malin, medarbetare på Hästfoto iFokus

Besök gärna min blogg eller facebooksida!

Cronsell
3/23/14, 11:28 AM
#6

#4
Nu blev det lite förvirrande, eftersom jag använder canon :P
Men jag kör nästan alltid med en fokuspunkt, vilket lett till att bilderna kan bli lite felkomponerade och att jag måste flytta fokuspunkten hela tiden.
Upptäckte nu att jag har två alternativ som jag inte kommer åt, och därmed aldrig provat. (full koll på kameran, I know)
Nu måste jag ju se vad det är för nåt :D

Besök gärna min blogg, eller gilla mig på facebook :)

Annons:
suchthefool
3/23/14, 11:30 AM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#7

Och här är ett par exempel (de två översta) där det faktist kan bli lite effektfullt att få mer av omgivning/hinder.

Jag är förövrigt också jättepepp på årets säsong! Var ju min allra första säsong förra året och jag känner att jag vet vad jag ska ta med mig till detta året och förbättra vilket känns skönt.

/ Malin, medarbetare på Hästfoto iFokus

Besök gärna min blogg eller facebooksida!

Anna
3/23/14, 11:32 AM
#8

#5 Så fina bilder! Och det där med att memorera banan är ett jättebra tips.

Jag står också både utanför och inne på banan - oftast utanför faktiskt, jag tycker man kan fokusera mer på sin uppgift då samt att man ofta har större rörelsefrihet utan att vara ivägen.

#6 Haha oj förlåt, jag tänkte inte på det där med olika märken! Men det finns säkert jättemånga bra guider du kan läsa om AF på just din kamera, om inte handboken räcker. :) Jag kör aldrig på single (en ensam fokuspunkt) vid sport, då blir det jättesvårt att sätta fokus rätt.

#7 Den längst upp till höger är sååå snygg!

Anna, värd på Hästfoto och Webbutveckling

annaattlid.se

Cronsell
3/23/14, 11:42 AM
#9

#7
Åh, den uppe till höger!
Det är så snålt med fint belägna tävlingar här nere. Den jag ska fota i Eslöv ligger precis vid en enorm kraftstation.. 

#8
Jag fick rätt på det, haha!
Har nu tillgång till en expanderad fokuspunkt, alltså att jag väljer en punkt, men fokusområdet är större än bara den punkten, utan att bli för stort som när man har en stor klump med fokuspunkter.
Hittade en bra video som förklarar bättre än vad jag gör.
https://www.youtube.com/watch?v=_xYWQ3NUuMk

Jag tror detta kan vara det jag letat efter faktiskt.
Använder jag en punkt så blir det som du säger, jättesvårt att få rätt på det.
Men har jag tex 9 punkter i mitten så blir det lätt att fokus hamnar på fel ställe, typ på sadeln eller någonstans mitt i hästen. Även om jag bara har f/4 på mitt tele så blir hästens ansikte ofta suddigt.
Fast det kanske också är något jag fått för mig, att hästen hellre ska vara skarp än ryttaren?

Besök gärna min blogg, eller gilla mig på facebook :)

FotoAlle
3/23/14, 7:26 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#10

Jag står alltid på banan om möjligt, ser till att vara på plats i god tid inte bara memorerar utan går banan ordentligt. Tar också flera provbilder med olika inställningar och vinklar för att veta dels vilka inställningar som blir bäst och var jag står bäst, har mest koll och är minst i vägen :-)

Fast idag var jag på väg att gå in och ställa mig i en oxer, men i sista sekund så kom jag på att "shit, det är ju hit hon är på väg" och hann stanna precis *pinsamt*

Tar även porträtt och miljöbilder om möjlighet ges. 

Bilden nedan tog jag igår, medan ekipaget väntade på sin tur :-)

FotoAlle
3/23/14, 7:42 PM
#11

En sak som jag har lärt mig är att det finns flera saker att tänka på förutom ljus och bakgrund - ett hinder som ligger jättebra ljusmässigt kanske inte fungerar på grund av att det ligger fel i förhållande till var jag kan stå. 

Var heller inte rädd för att prata med funkisar och ekipage om de till exempel skymmer dig. Är du på en stor tävling med flera fotografer inne på banan, så nätverka!

Cronsell
3/23/14, 10:29 PM
#12

#11
Bra tips!
Jag brukar försöka prata med banbyggare och överdomare och höra om, och isåfall var jag kan stå på banan.
Om det behövs såklart.

Besök gärna min blogg, eller gilla mig på facebook :)

FotoAlle
3/23/14, 10:38 PM
#13

#12 - det är bäst att kontakta tävlingsledningen och banchefen, eftersom de som arrangörer bestämmer sådant. Och, ja banbyggare, domare och överdomare ska du göra dig vän med - det underlättar om en banchef är motsträvig om banbyggaren kan säga "Stå var du vill, jag vet att du inte är i vägen"

Men respekt är ledordet här, både mot domare, tävlingsledning, banbyggare och funkisar.

Annons:
Cronsell
4/2/14, 2:12 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#14

Hamnade på en träning för Linda Algotsson förra helgen.
Det var ett väldigt bra tillfälle att testa lite olika tankar och idéer jag haft under vintern.

Det är ju stor skillnad på terräng och banhoppning, men jag tror jag fick testa och leka runt lite med de flesta tankar jag haft.

Ljuset var en riktig pina, så ni får ha lite överseende med mängden skuggor och så :P

Besök gärna min blogg, eller gilla mig på facebook :)

Cronsell
4/2/14, 2:14 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#15

Försökte fokusera på att få med hela ekipaget, istället för bara hästen, och samtidigt ha luft över dem.

Besök gärna min blogg, eller gilla mig på facebook :)

MatildaSjöberg
4/10/14, 10:41 PM
#16
FotoAlle
4/15/14, 11:27 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#17

Har mekat lite med de djupare inställningarna i kamerna med resultat över förväntan - mycket bättre skärpedjup trots kasst ridhus. Ändrade en del i hur AI-servon ska agera. 

Här är en av bilderna

Cronsell
4/19/14, 11:30 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#18

Fotade ponnyhoppning idag och försökte fokusera på bara ekipaget istället för att ha hela hindret med också.
Lite knepigt eftersom det var ganska låga hinder, men det blev nog bra.
Gillar att det ser ut som hindret är hur högt som helst när det i själva verket bara är knappa metern.

Har dock upptäckt att jag väldigt gärna fotar stående, tror ni det gör något?
Jag tänker att eftersom jag säljer bilderna så kan det vara trevligt att erbjuda kunderna både och, men samtidigt så blir inte mina liggande bilder alls lika bra som de stående.

Besök gärna min blogg, eller gilla mig på facebook :)

Cronsell
4/19/14, 11:33 PM
#19

Och så var ljus högsta prioritet idag. Hellre färre hinder med bra ljus än många med halvkasst.

Besök gärna min blogg, eller gilla mig på facebook :)

MatildaSjöberg
4/19/14, 11:57 PM
#20

#18 Försök få med hela ekipaget i bild! Blir bättre bilder då. Försök även ta lite längre ifrån om möjligt, för klippa är lättare än förlusten av ett ben eller del av ekipaget. Annars jättefin bild! ☺

Annons:
Anna
4/20/14, 9:32 AM
#21

Så som du klippt/komponerat i #18 tycker jag inte är något problem, ofta tycker jag det krävs att man kapar en liten del av hästens bakben/svans när man fotar i just den vinkeln. Tycker det är en fin bild!

Liggande bilder blir det ju mest när man fotar mer rakt från sidan eller över t.ex breda oxrar.

Anna, värd på Hästfoto och Webbutveckling

annaattlid.se

MatildaSjöberg
4/21/14, 7:44 PM
#22

#21 Så är det, smaken är som baken ^^,

[Howres]
4/21/14, 9:03 PM
#23

Har inga fototips men har en fråga, är det på Eslövs ridklubb? :)

Cronsell
4/21/14, 9:50 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#24

#21 Vad skönt att jag inte är den enda som föredrar stående när det gäller hoppning.
Brukar prova både och bara för att se vad som funkar bäst vid just det hindret, men det slutar nästan alltid med stående bilder, haha.

Behöver jobba lite på timingen, men jag tror jag börjar få kläm på komposition och ljus :)
Tog nog inte en enda bild där hela hindret var med (om jag inte var illa tvungen på grund av för långt avstånd såklart).

Besök gärna min blogg, eller gilla mig på facebook :)

Cronsell
4/21/14, 9:56 PM
#25

#23 Bilderna är tagna i Trolleholm, men jag ska faktiskt till Eslöv nästa helg :)

Besök gärna min blogg, eller gilla mig på facebook :)

Anna
4/26/14, 10:06 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#26

Idag var jag iväg en sväng och fotade lite för min egna skull, dvs jobbade inte utan var där för att njuta av det fina vädret, de fina hästarna och för att känna lite på "nya" kameran. Köpte min D600 i juli förra året och har inte fotat någon hästsport alls med den fram tills idag, så det var kul att se vad den går för (den skötte sig perfekt, såklart!).

Det blev både en del klassiska, "kravlösa" bilder samt endel lite mer spännande. Rekommenderar iallafall alla att ibland åka bara för skojs skull - att inte ha någon press på sig from time to time är guld värt, man känner sig mycket mer inspirerad både under tiden och efteråt. Jag kommer göra detta fler gånger. :)

Anna, värd på Hästfoto och Webbutveckling

annaattlid.se

Anna
4/26/14, 10:06 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#27

Anna, värd på Hästfoto och Webbutveckling

annaattlid.se

Annons:
CarolinePettersson
4/27/14, 10:41 AM
#28

Många skriver att man ska prioritera ljuset, men hur menar ni?
Att man ska ha solen i ryggen och försöka stå där solen lyser upp som bäst?

Vilka objektiv rekommenderar ni?

Cronsell
5/1/14, 8:01 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#29

#28 För mig funkar det bäst om jag har solen bakom mig så gott det går. Ljuset blir lättare att hantera och jag slipper problem med att kameran felfokuserar på grund av stora skuggor.
Men jag tycker man ska testa sig fram, ofta går det att sitta med solen bakom sig och ändå få både motljus och ljus på hela ekipaget vid olika hinder.

Jag tycker att motljus blir snyggast (om det går som planerat) men ett välbelyst ekipage är inte så dumt det heller.

Översta bilden - Sidoljus på ekipaget, jämnt ljus på hela
Undre bilden - Motljus
Högra bilden - Hårt sidoljus, halva ekipaget i skugga

Besök gärna min blogg, eller gilla mig på facebook :)

CarolinePettersson
5/1/14, 8:09 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#30

Jag gjorde som Anna rekommenderade att åka iväg och leka med inställningarna och bara träna.

Den här blev en av många favoriter

Cronsell
5/1/14, 8:57 PM
#31

#30 Tjusigt :)
Det är en väldigt bra idé, ska försöka med det jag också

Besök gärna min blogg, eller gilla mig på facebook :)

Cronsell
5/20/14, 3:32 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#32

Fotade regional hoppning i söndags utan att vara bokad, vilket innebar att jag kunde leka lite och testa nya grejer :)

Fokuserade på att ha mycket luft ovanför ekipaget, det funkar ju bra nu när allt är så grönt och härligt

Besök gärna min blogg, eller gilla mig på facebook :)

Cronsell
5/20/14, 4:07 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#33

En till :D

Besök gärna min blogg, eller gilla mig på facebook :)

Englaa
6/7/14, 10:47 AM
#34

Hur ska man göra för att alltid få fokus på ekipaget? Brukar fota min hund när han springer och det är ju inte det lättaste. Vd tycker ni är bäst, Manuell- eller Automatisk fokus? Ska iväg på min första hopptävling bara för att foto för min egen skull men självklart vill man ju ha så bra bilder som möjligt(: Hade tänk att ta med mitt 75-300mm objektiv, bra eller dåligt val?

True leaders don't create followers..
They create more leaders!

Annons:
Upp till toppen
Annons: