Annons:
Etikett12-uppdrag-bildförsäljning
Läst 916 ggr
MyBeauty
2014-04-21 07:47

Fråga om equipe?

Ni som fotar för Equipe?Hur mycket brukar ni slutligen dra in pengamässigt på en hel fotad tävlingsdag via dom? Equipe var intresserad utav mina bilder och jag ska nu börja fota för dom också.
Tänkte då att det blir en liten bonus och man når ut till fler när man är på tävling :)

http://Mylifeandbrian.blogg.se

Annons:
event-bilder
2014-04-21 09:59
#1

Den tiden jag köra åt equpie kan jag säga att det inte var värt det. nu körde inte jag någon längre tid men det sålde väldigt dåligt och väldigt lite över till oss i slutändan. däremot fick jag in en del för bildstölder som fakturerades. kan vara jag som hade otur och bilderna sålde inte. men det jag pratat med som kört och kör åt equipe säger att de är mer roligt än att faktiskt skapa någon inkomst.

// Mathias Eriksson Event-bilder.se

Anna
2014-04-21 21:12
#2

Jag körde också ett tag för Equipe för 3-4 år sedan, och sålde en hel del tack vare deras marknadsföring och utskick till ryttare, men pga den höga provisionen (då låg den på 50%, vet inte om den fortfarande är så hög) var det i slutänden helt enkelt inte värt det. Det var bl.a därför jag avslutade mitt samarbete med dem.

Anna, värd på Hästfoto och Webbutveckling

annaattlid.se

Cronsell
2014-04-21 21:55
#3

Provisionen är fortfarande 50%, men man kan få den sänkt till så "lite" som 30% om man är duktig och säljer mycket.

Jag får se hur det går i år, säljer det bättre än förra året så kanske jag stannar.
Gillar dock att det är så enkelt för ryttarna att hitta bilderna :)

Besök gärna min blogg, eller gilla mig på facebook :)

MyBeauty
2014-04-25 14:04
#4

#1
Angående dethär med fakturering. Det är ju isåfall något som jag måste sköta själv eftersom jag inte har något företag och inte planerar att ha ett företag förens jag är klar med mina högskolestudier. Det är ju tyvärr väldigt vanligt att folk kopierar ur webarkivet från equipe och publicerar på bloggar och på facebook utan att ha köpt bilden i fråga. Och jag antar att det är i sådana fall som du fakturerat?

Kollade med http://www.frilansfinans.se/?gclid=CMXH7uXL-70CFeICcwodBnMAqQ och skickade en förfrågan till dom och då fick jag detta till svar: 
Hej Linda, 

Tack för ditt mejl. 
Frilans Finans arvode är 6% på fakturabeloppet exkl moms och när man fakturerar genom Frilans Finans går alltid upphovsrätten till upphovsmakare, klienten (den som skickar fakturan), detta regleras med avtalet du finner bifogat i detta mejl. 

Skulle du skicka en faktura till personen som har stulit bilden skulle ditt ärende föreligga tvist. 
I detta fall eftersom ingen överenskommelse är uppgjord skulle fakturan när den väl blir bestriden utav kunden (personen i fråga motsäger sig fakturan) kommer den att behövas makuleras då det inte finns något underlag för att en överenskommelse är gjord. 

Vi skulle därför rekommendera dig att ta detta ärende rättsligt om du har utsatts för bildstöld.

FRILANS FINANS

-----

Jag tycker det låter lite knepigt… Alltså visst, inget avtal men fortfarande har personen brutit mot "lagen" och publicerar bildmaterialet utan att ha betalt för sig. Att dra det rättsligt känns som onödigt och att det då bara är enklare att fakturera och då hade ju Frilandsfinans kanske varit ett alternativ så länge jag inte har registrerat något företag eftersom jag inte kan göra det genom equipe?

http://Mylifeandbrian.blogg.se

event-bilder
2014-04-25 14:29
#5

Firlansfinans bolagen tar aldrig i saker där det förligger tvist och en stöld (bildstöld) är ju en tvist. 

Jag har eget företag ( delägare i ett Handelsbolag) och då kan jag också skicka fakturorna för bild stölder direkt själv.

// Mathias Eriksson Event-bilder.se

FotoAlle
2014-04-27 12:09
#6

Kör eget nu men tjänade dåligt på Equipe plus att i alla fall då var deras användargränssnitt helt värdelöst.

Annons:
Upp till toppen
Annons: