Annons:
Etikett02-kritik-rörelse
Läst 1390 ggr
Moalinn
2014-04-21 16:17

Kritik: Tölt

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Fotograferade min kompis och hennes häst igår. Främst porträtt men också lite ridbilder.

Lite nyfiken på vad ni tycker om bilden? Framförallt skärpa och ljus men självklart allt annat också. Stör det att den är tagen ur ett grodperspektiv?

Sajtvärd för Naturfoto & Musik
Medarbetare på Djurfoto

Annons:
Anna
2014-04-21 21:29
#1

Ljuset tycker jag ligger fint, inget att klaga på där. Enligt EXIF har du använt ett bländarvärde på 10, var det medvetet? Det verkar väldigt litet tycker jag, hade du gått ner till en större bländare hade du slagit ut bakgrunden på ett trevligt sätt och fått ekipaget att stå ut mer från landskapet. Nu hamnar väldigt mycket fokus på uthusen i bakgrunden.

Skärpa är svårt att bedöma på en sådan liten bild, du får gärna ladda upp en större om du vill!

Perspektivet tycker jag funkar.

Anna, värd på Hästfoto och Webbutveckling

annaattlid.se

suchthefool
2014-04-21 21:41
#2

Ljuset har du fått till jättebra - du har lyckats hitta helt rätt vinkel för den typ av ljus du har fotat i. Perspektivet gillar jag, det får hästen att kännas mer kraftfull och stark. Skärpan ser helt okej ut och du har fångat ett jättebra moment på hästen - 90 graders vinkel (mer eller mindre) på vänster fram vilket ju är att föredra på en isis.

Tycker också att du borde ha fotat med större bländare, som det är nu är bakgrunden allt för tydlig och stjäl uppmärksamhet. Hästen hade kommit mer till sin rätt med en suddigare bakgrund.

/ Malin, medarbetare på Hästfoto iFokus

Besök gärna min blogg eller facebooksida!

Moalinn
2014-04-22 09:53
#3

Tack så jättemycket!

Ja, bländaren var medveten då jag misstänker att kameran har lite problem med fokuset. Därav ville jag ha en mindre bländare för att vara säker på att det blev fokus. Ska se om jag kanske kan fixa bakgrunden.

Vet helt seriöst inte hur jag ska göra en större bild. Lightroom sätter storleken själv på 1000 i bredd och jag har ingen aning om vilka mått jag ska ha för att bilden ska bli större. Däremot är det en väldigt bra storlek då bilden inte blir för stor att ladda upp.

Sajtvärd för Naturfoto & Musik
Medarbetare på Djurfoto

Cronsell
2014-04-22 15:11
#4

Du ska kunna ändra storleken när du exporterar bilden.
Gå in på Export, leta upp menyn som heter "Image sizing" (bildstorlek) och kryssa ur "Resize to fit" (eller vad det nu heter på svenska)
Det borde lösa det :)

Besök gärna min blogg, eller gilla mig på facebook :)

[hejhejhej!]
2014-12-10 16:11
#5

Snygg, bra skärpa och tydlig, tucker färgerna är lite gråa, + bakgrunden förstör allt men superfin

JessicaE79
2016-01-13 01:04
#6

Jag gillar "allt" med bilden; skärpa, perspektiv, ljus.. men så kommer bakgrunden och jag vill nästan gråta. Att fota är en ständig "kurs" och här kan du ta med dig många bra saker, men det viktigaste är nog att titta först och främst på hur bakgrunden ser ut och försöka få den så lugn och neutral som möjligt. Det kan rädda en bild som kanske har en del andra fel. Jag är ganska säker på att om du bara hittar en bra bakgrund så är du en av de som får riktigt fina hästbilder!

Annons:
Upp till toppen
Annons: