Annons:
Etikett09-fotoutrustning
Läst 2454 ggr
Beatriss
2014-06-18 20:48

Fin bakgrund

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Jag har en Nikon d5100 och har nu börjat med hästfotografering.

Men vad för objektiv/inställningar ska jag ha? Jag vill ha fina bilder med mycket fokus på motivet men fin bokeh (eller liknande) i bakgrunden.

Söker ett billigare objektiv då jag inte tänker betala 30.000kr men ett billigare objektiv som ger fin bakgrund och passar till hästfotografering.

Fotar allt från porträtt till hoppning så objektivet bör kunna zooma m.m

För att tydligöra allt mer så visar jag en bild där jag söker ett objektiv som kan fota liknande bilder fast med ännu mer ofokuserad bakgrund osv

ge också gärna tips på objektiv ni gillar till hästfotografering.

Annons:
Anna
2014-06-18 20:54
#1

För att få en oskarpare bakgrund krävs en större bländare, 2.8, 1.8 eller 1.4 är att rekommendera. Vill du kunna zooma men ändå ha en stor bländare får du kika på ett 70-200/2.8 - både Tamron, Sigma och Nikkor har egna modeller, de skiljer sig dock i pris.

Vill du kunna ha så pass kort skärpedjup som 1.8 eller 1.4 får du kolla på fasta objektiv, t.ex 85mm, 50mm eller 35mm. De brukar funka väldigt bra till porträtt, medan en ljusstark zoom (t.ex 70-200 som jag nämnde ovan) funkar väldigt bra till hästsport.

Anna, värd på Hästfoto och Webbutveckling

annaattlid.se

Jenniki
2014-06-18 20:54
#2

Jag har ett Nikon 55-200mm och det funkar kanon att fota hästar med :) Här är några bilder som jag tog med objektivet http://andemark.portfoliobox.se/sommar-for-islandshastar-

Loviisaa
2014-06-20 15:36
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#3

Som #1 säger så rekommenderar jag också ett 70-200/2.8 , Själv har jag ett 50mm 1,4 , kan verkligen rekommendera. Ger väldigt fina bilder. Perfekt för porträtt. Men det fungersr ju på tävling med men då får man anpassasig lite mer och försöka komma nära. Bilden är i rätt dålig kvalité tyvärr, tagen från min facebook. Men ett exempel. :)

Besök gärna min blogg! 

Lovisaanderssonn.horseworld.se

isla
2014-07-02 01:19
#4

Vad har du för objektiv idag?

Upp till toppen
Annons: