Annons:
Etikett04-kritik-hästsport
Läst 401 ggr
Smihlberg
6/19/14, 2:31 AM

kritik strömsholm

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Var på nationaldags tävlingarna på strömsholm i år, otroligt kul måste jag säga!

Fick några fina bilder, tar gärna emot konstruktiv kritik ^^ bilderna är enbart något beskärda och omgjirda till jpeg i kameran då jag inte har tillgång till ett bra redigerings pogram för tillfället.

Måste bara tillägga att B-ponny klassen i hoppning var otroligt rolig att se, de var bara gasa och styra som gällde xD

Annons:
Smihlberg
6/19/14, 2:35 AM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#1

#2 otroligt snygg dressyr häst!

Smihlberg
6/19/14, 2:40 AM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#2

#3

Smihlberg
6/19/14, 2:42 AM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#3

#4 Så underbart att se den här flickans glädje, hon red runt banan med ett ända stort leende på läpparna :)

Anna
6/19/14, 10:13 AM
#4

Första är härligt fångad, jättefint ögonblick där både häst och ryttare ser taggade och glada ut! Skarp och fin. Ljuset är lite platt och tråkigt, ekipaget behöver lyftas fram ur bakgrunden mer (det vita hinderstödet tar mycket uppmärksamhet som det är nu), det är något du kan fixa med lite efterbehandling skulle jag tro, typ ljusa upp ekipaget lite och låta bakgrunden förbli något mörkare.

Andra är även den skarp och fin, jättefin bakgrund också och vackra sommarfärger. Inte den mest smickrande vinkeln för hästen dock. Däremot ligger det ett jättefint ljus över ekipaget här, inte för platt och inte för skarpt utan precis lagom. 

Tredje är snyggt fångad i språngkurvan över hindret. Jag tycker tyvärr ljuset är för platt och tråkigt, och den faller på att hindret täcker hästens framben. En annan vinkel, mer framifrån, hade löst det.

Sista är härlig, och jag gillar känslan man får - positivt och busigt ponnyekipage på en stor tävling med mängder av åskådare. Behöver rätas upp, lutar åt höger. Saknar lite skärpa på hästens huvud. Hade nog även ljusat upp den lite. Gillar kompositionen och att man ser så mycket publik bakom, dock behövs nog ett kortare skärpedjup för att slå ut bakgrunden lite när den är så pass rörig och "busy". En bländare på t.ex 2.8 hade suddat ut publiken snyggt och lyft fram ekipaget ur bilden. Enligt exif är denna fotad med bländare 7,1 - jag skulle gärna vilja veta varför du valde en sådan liten bländare? :)

Alla bilder hade egentligen vunnit på ett kortare skärpedjup. Jag ser att du fotat med ett 70-200/2.8, och alltså hade du möjlighet att gå ner till f2.8 för att få en finare komprimering av bakgrunden. Det kanske var ett medvetet val att inte göra det och istället hålla sig mellan 6,3 och 7,1 - berätta gärna varför isåfall!

Anna, värd på Hästfoto och Webbutveckling

annaattlid.se

Smihlberg
6/19/14, 10:40 AM
#5

Tack så mycket för kritiken Anna :) Ja det var tyvärr lite platt ljus (månligt) den här dagen. Jo det var ett medvetet val, jag tyckte att jag fick rätt mängd ljus med de inställningar jag hade så därav ändrade jag dem inte så mycket. Bakgrunden störde inte mig så mycket men de e nog sant den e något rörig. Men när du säger det hade det varit smidigt att gå ner till 2.8 för att kunna ha snabbare slutartid och där med minimera rörelse oskärpan ännu mer! Så det ska jag absolut tänka på till nästa gång :) Så fort jag får pengar till en ny dator som inte krashar när man har photoshop igång så ska jag börja redigera ordentligt igen!

Upp till toppen
Annons: