Annons:
Etikett06-kritik-övrigt
Läst 1532 ggr
Niji
2014-06-22 01:05

Kritik- Föl med mamma och andra hästar i flocken

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Hejsan!

Jag skulle vilja ha kritik på några bilder som jag tog när mamma och jag fick chansen att fotografera en väns föl. Jag hittade inga specifika regler för kritik men om det är något så är det bara att fixa till det!

Mind of a queen, heart of a warrior

Annons:
Niji
2014-06-22 01:06
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#1

.

Mind of a queen, heart of a warrior

Niji
2014-06-22 01:07
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#2

.

Mind of a queen, heart of a warrior

Niji
2014-06-22 01:08
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#3

.

Mind of a queen, heart of a warrior

Denna kommentar har tagits bort.
Denna kommentar har tagits bort.
Anna
2014-06-22 09:15
#6

Regler för kritiktrådar finns här. Max antal tillåtna bilder är 4 per tråd, så jag tog bort de två sista. Du får gärna posta dem i en ny tråd om du vill. :)

Anna, värd på Hästfoto och Webbutveckling

annaattlid.se

Annons:
Niji
2014-06-22 09:24
#7

#6 Okey :) Tack :D

Mind of a queen, heart of a warrior

Anna
2014-06-22 09:24
#8

På första bilden har du fångat ett sött ögonblick mellan sto och föl, och jag tycker hästarna är välplacerade i bilden med lagom mycket förgrund (gräs) och lagom mycket bakgrund. Tyvärr är den överexponerad, de vita områdena är för ljusa. Det är svårt att fota skäckar i starkt solljus eftersom de vita partierna lätt blir för ljusa eller de bruna partierna för mörka! Stoet ser helt okej ut, men fölets vita färg är väldigt överexponerad. Jag hade även tagit bort filtret/effekten som gör bilden suddig i kanterna. Tittar du på linjerna i bakgrunden så ser du även att bilden lutar, prova räta upp den!

Andra bilden är jättegullig! Älskar fölets uttryck. Även här tyvärr överexponerad, vilket är svårt att göra något åt i efterhand. Räta upp även denna.

Även på den tredje bilden tycker jag hästen är välplacerad och kompositionen är bra. Denna bild är även rak, vilket är ett stort plus. Fint uttryck, men det starka solljuset skapar lite för skarpa skuggor, och eftersom hästen var mörk redan innan så försvinner många detaljer. Framförallt så är det skuggan på halsen som stör och sänker betyget. Fotar man i direkt solljus är det viktigt att tänka på vinklar och placering för att undvika dessa långa, hårda skuggor. Dock väldigt fina färger!

Sista (fjärde) är nog min favorit av dessa. Fint uttryck, fin komposition, gillar att du gått ner en bit och tar bilden nästan lite nerifrån, det ger ett snyggt djup i bilden. Här är ljuset mycket bättre, eftersom hästens ansikte får all fokus.

Anna, värd på Hästfoto och Webbutveckling

annaattlid.se

Niji
2014-06-22 09:27
#9

#8 Okey! Jo lekte lite med efterbehandlingen, ska tänka på det sen i framtiden :)

Mind of a queen, heart of a warrior

Upp till toppen
Annons: