Annons:
Etikett08-analyser-och-diskussioner
Läst 960 ggr
Anna
2014-06-25 18:08

Var går gränsen för överredigering?

Var drar ni gränsen mellan normal, "nödvändig" bildbehandling och manipulering eller överredigering? Ser ni en tydlig gräns eller beror det på omständigheterna? Finns det redigeringsmetoder eller effekter ni alltid håller er från, eller några ni inte kan vara utan?

Anna, värd på Hästfoto och Webbutveckling

annaattlid.se

Annons:
MyBeauty
2014-06-27 09:45
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#1

Avskyr när man satt för mkt kontrast eller gjort någonting så det ser onaturligt ut.. Tex de som fotar barn så att de blir att se ut som utomjordingar efter redigering med gröna toner i bilder och ögonen är sjukt överredigerade så att det nästan blir att se otäckt ut.

Lika när man fotat i RAW format och drar upp clarity på max. .  Nej jag vill ha naturliga bilder där färger mm är i bra kvalite.

*bifogar en bild som är ett tydligt och klart exempel på en överredigerad och helt förstörd bild men som jag ändå köpte då, vilket jag aldrig skulle ha gjort om det var idag*

Som sagt så är jag i dagens läge jätteallergisk mot överredigerade bilder. När man redigerar så ska det inte synas att dom är redigerade. Det är en bra bild enligt mig :)

http://Mylifeandbrian.blogg.se

Denna kommentar har tagits bort.
Denna kommentar har tagits bort.
Denna kommentar har tagits bort.
ROCCAM
2014-06-29 00:16
#5

Personligen gillar jag den överredigerade looken - eftersom jag själv gärna använder mig av just en överredigerad look många gånger. Så jag har svårt att pin-point:a var gränsen går. Sen beror det på om det passar bilden eller inte. 

Själv håller jag mig ifrån att klona bort saker ur en bild, det känns lite överkurs för min egen del - men det beror såklart på omständigheterna, som du skrev.

Upp till toppen
Annons: