Annons:
Etikett00-allmänt
Läst 358 ggr
CarolinePettersson
7/21/14, 4:27 PM

Företagsform?

Jag har varit "Hobbyfotograf" ett bra tag men Januari 2015 så ska jag ta steget och starta företag, så min fråga till er är Vilken företagsform har ni för och nackdelar?

Jag kan också tillägga att jag studerar 100% och är vikarie på sidan om så företaget kommer inte ha företaget enbart utan mest på sidan av de kommande  första åren.

Annons:
Anna
7/21/14, 4:40 PM
#1

Vi har sex stycken olika bolagsformer i Sverige: enskild firma, handelsbolag, kommanditbolag, aktiebolag och ekonomisk förening. Ska du driva företaget själv har du egentligen bara två val, aktiebolag eller enskild firma, då dessa är de enda som kan drivas av en (1) enskild ägare. Här är en bra tabell där du ser vad som skiljer de olika formerna åt.

Enskild firma är enklast att starta upp, och även gratis att registrera hos Skatteverket. Vill man registrera sig hos bolagsverket kostar det däremot en tusenlapp, men det är valfritt. En enskild firma drivs av dig personligen och det får ditt personnummer som organisationsnummer. Man ska vara mycket noga med att hålla isär sin egna privatekonomi och företagets, för att undvika problem eller personlig konkurs.  Det är inga problem att både driva företag och vara anställd vid sidan om, se bara till att ansöka om FA-skatt vid registreringen (istället för enbart F-skatt). 

För att starta aktiebolag krävs ett kapital på 50 000kr. Det kanske gör valet enkelt? 🙂

Går du ihop och startar företag med en kollega kan man ju däremot välja att starta t.ex handelsbolag också. 

Annars är enskild firma det enklaste och mest passande, enligt mig. Du har inte läst någon företagsekonomi eller liknande i skolan? Det hjälper en hel del när man ska bokföra själv.

Vi kanske borde ta och skriva ihop en artikelserie om företagande och att driva verksamhet, det är nog fler än du som undrar dessa saker. :)

Anna, värd på Hästfoto och Webbutveckling

annaattlid.se

CarolinePettersson