Annons:
Etikett17-köpråd
Läst 676 ggr
MyBeauty
2014-07-22 10:05

investera i vilket objektiv?

Investerade mig i en Nikon d800 igår och jag svävar som på moln just nu. Men med en sådan grym kamera så känner jag att krav på bra objektiv stiger för att nyttja kamerans potential. Jag vill nu investera i ett 70-200 f/2.8 för hästfoto bland annat. Men hur stor är skillnad på nikons och motsvarande tamron eller sigma? Nikons är ju svindyrt men skulle isåfall kunna gå på begagnat. Frågan är? Är det så pass skillnad att det är värt d eller skulle ni rekommendera att köpa det billigare alternativet? Vad fotar ni med? Hur skulle ni göra? Självklart så är man ju inte gjord av pengar som student och har ju precis investerat i en d800 så ekonomin är ju inte fetast ;-) haha

http://Mylifeandbrian.blogg.se

Annons:
suchthefool
2014-07-22 12:16
#1

Jag har ägt Sigmas 70-200 2.8 APO HSM ll Macro (okej, det kan va någon annan kombination utav bokstäver - kommer inte ihåg riktigt). Äger numera Nikons egna VR ll. Jag märkte stor skillnad. Snabbare AF, mycket bättre färgåtergivning och skärpa. På fullformat blev den dessutom ännu bättre.

Så jag tycker att man lika gärna kan investera i Nikons egna med en gång om det är det man vill ha. Men samtidigt tror jag inte du skulle bli missnöjd med Sigmas version heller. Vet inte vad du har haft nu innan men det lär ändå vara ett steg upp vilket du än väljer :)

/ Malin, medarbetare på Hästfoto iFokus

Besök gärna min blogg eller facebooksida!

MyBeauty
2014-07-22 23:23
#2

#1 köpte du nytt eller begagnat?
Så sjukt mkt pengar!! Men är såå himla sugen! Har kikat på ett som ligger på blocket men är lite kritisk att köpa där när ja inte kan komma och titta på grejorna och prova.  Och om ev prylarna skulle bli skadade i frakten mm :/

http://Mylifeandbrian.blogg.se

event-bilder
2014-07-23 08:03
#3

skall du köpa begagnat skulle jag rekommendera dig att hålla dig till ett område där du kan åka och titta och känna på grejorna. Alternativ ber någon du känner kolla på prylarna innan du köper dem.

// Mathias Eriksson Event-bilder.se

Anna
2014-07-25 09:53
#4

Grattis till nya kameran! :)

Jag kan tycka att en D800 "förtjänar" ett riktigt bra objektiv, dvs ett Nikkor original. Det ÄR stor skillnad på Nikkor och Tamron/Sigma, men visst, jag förstår absolut att det är en stor investering och att pengarna kanske inte finns just nu. Håll utkik begagnat är mitt tips, precis som redan nämnts.

Anna, värd på Hästfoto och Webbutveckling

annaattlid.se

MyBeauty
2014-07-25 17:08
#5

#4
Efter en hel del velande så fick jag tipset om att Cyberphoto hade kampanj på just tamron 70-200 nu. 1000:- rabatt, 5 års garanti osv. Så jag slog helt enkelt till och beställde ett sådant imorse. Avgjorde när jag såg helt fantastiska ridsportbilder på en blogg med just den kamerakombinationen (d800+70-200). Det är ju fotografen som gör bilderna men kändes bra att se att man kan få riktigt fina bilder trots ett budgetobjektiv. Tog detta beslutet och investerar i ett nikkor när jag studerat klart och har lite fetare ekonomi. Kom ju ändå undan med hälften nu än om ja köpt ett beg nikkor. Så just nu fick plånboken avgöra så får jag byta upp mig sen :)

http://Mylifeandbrian.blogg.se

Anna
2014-07-25 17:35
#6

#5 Jag tror inte du blir besviken. Grattis till köpet! :)

Anna, värd på Hästfoto och Webbutveckling

annaattlid.se

Annons:
Upp till toppen
Annons: