Annons:
Etikett09-fotoutrustning
Läst 395 ggr
CarolinePettersson
7/25/14, 12:34 PM

Ny Dator?

Jag svävar på rosa moln efter att ha arbetat ifrån en bärbar HP med liten skärm och trasig fläkt i snart 2år så berättad min sambo att jag ska få en stationär dator att arbeta ifrån.

Jag kommer mestadels arbeta i Photoshop och Dreamweawer 

Så min fråga till er, använder ni stationära datorer och vad rekommenderar ni?
Vilken skärmstorlek är optimalast?

Annons:
catcult
7/25/14, 12:55 PM
#1

Så roligt! Jag rekommenderar en intel processor, tycker att de är överlägsna på processorer. Helst en i7, men en i5:a kan duga till dina behov också beroende på hur er budget ser ut. Grafikkort är en smaksak, jag är en Nvidia "fangirl" (usch, jag hatar det ordet egentligen…) medan min pojkvän anser att ATI är det enda rätta. Jag kan dock medge att ATI har betydligt mer prisvärda kort än Nvidia och om man har en budget man måste rätta sig efter är ATI definitivt värda att titta lite extra på. Du bör välja ett grafikkort med 2 gb videominne, mindre än så kan nog leda till frustration och mer än så är inte nödvändigt i dagsläget för dina ändamål. Välj minst 8 gb ramminne.  Jag tycker också absolut att du bör tänka på att köpa en SSD hårddisk, det gör en enorm skillnad i hastighet!

Gällande skärm är allt över 22" okej! Har du redan en HD-TV kan du dessutom använda den som datorskärm om du önskar. 🙂

"I will not be pushed, filed, stamped, indexed, briefed, debriefed, or numbered! My life is my own!" - Number Six

CarolinePettersson
7/25/14, 1:12 PM
#2

#2 Det ska bli så skönt med lite uppgradering, då datorn är en viktig del när man arbetar med fotografier.

Haha märks att man inte har köpt dator på ett tag mycket, men jag ska skriva ner och kolla prisklassen.   Budgeten ligger nog på 10tusen om jag har tur (A) 

Vissa säger att mac är nästan ett måste om man arbetar som fotograf, men jag har inte riktigt förstått tjusningen med de datorerna :)

Anna
7/25/14, 5:53 PM
#3

Jag jobbar på en iMac 21,5" sedan två år tillbaka och den är överlägset bättre att arbeta på än någon annan PC jag haft genom åren, men det är ju absolut en smaksak och jag tycker man ska köpa den dator man känner sig mest bekväm med och som passar ens ambitioner och arbetssätt bäst, oavsett märke. Mitt arbetsflöde är betydligt snabbare och mer välorganiserat på en iMac, men det betyder ju inte att det är så för alla.

En bra (och kalibrerad) skärm är ett måste, och jag håller med #1 om MINST 8gb ramminne, gärna mer. SSD hårddisk är också ett jättestort plus.

Härligt med ny dator förresten! :)

Anna, värd på Hästfoto och Webbutveckling

annaattlid.se

[PeterWem]
7/27/14, 11:51 AM
#4

Kör Ubuntu på min arbetsdator. Behöver inte punga ut med licenser för vare sig Windows eller OSX. Lade de sparade pengarna + litet till på en ny skärm som kan återge Adobe RGB istället (Dell u2413) och en kalibrator (i1Pro Display).  Är man van vid Photoshop är det litet ovant i början i och med att stödet för Linux är sådär, men alternativet GIMP 2.9.1 som fungerar bättre på Linux än på Windows är fullt godkänt om man nu inte lever på bildbehandling och kostar inte heller det ett öre.  Ett smakprov för att visa att Mac/Windows inte är ett måste 😃 Jag undanber mig dammkornen i bild…

Hur som helst, det är inte Linux du kommer köra med och med en budget på 10000 och med risk för att spräcka den:
HP8300 + 1TB hårddisk för 8789 kr. Program ska ligga på SSD:n (C-disken) och alla filmer/bilder ska ligga på hårddisken (D-disken). Lägger du bilder och filmer på C-disken dödar du snart utrymmet som bara är 128 GB stort. I datorpaketet får du ett inbyggt grafikkort som duger.

Till detta behöver du en skärm och utrustning för att kalibrera/profilera skärmen.

Colormunki Smile (1000 kr) är budget och Spyder4pro (1300 kr) är entusiastmodellen för att mäta omgivande ljus. Det finns en på blocket.

Skärm finns en Dell 2410 på blocket i Göteborg för 1500 kr. Den klarar visa all sRGB och nästan all AdobeRGB.

Drygt 11500 kr med diverse frakt.

[PeterWem]
7/27/14, 7:06 PM
#6

Det du förlorar är hälften i minne, d.v.s. möjligheten till att behandla stora filer i PS. Du förlorar även snabbheten att öppna program i och med avsaknad av SSD. Skärmen klarar inte ens av att visa sRGB, men är förstås bättre än en laptopskärm.

Det du vinner är, mer än ur ett ekonomiskt perspektiv, grafikkortet. Du får ett dedikerat grafikkort som snabbar på vissa filtereffekter i PS. Dock är grafikkortet ett av de billigaste på marknaden.

Annons:
Upp till toppen
Annons: