Annons:
Etikett11-företagsamhet
Läst 1109 ggr
CarolinePettersson
2014-08-24 20:09

NI som har företag !

Jag ska starta företag i Januari  och vill ha lite tips och tricks. 
Jag studerar heltid och ska ha det på sidan av,  är det flera här som har det på sidan av något annat?
Tycker ni det fungerar bra, eller är det något man ska tänka på?   Alla tips mottages :)

Annons:
Anna
2014-12-03 14:44
#1

Gammal tråd som jag missat…

Jag ska börja plugga på heltid från och med januari och kommer då driva mitt företag vid sidan om studierna. Så ännu vet jag inte riktigt hur det kommer funka, men jag ska plugga på distans så jag tror inte det kommer bli några problem då jag själv kan välja när jag behöver fokusera på studierna mer än företaget, och tvärtom. :)

Kul med eget företag! Finns det någon anledning till att du ska starta just i januari? Bara av ren nyfikenhet. 🙂

Anna, värd på Hästfoto och Webbutveckling

annaattlid.se

CarolinePettersson
2014-12-04 10:12
#2

Jag läser också på distans och jag känner att nu är det dags att ta steget vidare. Jag valde först i Januari, dels för att få lite mer kött på benen att hinna att läsa på lite hur det är att driva företag.  Sedan har jag nyligen ändrat från helfart i skolan till helfart på distans då jag precis har flyttat.  Så det har varit mycket runt omkring så därför valde jag att skjuta upp det tills Januari. 

Men  jag kommer fortfarande jobba extra som vikarie, så måste ta reda på hur det fungerar och vilken företagsform som lämpar sig bäst. Då jag vill ha företaget på sidan om studier  och annat jobb. Tanken är att under mina 2,5år kvar i skolan så ska mitt företag växa successivt, men fortfarande ingen press på att jag måste kunna försörja mig på det. :)

Anna
2014-12-04 10:21
#3

Det låter klokt, och bra. :)

När man läser på distans har man ändå ganska mycket mer frihet än om man läser på ort, så jag tror att det kommer funka bra.

Anna, värd på Hästfoto och Webbutveckling

annaattlid.se

event-bilder
2014-12-04 11:15
#4

Enskildfirma är nog det som gäller för dig som bolags form iaf. 

Vi är ett Handelsbolag men har då en 100% fotograf och en som kör deltid vid sidan av annat jobb. 

Ett tips är att ta rät betalt från början och istälelt ge rabatt om du känner för det. 

många har kommit och gått för att de börjar att ta lite betalt och tycker det är okey men när de väl sedan höjer så tappar de kunderna och kan inte fortsätta. 

exempel. timpris: 1000 kr. första året kan du ge 90% rabatt men var tydlig med att det är uppstarts rabatt och år 2 50% om du vill eller gå upp på full pris.

// Mathias Eriksson Event-bilder.se

CarolinePettersson
2014-12-04 11:33
#5

#4

Enskildfirma lär det bli, men ska man ha F-skatt eller FA-skatt? Då jag kommer ha lite inkomst från mina vikariejobb? 

Det är ganska smart att göra så med rabattsystemet :)

event-bilder
2014-12-04 11:40
#6

FA skatt givetvis. annars kan du ju inte vara anställd samtidigt. 

Rabatt system är så mycket bättre än börja lågt och sedan höja. för när du når din kund grupps pris nivå så försvinner dem och du får söka nya och fastnar då i ett vakuum. skall jag höja eller sänka för att pass kunderna. har som sagt sett många kom in i detta moment. inte bara här utan inom nästan alla branscher jag är aktiv fotograf inom.

// Mathias Eriksson Event-bilder.se

Annons:
Anna
2014-12-04 14:17
#7

F-skatt står för företagsskatt, A-skatt för anställningsskatt. Du behöver alltså FA-skatt om du samtidigt ska jobba vid sidan om. Man kryssar helt enkelt i att man vill ha både F- och A-skatt när man registrerar sitt företag. :)

Anna, värd på Hästfoto och Webbutveckling

annaattlid.se

CarolinePettersson
2014-12-04 14:22
#8

Fixar ni bokföring själv eller har ni en revisor?

event-bilder
2014-12-04 14:49
#9

bokföring gör vi själva ( eller ja en av våra förälder som är ekonom gör det men löpande gör vi själva)

// Mathias Eriksson Event-bilder.se

Anna
2014-12-04 14:56
#10

Jag bokför också själv, än så länge kan jag hantera det, jag har ett par företagsekonomikurser på gymnasienivå i ryggen och det känns OK. Eventuellt blir det revisor i framtiden om jag utvecklar företaget.

Anna, värd på Hästfoto och Webbutveckling

annaattlid.se

Bildeffekt
2015-02-23 12:54
#11

Dra inte iväg med en hög timersättning även om du lämnar 90% rabatt.
Folk drar öronen åt sig och lite så är det att kvalitèt förknippas med pris.
Så tänk dig själv, det står på hemsidan 1000,00:-/tim, men du tar 100,00:-.

Hög timersättning "kräver" liten konkurrens, lång erfarenhet, samt att
det du erbjuder är riktigt bra och/eller unikt.

Alla fotograferar idag så det blir svårare och svårare på marknaden.

Bokföring.
Som nystartat företag med FA skatt kan man redovisa 1 gång om året
om man inte drar in en jäkla massa pengar.
Då rekommenderar jag att låta en revisor kika över det.

Lycka till och hoppas det går bra för dig.

MVH Julle - www.bildeffekt.se

Upp till toppen
Annons: