Annons:
Etikett13-lag-moral-och-etik
Läst 891 ggr
Artylay
2014-08-27 21:48

Företag som begår bildstölder

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Hejsan där!

Jag har nyligen stött på ett ganska allvarligt problem angående copyrightlagen. Just den här händelsen har inte att göra med just hästfotografier, utan bilder i sig. I det här fallet, illustrationer.

Än så länge så målar jag som en hobby. De senaste 8 åren har jag lagt upp mina bilder på internet. Jag har nu, med hjälp av googles sökfunktion, hittat mina bilder spridda över internet, på sidor som jag själv inte lagt upp dem på. Jag har med åren lärt mig att det inte är värt mödan att sätta efter människor som kopierar mina bilder till blogg mm för att visa upp. Men nu har jag också sett att flera företag använder mina bilder till sina produkter. Jag har funnit saker som klistermärken, kuddar och tröjor som pryds av mina målningar, som säljs via sidor som Amazon, Ebay mf.
Dessa är företag om har sina säten i Amerika, Kina och Indien.

Jag vet inte hur jag ska göra. Jag vill självklart att de slutar sälja produkter med mina bilder på, och jag är rädd att om jag lyckas få bort dem från te.x Amazon, så dyker de upp någon annan stans istället.

Jag har inte gett mitt tillstånd för dessa företag att använda mina bilder på sina produkter. Hur ska jag gå till väga? Någon som vet mer än jag om detta?

Bifogad exempelbild från en av dessa produkter jag hittade

Mvh
Rebecca Frödén

Annons:
CarolinePettersson
2014-08-27 21:56
#1

Polisanmäl?

luckiestboy
2014-08-27 21:59
#2

Kan du intyga på att det är du som äger bilden så polisanmäl!

Hellu

Artylay
2014-08-27 22:08
#3

Tja, jag innehar ju Photoshop-filerna, så jag antar att det är bevis nog. Det som hindrar mig från att polisanmäla är att det handlar om utländska företag. Det är ju ett företag som har sitt säte i Delhi.

Mvh
Rebecca Frödén

luckiestboy
2014-08-27 22:09
#4

#3 Har du gjort dessa bilder helt från grunden? 

Spelar ingen roll, du kan fortfgarande polisanmäla :)

Hellu

Artylay
2014-08-27 22:12
#5

Japp, från skiss till färdig målning digitalt i Photoshop :)

Mvh
Rebecca Frödén

luckiestboy
2014-08-28 06:26
#6

#5 Det är bara att polisanmäla :)

Hellu

Annons:
MyBeauty
2014-08-28 21:24
#7

Anmäl! Inte okej :( sjukt att göra såhär.. Jag hade blivit tokig! Du borde kunna kräva en jäkla ersättning. Men sedan såklart är det ju ett problem att de är utländskt företag å svåra att "få fatt" på :/

http://Mylifeandbrian.blogg.se

Upp till toppen
Annons: