Annons:
Etikett11-företagsamhet
Läst 1216 ggr
Zakaraa
9/4/14, 11:57 PM

Prishjälp

Jag ska på Söndag åka och fota på en hopptävling och spendera större delen av dagen där. Har aldrig såld bilder innan men tänkte att jag lika gärna kunde "utnyttja" tillfället och skriva ut några tillfälliga visitkort och fixa iordning hemsidan jag småpillar lite med.

Problemet är prisfrågan, jag vill inte sälja förstoringar då det blir så mycket jobb med att förstora dem på annat håll utan det handlar endast om digitala kopior.
Vad har ni för priser på era bilder/storlek?
Har ni en prissida så länka gärna.

Alla tips och råd för försäljning är välkommet!
Bifogar två bilder från mitt senaste fototillfälle på jobbet :)
(adressen på bilderna leder till min råttuppfödnings sida inte den jag jobbar på)

med vänliga hälsningar Zakaraa
(länk:) Zakaraa's Råttuppfödning

Annons:
natrualhorse
9/5/14, 1:13 AM
#1

Skulle också vilja veta lite rimliga priser för vad jag skulle kunna ta för mina egna bilder, så följer detta.

Zakaraa
9/5/14, 6:31 PM
#2

Ingen av alla 77 som läst tråden som har något att säga..?

med vänliga hälsningar Zakaraa
(länk:) Zakaraa's Råttuppfödning

Artylay
9/8/14, 11:39 AM
#3

Jag säljer bilder från hästtävlingar. Eftersom jag inte har någon skrivare så erbjuder jag inte printade bilder. Jag låter kunden själv få skriva ut bilden om denne vill. 

Jag kör heller inte på olika storlekar. Det kan vara ett misstag från min sida, men jag finner att det är enkelt och smidigt att erbjuda kunden alla bilder i stort format med bra kvallité. 

Jag tar 90kr/bild och vid köp av fler än fem bilder går priset ner till 70kr/bild. Jag skulle kanske kunna ta mer, men just på hästtävlingar tycker jag att det viktigaste och mest roliga är att sälja så mycket som möjligt. Så enligt mig är det en bra startsumma. 

Det viktigaste är marknadsföring! Får du ingen som vill köpa så är det förmodligen för att ryttarna helt enkelt inte hittar dina bilder. Jag tror inte det beror så mycket på hur bra/dålig bilden är. Jag får beställningar på bilder jag tog för flera år sen som jag tycker är svindåliga. De kan till och med vara oskarpa, men kunden vill fortfarande ha dem.

Mvh
Rebecca Frödén

natrualhorse
9/8/14, 7:36 PM
#4

Hur säljer du bilderna? Alltså hur får kunden se vilka bilder dom vill ha? Och hur skickar du bilderna sen?(:

Zakaraa
9/8/14, 8:15 PM
#5

#4 Man lägger ju ut bilderna på sin sajt, oftast med stor logga tvärs över och så skickas bilderna sedan via mejl efter betalning.

med vänliga hälsningar Zakaraa
(länk:) Zakaraa's Råttuppfödning

Artylay
9/9/14, 9:47 PM
#6

Precis!

Jag brukar sätta upp affischer på tävlingsplatser med min hemsideadress, och jag har nu äntligen köpt ny tröja med adressen tryckt på. 

Lägg upp bilderna i ett picasa webbalbum. Lägg länken till albumet på en sida som kunden hittar, som din hemsida eller blogg. Ha tydliga instruktioner och priser.

Mvh
Rebecca Frödén

Annons:
Zakaraa
9/9/14, 9:59 PM
#7

#6 Får man sätt upp affischer hur man vill eller frågar du om lov innan du gör det?
Hur fungerar picasa? det är nytt för mig.

med vänliga hälsningar Zakaraa
(länk:) Zakaraa's Råttuppfödning

Artylay
9/10/14, 3:45 PM
#8

Jag sätter bara upp affischer när jag är officiell fotograf på en tävling, och då dubbelkollar jag med tävlingsledaren eller kontaktpersoner om det är ok först. När jag anmäler mig kollar jag också var jag kan få sätta upp affischerna.

Sök på Picasa Webbalbum på google så tror jag du hittar allt du behöver veta :).

Mvh
Rebecca Frödén

Zakaraa
9/21/14, 4:30 PM
#9

Tycker ni mina priset är okej för mig som precis startar?
Hemsidan är under uppbyggnad så har ingenting uppe ännu men var på tävling idag så det är ganska akut att få upp allt :P

http://bedoire.weebly.com/priser.html

Snälla, tips och råd så fort som möjligt skulle uppskattas! :)

med vänliga hälsningar Zakaraa
(länk:) Zakaraa's Råttuppfödning

Denna kommentar har tagits bort.
maddefoto
9/25/14, 2:12 PM
#11
Zakaraa
9/25/14, 2:18 PM
#12

#11 Tack! :)
Tyvärr verkar inte företaget jag vill trycka kläder hos gilla texten för de plockas bort vid granskningen >.<

med vänliga hälsningar Zakaraa
(länk:) Zakaraa's Råttuppfödning

natrualhorse
9/25/14, 4:25 PM
#13

#10 Blev lite nyfiken, varifrån kommer namnet bedoire?(: Jätte snygg logga, skulle också vilja ha en på mina bilder men har sån bra fantasi så det är nästan galet(;

Annons:
Zakaraa
9/25/14, 5:14 PM
#14

Bedoire är ett Belgiskt namn :) Så franska helt enkelt, hehe.
Ätten Bedoire invandrade till SV för över 200år sedan, gränden Bedoirs gränd i gamla stan i Stockholm "tillhör" släktet :)

Om du känner till historien om Gysingevargen så är det en Bedoire-förfader som är inblandad där. Hon uppfostrade upp vargen som sedan terroriserade Gysinge och tog många liv.

Fredric Bedoire är en svensk arkitekturhistoriker som en del känner till :)
http://sv.wikipedia.org/wiki/Fredric_Bedoire

Ett namn jag håller hårt i, haha :) Kommer behålla det hela livet, även om jag gifter mig (blir dubbelnamn i så fall, haha)

med vänliga hälsningar Zakaraa
(länk:) Zakaraa's Råttuppfödning

natrualhorse
9/25/14, 9:52 PM
#15

#14 inget jag känner till tyvärr men vad kul att det finns mycket historia bakom namnet! Ja håll hårt i det. Coolt ju(: Jag ska nog också ha kvar mitt efternamn om jag gifter mig just för att det är ju mitt namn(:

Upp till toppen
Annons: