Annons:
Etikett13-lag-moral-och-etik
Läst 1228 ggr
[tildemattson]
9/8/14, 4:30 PM

Vad gäller här?

Fotade lite grann på en hästtävling i helgen och hörde på söndagen av mig till X och skrev att jag hade bilder på X. X tyckte att jag kunde skicka dem och jag svarade med att jag kan skicka lågupplösta kopior med min logga och att X om hon sen vill ha dem högupplösta kan köpa det av mig. X svarade då att hon inte hade beställt bilder utav mig och att då X var med på bildern  hade X all rätt att använda bilderna hur X ville utan att köpa dem. Jag svarade då att det påståendet var felaktigt och berättade att det i nuläget bara är jag som har rätt att använda bilderna. X mamma svarade då att X inte alls hade beställt bilder, mamman berättade också at jag inte alls har rätt att använda bilderna då hon hotade med att polisanmäla mig om de kom ut på nätet. Jag svarade att jag som jag hade skrivit i ett tidigare meddelande alltid frågar om lov av personen på bilden innan jag publicerar bilder på denne. Jag svarade också att jag är fullt medveten om att X inte alls hade beställt bilder och berättade hur jag gör när jag säljer mina bilder, att jag först erbjuder mig att skicka ut lågupplösta bilder så att eventulla köpare ska få en chans att se dessa. Mamman skrev sen att X inte hade beställt bilder och att jag inte fick publicera dessa på nätet. Bra då vet jag det svarade jag och fick ett "bra" tillbaka. 

X har vid tidigare tillfällen tagit mina bilder utan lov och publicerat på nätet utan att ens uppge mitt namn. 

Vad säger lagen om detta? Har de rätt att polisanmäla? Kan jag göra någonting åt bilderna som X stulit tidigare? X är en person jag känner och jag vill verkligen inte att jag ska få ett dåligt rykte bland folk då mycket få av dessa vet någonting om upphovsrätten.

Annons:
event-bilder
9/9/14, 7:28 AM
#1

Bildstöld är upphovsrätts brott och det är något du helt klart kan anmäla dem för. 

och Nej X har inte rätt till bilderna bara för att personen är med på dem.

// Mathias Eriksson Event-bilder.se

[PeterWem]
9/9/14, 6:55 PM
#2

Se punkten under flygfotot. Personuppgiftslagen begränsar användandet av andras personuppgifter (bilder t.ex.), men § 5a gör gällande att att personuppgiftslagen inte behöver tillämpas om personuppgifterna inte är strukturerade (t.ex. en katalog eller ett bildregister över en massa människor).
Den sista meningen säger dock att man inte får kränka individen (nakenbilder, nedvärderande text i samband med bilderna).

Artylay
9/10/14, 4:02 PM
#3

Om någon kontaktar dig för att denne inte vill ha bilder på sig ute på internet så är det snällt av dig att ta bort dem. En person har dock absolut inte rätt att få bilder för att denne figurerar på dem.

Mvh
Rebecca Frödén

Upp till toppen
Annons: