Annons:
Etikett00-allmänt
Läst 613 ggr
manzii
2014-10-12 23:54

Fotografera lågs höjder

Jag ska fotografera på ridskolans tävling om någon vecka. Det börjar med bon på mark och går sedan uppåt. Jag har inte fotograferat låga höjder så mycket innan och skulle behöva lite tips hur jag kan ta bilderna. Jag menar absolut inget illa med detta utan jag själv tycker det är lättare att fotografera ekipage som hoppar högre där hästen tar i lite mer. Visa jättegärna egna bilder där ni tagit bilder när hinderna inte är så höga.

Annons:
Caaassiiie
2014-10-16 16:30
#1

Förlåt för min reaktion, men det är ju ändå exakt samma princip som vid höga hinder? Samma teknik med att följa ekipagen och trycka av innan/över/efter hinderna. Den förändras ju inte bara för att hindret blir lägre. Det är ju fortfarande samma teknik med bom på mark, 30 cm, 50 cm eller 1,20? Panorera med och trycka av. Menar du på något annat vis så får du jätte gärna förklara, för jag förstår verkligen inte vad du menar med vad som skulle vara annorlunda gentemot högre klasser?

Mvh Cassandra

C.H Photography
GuruShots




Artylay
2014-10-27 12:19
#2

#1 Jag håller inte med dig.  Vid högre hinder blir sprången mer rejäla och det finns fler "steg" att fota i. Vid sådana hinder är det vanligast att man tar bilden när hästen är på väg upp mot hindret, eller över hindret. Vid låga hinder blir det sällan något "över hindret" utan man får istället nöja sig med "upp mot hindret".

Mvh
Rebecca Frödén

Caaassiiie
2014-10-27 13:07
#3

Ja trycket vid språnget blir mer kraftfullt vid högre hinder, men tekniken för att fånga "över hindret och/eller upp mot hindret" är nästintill samma. Så upplever jag det i alla fall och jag har aldrig tyckt där är någon skillnad i teknik i "hur man fångar ekipaget på bild" oavsett höjd. Kraften och trycket i bilden beror såklart som du säger på höjden men tekniken att ta bilden är den samma.  Och oftast är det högre tempo i högre klasser och mindre tempo i lägre klasser, men det kan lika gärna bli tvärt om också, en häst med dålig dag, blir skrämd osv osv, då kan de bli minst lika svårt att fånga ekipaget i en hög som en låg klass då tempot ändå kan variera mycket :)Menar mest att man inte ska ta för givet att allt ser ut på ett och samma vis bara för att det är en typ av klass.  Det tycker i alla fall jag. Äh nu blir det rörigt här, hoppas du förstår min princip i alla fall! 🙂 

och lycka till på tävlingen! #0 manzii

Mvh Cassandra

C.H Photography
GuruShots




manzii
2014-11-03 12:59
#4

Ja jag förstår att tekniken är samma för det gör ju jag också. Men Det är som #2 säger att språnget blir annorlunda och då är det lättare att få bra bilder. Jag vet inte riktigt hur jag ska förklara vad jag menar. När det gäller högre höjder så kan man zooma in snyggt på ekipaget då inte hinder och sånt syns. Men när det gäller bom på mark till exempel så kommer hela hinder med för att man ska se hela ekipaget. Ville ha lite tips/idéer på hur man skulle kunna ta lite mer proffsigare bilder när det är så lågt :) Jag var nog inte tydlig i mitt inlägg om hur jag menade.

Dock har tävlingen varit och bilderna blev kanon på de lägre höjderna :)

Upp till toppen
Annons: