Annons:
Etikett09-fotoutrustning
Läst 612 ggr
Ebbzenbabbzen
2014-11-12 19:27

canon 85mm 1.8 vs sigma50-150mm 2,8

Har länge letat efter ett mer ljuskänsligt objektiv än det jag har nu  ( Canon ef-s 50-250 1:4-5.6 is ). Det funkar jättebra, men jag får inte ut riktigt vad jag vill av det. 

Har letat upp två olika objektiv som jag är sugen på, men jag kan inte bestämma mig så jag tänkte att jag kunde fråga här! :)
Det är utomhusfotografering av hästar jag håller på med, både när de rids, är i hagen och porträttfotografering med häst jag gör.  Jag undrar helt enkelt vad ni tror passar bäst till det jag håller på med! :) Blir det någon skillnad på bilderna beroende på vilket av dessa objektiv man använder?

Tack så mycket på förhand!

Friends are like potatoes, if you eat them they die….;) 🐹🐴🏇 appelkvistens.weebly.com

Annons:
Anna
2014-11-27 12:32
#1

50-150mm är en väldigt användbar och trevlig brännvidd att jobba med. Jag har aldrig provat det själv, men har hört gott om det från bekanta.

85mm är ljusstarkare, 1.8, men inte lika mångsidig vad gäller brännvidden. Istället för att zooma in/ut får du använda fötterna - vilket funkar bra i vissa lägen, och mindre bra i andra. 

Som hästfotograf är det ofta väldigt smidigt att kunna zooma. Rent ljusmässigt räcker 2.8 till det mesta (om inte allt). :)

Ska du fota både hästsport, i hagen, porträtt m.m skulle jag rekommendera Sigma 50-150mm. Ska du fokusera mer på enbart porträtt är 85mm/1.8 en jättefin optik.

Anna, värd på Hästfoto och Webbutveckling

annaattlid.se

Ebbzenbabbzen
2014-12-04 16:13
#2

#1 Ok! tack så hemskt mycket! :) Jättesnällt att du tog dig tid att svara!

Friends are like potatoes, if you eat them they die….;) 🐹🐴🏇 appelkvistens.weebly.com

Anna
2014-12-04 16:27
#3

#2 Inga problem 🙂 Hoppas du blir nöjd när du väl bestämmer dig!

Anna, värd på Hästfoto och Webbutveckling

annaattlid.se

Upp till toppen
Annons: