Annons:
Etikett13-lag-moral-och-etik
Läst 2255 ggr
Artylay
5/23/15, 2:25 PM

Straffavgift?

Hejsan!
Jag har en vän som nyligen upptäckt att ett stort företag (eller om det är en stor förening) använder en av hennes bilder på sin hemsida, detta utan att bilden är köpt eller att de fått lov att använda den. Vi diskuterade lite och undrar nu vad ni tycker hon ska göra åt saken?
Jag föreslog att hon ska skicka ett mail med en bifogad faktura. Är detta rätt att göra? Och i så fall, vad ska summan vara på eventuell straffavgift?

Mvh
Rebecca Frödén

Annons:
[Zachapacka]
5/23/15, 2:28 PM
#1

Expressen stal min mammas bild och la upp på deras hemsida 😃

Hon skickade ett mail och då plockade de bort bilden och hon fick 1000 kr :)

ChristineL
5/23/15, 2:35 PM
#2

Eftersom det är olagligt så skulle jag polisanmäla.

VildaVittra
5/23/15, 2:38 PM
#3

Jag skulle ta betalt för den om det var ett företag/förening. 1000 kr är lite lite, det ska kännas i plånboken, så jag skulle inte fakturera mindre än 3000 kr.

Hur förberedd är du egentligen för krig, arbetslöshet, bränder eller sjukdom? Läs mer på Prepping iFokus

VildaVittra
5/23/15, 2:42 PM
#4

#2 Jag tycker polisen har viktigare saker för sig än att behöva ta hand om något som man förmodligen lätt kan lösa privat, utan jag skulle börja med att kontakta föreningen. De kan ju ha handlat i god tro och tagit bilden ifrån en gratissajt. 

Vägrar dom betala så kan man blanda in polisen sen.

Hur förberedd är du egentligen för krig, arbetslöshet, bränder eller sjukdom? Läs mer på Prepping iFokus

Hanna
5/23/15, 2:45 PM
#5

Jag hade samlat bevis och sedan skickat dem ett mail samt en faktura. Som föregående talare säger så ska det kännas. Vad brukar kompisen ta för bilderna? Beroende på (pris, antal bilder, osv) så hade jag nog fakturerat det bilderna brukar kosta x2.

Sajtvärd på reptiler ifokus.
Medarbetare på leopardgecko ifokus

Inkanyezi
5/23/15, 2:50 PM
#6

Det är ett ofta diskuterat ämne, och vad som är rimligt kan egentligen bara du avgöra. "Straffavgift" förekommer inte i svensk lagstiftning, men skadestånd, och därav kommer principen att lägga på hundra procent på det reguljära priset, alltså att man får ytterligare ersättning för den skada man lider av att verket har stulits, och ersättningen är lika med värdet.

Det finns en tråd på Foto iFokus nyligen om ett liknande fall, och det har också diskuterats på Fotosidan:

http://foto.ifokus.se/discussions/554c695b8e0e74196b00166d-ersattning-for-stulen-bild-vad-ar-rimligt?discussions-2

http://www.fotosidan.se/forum/showthread.php?t=162872

I det fallet slutade det med en förlikning på 22500 kronor, vilket jag tycker var rimligt. Bilden hade tagits från en sajt som är upplagd för att sälja bilder, och det är en fotograf som åtminstone delvis har sin inkomst från fotografering. Man kan inte sätta beloppet som någon slags schablonbelopp, då varje ärende är unikt, men principen är att sätta ett pris och dubbla det.

Lycka till!

Annons:
Anna
5/24/15, 9:31 AM
#7

Fallet Inkanyezi pratar om i #6 gäller min bild, och jag kan bara rekommendera att gå efter SFF's prisguide (den går att hitta här). Det gjorde jag, och det var inga problem att få ersättning från företaget det gällde. Fakturera enligt vad som står under Arkivbilder och Webbplatser på sida 10, och glöm inte lägga på 100% för olovlig användning.

Anna, värd på Hästfoto och Webbutveckling

annaattlid.se

AnnaHelgesson
5/25/15, 9:09 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#8

Det är min bild det handlar om. Jag har ännu inte tagit kontakt eller gjort någonting åt detta. Jag är lite förirrad då jag inte kan "få upp" bilden och klart se den hur den används. Men genom länkar så kan jag se den. 
HÄR, antar jag att dem hittat bilden (min hemmaklubb som jag sponsrar med bilder). HÄR kan jag se att de som tagit bilden, använder sig av den.
Bifogar även hela bilden. 
Vad ska jag göra?

VildaVittra
5/25/15, 9:18 PM
#9

Hur förberedd är du egentligen för krig, arbetslöshet, bränder eller sjukdom? Läs mer på Prepping iFokus

AnnaHelgesson
5/26/15, 10:01 PM
#10

#9 - Det är okej. Det var hos Alingsås jag tog bilden och jag skickade över dem några bilder efter tävlingen de fick lov att använda.

Winden
6/16/15, 10:22 PM
#11

puffar, hur har det gått?

we need to freeze the world and keep it in our camera

AnnaHelgesson
6/23/15, 4:06 PM
#12

Har inte kommit någonstans dessvärre. Jag visste inte riktigt i vilken ända jag skulle börja i och jag kan inte hitta specifikt vart de använt sig av bilden. Den var bara en visningsbild innan man startade en video.. Så jag kunde liksom inte hitta en specifik länk där bilden var..

Martin
6/24/15, 3:53 PM
#13

#12 Klart du har en länk där bilden är. Du har ju länkat till den länken i #8. Det är inte direkt till din bild, men det är på den sidan man ser din bild.

Vissa menar att man skall skicka en faktura direkt, och det kan man såklart göra. Jag tycker det är bättre med dialog och hade tagit kontakt med dem, berättat att det är din bild och att du inte gett dem det tillstånd de behöver för att använda din bild, och att du vill ha ersättning för den. Antingen väljer du att direkt specificera vad du vill ha i ersättning också, eller så väntar du med det tills du har fått svar av dem.

mvh Martin

Annons:
AnnaHelgesson
7/1/15, 8:06 PM
#14

#13 - Jo, det har du ju rätt i. Men sen blir jag förvirrad av vem det är jag ska kontakta i så fall? Är det dem som har delat länken eller Svenska Ridsportsförbundet? Jag förstår inte vem det är som är ansvarig för publiceringen/användningen av bilden.
För klickar man på inlägget de har delat, där min bild syns, så syns den ju inte sedan längre..

Martin
7/3/15, 12:23 AM
#15

Det är de som har Facebooksidan. De har utöver att använt din bild redigerat/lagt till Svenska Ridsportsförbundets logo/info om förbundsstämma.

De har sänt stämman live om jag förstår det rätt och använt texten samt din bild som bakgrundsbild för att man när man klickar dit skall komma till sändningen. Det finns inget som säger att bara för att man klickar på en bild kommer man till sidan där bilden visas.

mvh Martin

Upp till toppen
Annons: