Annons:
Etikett10-fototillfällen
Läst 1562 ggr
Lowestin
7/6/15, 5:54 PM

Fotografering på Ridskolor

Hej!

Jo, nu är det så att jag har några funderingar angående fotograferingar på olika ridskolor. 

Får man bara åka till ridskolor och fotografera deras hästar utan tillåtelse eller måste man kontakta ridskolornas ägare först och få tillåtelse? Och får man gå runt bredvid hagarna och fotografera hästarna, lektionerna och personalen? fotona är till för min egna portfolio och för mitt egna intresse. Skulle vara jättetacksam för svar och kanske lite mer information om detta.

Annons:
Inkanyezi
7/6/15, 6:02 PM
#1

Så länge du är på allmän plats får du fotografera vad som helst som inte har bestämts av Länsstyrelsen att det ska ha fotoförbud, vilket måste vara tydligt skyltat. Den enda ridskolan jag vet med fotoförbud är K1 i Stockholm.

Inne på privat område är det ägaren som bestämmer över att tillåta fotografering, så om du vill ta bilder på en ridskola är det inte här du ska fråga, utan ledningen eller ägaren för den aktuella ridskolan. Om man har tagit bilder får man absolut behålla dem, och det enda ägaren kan begära om du anses bryta mot någon ordningsregel (som fotoförbud) är att du går därifrån.

Så länge du är utanför privat område får du rikta din lins vart du vill.

Och som alltid är det så klart bäst att fråga, men att fråga rätt person. De flesta ridskolor har inga restriktioner för fotografering, men det kan finnas ganska bestämda regler för var man får vara. 

Och man bör inte bränna av blixtar mot hästar, utan all fotografering bör göras med tillgängligt ljus.

Lowestin
7/6/15, 6:25 PM
#2

Okej, tack så jättemycket för ditt svar! Det hjälpte verkligen :)

jojjehanna
7/8/15, 8:03 AM
#3

Sen vet nog inte alla om det där som angavs i #1 så om du frågar och de tex säger ja men då är bilderna våra så vet du att de har fel och kan skippa det stället. Inte för att jag tror att risken är så stor.

Martin
7/23/15, 7:58 AM
#4

Att tänka på (jag vet inte exakt hur det räknas) är att din portfolio skulle kunna räknas som reklam om den är till för att sälja dina fototjänster. Då (om det räknas som reklam) behöver du tillstånd från de personer som går att identifiera för att använda deras bild i reklamsammanhang.

Men just vad gäller portfolio har jag läst lite olika ställen, i vissa diskussioner har man menat att portolio räknas som marknadsföring och i andra att det inte gör det och jag har inte grottat ner mig i lagtexten så jag vet inte hur det räknas. Men det är bra att ta reda på det tänker jag, om tänker lägga upp foton på folk utan deras godkännande så att man inte gör ett fel om det räknas som reklam.

mvh Martin

Upp till toppen
Annons: