Annons:
Etikett17-köpråd
Läst 1111 ggr
Polenta
2015-07-22 21:13

Byta ut Canon 1000D

Halloj!

Köpte en Canon EOS 1000D för några år sedan, hade innan dess en Nikon D50 om jag inte är ute och cyklar helt. Har legat lite på latsidan nu ett tag vad det gäller att fota men har börjat igen nu, fotar för de mesta porträtt på min kuse eller ridträningar och trav.

Grejen är det att jag känner mig lite less på kameran jag har nu, vi kommer inte längre och jag känner mig heller inte nöjd med bilderna, dålig skärpa hur jag än vrider och vänder på allt som går att ändra efter konstens alla regler och icke regler.

Tänkte börja kika lite på en ny kamera för ca 5-10000, Nikon eller Canon spelar ingen roll. Fota hästar i rörelse, även bilar, mörka fototillfällen samt dagsljus.

Har ni några bra tips?

Annons:
Martin
2015-07-22 21:31
#1

För det första: Vilka objektiv har du till din kamera idag (har du mer än ett?). Objektiv till Canon fungerar inte på Nikon så har du flera objektiv idag och köper en nikonkamera för den summa du säger så har du ändå inga objektiv till nikonkameran.

De flesta kameror idag fixar de saker du säger  - men såklart olika bra och framförallt mycket beroende på vilka objektiv du har också. Skall du fota hästar i rörelse lär du vara en bit ifrån så du vill nog ha antingen ett fast teleobjektiv eller en telezoom, t.ex. 70-200 eller 70-300. Vilka modeller av dem du har beror såklart på din budget. Vill du fotografera vid mörka tillfällen så vill du troligen ha stativ så du kan ha långa slutartider, eller om det är mörkt och rörelse så behöver du en kamera som klarar högre iso-nivåer samt gärna ett ljusstarkt objektiv.

Jag hade nog lagt lite mer på objektiv än kamerahus men det är klart, Eos 1000D är en av de sk "nybörjarkamerorna" så där finns flera efter den som har bättre prestanda men de i sig tar inte bättre bilder.

Lägg gärna ut någon bild du tycker borde blivit bra och inte har blivit det så kanske vi kan se vad det är du är ute efter på ett bättre sätt.

mvh Martin

Inkanyezi
2015-07-22 21:33
#2

Om du inte lyckas få skarpa bilder med EOS 1000D och det inte är något direkt fel på kameran eller objektivet, så är det inte stor sannolikhet för att en annan kamera skulle ge skarpare bilder.

Skillnaden i bildkvalité mellan olika systemkameror är egentligen rätt så liten, och när någon är missnöjd med skärpa, färger och annat ligger problemet sällan hos kameran men oftare en liten bit bakom den.

Det finns en del kameror som är bättre när man vill ta bilder i svagt ljus (mörka tillfällen), men i dagsljus utomhus lär det inte göra någon större skillnad vilken kamera man har. Det kan förstås skilja en hel del på vilket objektiv man använder.
När man ska fotografera hästar, och särskilt i rörelse, kanske man gör det från lite längre håll, exempelvis vid tävling, då man inte får gå in i banan.

Och så blir jag ju lite undrande över det där med att det inte spelar någon roll om det är en Nikon eller Canon. Om man skulle kunna få en bättre kamera av något annat märke än Nikon eller Canon, skulle det då falla på att det är fel märke?

Jag tycker nog att du i första hand skulle se till att dina bilder blir bra med kameran du har, innan du börjar leta efter en ny, och att du kanske tar reda på, eller åtminstone beskriver, precis vad det är som du inte är nöjd med hos den du har. Det blir mycket lättare att ge råd då.

[Elucai]
2015-07-24 15:54
#3

Canon EOS 70D om du vill ha coola, morderna funktioner och många megapixlar. Har ingen själv med vet många hästtjejer som har. Den kostar väl runt 8000 kr. Annars finns billigare 760D eller 750D eller 700D.

Men som de ovan säger är nog gluggen det du bör satsa på i första hand. Köp en riktigt bra en som du har lääänge! Då kan de kosta lite mer, men du får någonting som du använder över en lång tid och är nöjd med resultatet från. Canons L-serie är grym, och om du fotar just hästar som är stora djur kanske du vill stå långt bort och zooma in. Så Canons 70-200/4L eller 70-200/2.8L kanske är någonting för dig!

Polenta
2015-07-24 21:24
#4

Jag har 2 objektiv till kameran jag har nu, det jag fick med när jag köpte huset och ett Canon 75-300mm.  Jag är väl medveten om att ett Nikon objektiv inte passar på min Canon, men nu var frågan ett tips om byte till en annan kamera, givetvis med ett passande objektiv till.  Mitt val av märke på kameran spelar ingen större roll, min första var en Nikon och jag har egentligen en "förkärlek" till dom, men den andra kameran blev en Canon. Och jag menar inte att Nikon är bättre än Canon eller tvärtom.

Om jag vill köpa en ny kamera eller inte är väl inte upp till er att avgöra? Jag vill ha tips om en lämplig kamera för mitt syfte och inte diverse andra förklaringar att jag borde gå en grundkurs i hästfoto, typ.

Fota travlopp, snabbjobb etc på vintern i enbart banbelysning, hästar i ridhus (även där dålig belysning) och en möjlighet att kunna filma små snuttar från våra ridträningar för att kunna se hur ryttare och häst utvecklas, ang filmning så skiter jag i hur kvalitén blir, jag vill bara kunna se och jämföra från gång till gång hur hästen ser ut. Därav en fundering på att uppdatera till ett nytt kamerahus.
Ursäktar om jag verkar otrevlig men jag blir faktiskt lite stött ang era svar.

Inkanyezi
2015-07-24 22:00
#5

Ja, då är det väl ingen mening att försöka hjälpa dig.

[Elucai]
2015-07-29 13:18
#6

Om du fotar mycket i svagt ljus är fullformat egentligen vad du vill ha då större sensor tar in mer ljus. Det billigaste fullformatshuset Canon erbjuder är 6D på 15000 spänn som verkligen är någonting att satsa på, även fast den bara har 3 fps. Annars är 70D någonting du ska fråga om i fotoaffären.

https://www.youtube.com/watch?v=AEPwtAt_lDY

Kolla in denna video också, kanske ger en https://youtu.be/sX_I9KPPdWY?t=6m48s

Annons:
Martin
2015-07-29 14:57
#7

Tråkigt att du blir stött av att vi försöker hjälpa dig, men jag tål lite mer så jag blir inte stött av att du tar illa upp av hjälpen. Det finns många som frågar saker på de här sidorna och vissa kan väldigt mycket - andra väldigt lite. Ingenstans i ditt första inlägg står det något om att det skulle vara en kamera inkl objektiv - därav är det av vikt att påpeka att om du byter märke så funkar inte de gamla objektiven. Tyckte jag.
Dessutom är det inte för mig självklart att du menade inkl objektiv.  Så det var bra att du skrev det. Man kan inte alltid förutse att alla som läser ens inlägg skall vara tankeläsare.

Jag håller inte med Elucai om att du absolut skall ha fullformat och skall du fotografera mycket med seriebildtagning tror jag du som hästfotograf vill ha mer än 3 bilder per sekund. Visst - fullformat har möjlighet att ge bättre resultat men de kostar därefter också om man vill ha andra möjligheter - som snabb seriebildtagning också. 6D som Elucai tipsar om kostar dessutom knappt 15.000 så lite över budget.

Porträtt och trav behöver du som jag ser det minst två olika objektiv till så med ett kamerahus och två nya objektiv blir det inte mycket till uppgradering om du vill byta märke så där kan jag inte ge dig andra råd än att satsa på bättre optik till din befintliga kamera.

Men om du bestämmer dig för att stanna på Canon så tror jag att du har antingen ett 18-135 eller 18-55 för det är de kitobjektiv som brukar ingå men det finns andra paket också, så att bara skriva det objektiv du följde med säger inte hela sanningen. Ditt 75-300 är väl förmodligen det med bländare 4-5.6 (kan vara bra att skriva ut hela betäckningen då en del objektiv heter snarlika saker men har stora kvalitetsskillnader.

I grunden säkert ett ok objektiv men jag tror du hade vunnit en del på att försöka skaffa ett ljusstarkare. Använder du ofta 200-300 brännvidden på ditt objektiv? I så fall är det viktigt att försöka ha kvar det men om du oftast använder max 200 brännvidd kan ett 70-200/2.8 vara ett bra alternativ.

Just nu har t.ex. Cyberphoto bra pris på ett Tamron AF SP 70-200/2,8 Di IF Macro till Canon AF (5.000 kr).

Du får Canon Eos 700D som är en nyare kamera än den du har idag men inte den nyaste i sitt segment för 5.500 kr. Strax över din budget alltså. Jag skulle nog valt att försöka skramla ihop ett par tusenlappar till och köpa en 760D (knappt 7000 kr).Då har vi förvisso redan spräckt budget rejält och övriga kameror som jag skulle föreslå om du vill ha något som har bättre specifikationer än det du har idag är dyrare.

Sen går det som sagt att ta skarpa bilder med 1000D också. Så är det bara för att du inte lyckas få skarpa bilder du vill byta så får man nog fundera på om det är något som är fel/sönder. Exempelbilder med Canon Eos 1000D.

mvh Martin

Upp till toppen
Annons: