Annons:
Etikett04-kritik-hästsport
Läst 981 ggr
EvelinaFoto
2015-11-05 22:19

Objektiv tips!

Någon som har erfarenhet utav detta objektiv?? Letar efter något som funkar bra både utomhus tävlingar och inomhus tävlingar! http://www.mediamarkt.se/mcs/product/_TAMRON-AF-DI-SP-90-2-8-MACRO-NIKON-MOTOR,90952,469805.html?langId=-16

Annons:
Inkanyezi
2015-11-05 23:23
#1

Objektivet som du länkar till är mycket bra. Men jag misstänker att du inte riktigt förstår svårigheterna att få bra bilder vid hästtävlingar, och hur man kan överbrygga dem. 

Det är vanligt att man inte kan välja varifrån man ska fotografera, och om man inte har frihet att placera sig var man vill kan det vara nödvändigt med variabel brännvidd, zoom. Objektivet i länken har fast brännvidd. Det är ett av de allra bästa objektiv som finns, med utmärkt skärpa, men bildvinkeln går inte att ändra, så lite grann beroende på var man står, kan man endera få med för mycket eller för lite på bilden jämfört med vad man kanske skulle vilja. Till utomhustävling kanske det inte är långt nog, och inomhus kan det kännas väldigt trångt.

Det kanske mest universella som många har är zoom på 70-200 mm med ljusstyrka 2,8. De ligger i en annan prisklass, och är rätt stora saker att bära på, men bildresultatet kan bli mycket bra. Priserna ligger på ungefär tiotusen.

Om man minskar kraven och tänker sig att man inte behöver ett objektiv för inomhusbruk, finns det många billiga zoomobjektiv som funkar för utomhus, också sådana som har större zoomomfång. Det är ändå otroligt svårt att få bra resultat inomhus, och helst ska man då också ha ett bättre kamerahus.

EvelinaFoto
2015-11-05 23:36
#2

Låter toppen! Dom ridhus jag åker mest till så är ridhusen små och man sitter väldigt när banan så tror 90 mm blir bra och sen till utomhus är de ifall att banan är dåligt bygd mot publiken och hinderna står för nära. Jag använder en nikon D5000

Inkanyezi
2015-11-06 00:08
#3

Det är alldeles uppenbart att du inte riktigt förstod vad jag försökte uttrycka.

Om ridhuset är väldigt litet och du är väldigt nära, så är nittio millimeter ett väldigt långt objektiv, där du inte får med en hel häst. Det är möjligt i sådana lägen att också sjuttio millimeter är väl långt, men jag tänker mig ändå att det är mer flexibelt än ett objektiv med fast brännvidd.

Inne i ett ridhus kan det ibland fungera bättre med ett 50 mm objektiv, och sådana finns med ännu högre ljusstyrka och lägre pris.

Upp till toppen
Annons: