Hästfoto iFokus

Hästfoto

Etikett: 00-allmänt
Läst 588 ggr
Lininaa
0

Fråga om lov ..

Jag har funderat lite , alla här inne kan väl inte känna alla hästar dom fotograferar ? Hur gör ni ? Själv känner jag inte särskilt många hästar , och här jag bor finns inte "överflödigt" med hästar precis . När jag ser en häst är det klart att jag vill fota den , men samtidigt känner jag mig ganska dum . Jag menar , det är någon annans häst och det är inte alltid jag har chans att fråga om jag får fotografera . Jag vet att man får fotografera om man står på allmän plats , men ändå .. det är ju faktiskt någon som äger den där hästen som jag står och fotograferar . Någon annan som känner likadant ? Eller frågar alla här inne alltid om lov först ?

Anna
0

Om jag åker/går förbi en hage där det står hästar och jag har kameran med mig så fotograferar jag de utan att fråga. Man får fota hur mycket man vill sålänge man inte förstör någonting eller det inte är fotoförbud i form av skyltar eller liknande.
Kommer ägaren fram och undrar vad jag gör så presenterar jag mig och frågar lite om det är OK, säger vad jag isåfall använder bilderna till och erbjuder mig att kontakta de via epost så de kan få se bilderna. På så vis blir alla nöjda och glada.

På tävlingar får man ju fota hur man vill så där är det ju inga problem.

Anna, värd på Hästfoto och Webbutveckling

annaattlid.se

Berglund
0

Jag brukar inte be om lov om jag inte ser ägaren

Berglund
0

Kör med samma stil som attlid *putt* *putt*

Lininaa
0

#1 , Okej ! Jo , men eftersom att jag inte är lika duktig som dej (tar dej eftersom att det är till dej jag skriver) och många andra så känns det på något sätt som att jag är "oseriös" .

Det där med tävlingar , samma sak känner jag där . Att ryttaren kanske inte alls vill bli fotograferad och så kanske jag stör . Men det handlar väl lite om att bara våga också , att inte tveka så och bara köra på . Sådant är jag tyvärr inte så bra på .. (x

#2 , Okeej . Men om du ser ägaren , erbjuder du dej att mejla bilder då som Anna ?

Anna
0

#4 Du har rätt att fotografera ryttare och hästar på tävlingar. På welshutställningen jag var på var det jättemycket folk som ledde runt hästar på stallplanen, och när de såg att jag började fotografera deras häst stannade de upp och ställde upp hästen framför mig så jag kunde få bra bilder.
På tävling får du fotografera vem och vad du vill sålänge du inte står i vägen eller liknande.

annaattlid.se

LindaKarlstrom
0

#5. Så var det för mig oxå när jag var på hingstpremiering i våras. Superkul tycker jag!

Anna
0

#6 Ja det är riktigt roligt, dels blir ju bilderna bättre och sedan att de VILL få hästarna fotografera, det känns roligt!

annaattlid.se

Lininaa
0

#5 , Hm , jo .. okeej , det är ju bra . Men tror du att folk uppfattar dej som mera seriös för att du har en tröja på dej med namn osv ? (Om du nu hade det då) .. Står i vägen gör jag ju inte i alla fall , så det är väl bara att jag börjar fota då (x . Tack för att du försöker hjälpa mig (:

Anna
0

#8 Sådana som inte är fotointresserade tror jag uppfattar mig som seriös för att jag har en sådan stor kamera, de tror väl att jag kommer från en tidning eller liknande. Den dagen hade jag tröjan under min jacka, det blåste så kallt, så de såg inte den. ;)

annaattlid.se

Lininaa
0

#9 , Haha ! Okaaj , då är det ju en liten fördel att ha system då (x , fast man kan vara lika seriös med en vanlig digitalkamera . OKaaj , jag har aldrig fotat "seriöst" på en tävling , bara när kompisar tävlat . Åkte till en tävling i förrgår men väl där backade jag ur , den hölls på en ganska liten ridskola och alla verkade känna varandra samtidigt som ryttarna tog tävlingen väldigt seriöst . Dessutom visste jag inte reglerna för att fota på tävlingar då , så jag gick och letade upp några hästar i närheten istället . Får väl göra min "debut" på fjordning SM 20-22 juli . Tror tyvärr bara att jag hinner med hoppningen då jag kommer hem från Cypern dagen innan :P

jojjehanna
0

Fota på du, oftast blir folk bara glada och lite uppspelta (speciellt barn) över att få vara med på foton. Sen som Attlid skriver så är många så vana på evenemang att folk vill fota deras hästar så de ställer upp dem till sin fördel, vilket vi fotografer uppskattar.

Lininaa
0

#11 , Okeej (:

senna
0

Har typ samma problem som du då, Lininaa. Här var jag bor finns det typ jääättteee lite hästar, och inte ens dem vågar jag fota, eftersom jag skäms och tänker "vad händer om någon kommer och skäller ut mig?" :/

Lininaa
0

#13 , Jo .. det är jobbigt ! /: Men som alla andra här säger , man får ju fota , så det är väl bara att ta och våga göra det (x , men jag vet att det inte är så lätt .

Haffi
0

Under Oslo grand prix i ridhall kom det på högtalarna att det inte var lagligt att fota med blixt, och se till att man inte störde ryttarna i språng etc, man var ju bara en meter eller två från.

så en regel måsta vara att visa hänsyn och respekt för att det först och främst är en ryttartävling för ryttarna. Fotografen måste vika. Om man tränger sig på för ofta så kann det ju utvecklas restriksjonar- och det är ju inte kul.

är det nogot man skall akta sig för så är det att presentera bilder på internett där person kan identifierast utan att ha frågad. då är man på gränsen av vad som är lagligt. oxå itidning., fast är det i en arrangement så tål man det.

gör som tidiagre uttalad. Det är bätre att fråga en gång för mycket enn inte. Folk blir gladare.

FeliciaS
0

Men om man går förbi en hade med hästar som bara står stilla eller betar, får man smacka eller vifta med något så att de börjar springa eller busa då? Vad säger man om ägaren kommer och undrar vad man gör? Kanske att hästarna började busa och ville ta chansen till bra bilder? ;)

Mvh Felicia
medarbetare på Marsvin.ifokus

jojjehanna
0

#15 det är inte alls så strikta regler angående publicering av foton med identifieringsbara personer längre. I reklamsammanhang måste du ha tillåtelse dock.

#16 jag skulle inte bussa igång andras hästar i hagen. OM de skulle råka sträcka sig och bli halta eller kanske springa sönder staketet (OK minimal risk men ändå) eller över huvud taget skulle det kanske få ägarna irriterade. Skulle nog inte mata dem i onödan heller, inte alla som uppskattar det faktiskt men jag skulle kunna locka på dem med ljud för att få öronen spetsade tex.

Allmänt: Jag kan fortfarande i vissa sammanhang tycka att det är lite pinsamt att fotografera och att fråga om folk kan ställa upp med sin häst på bild så inte konstigt om man tycker det som "nybörjare". Knäppt nog har jag alltid när jag är utomlands (nästan alltid) kunnat med att fråga efter att få besöka stuterier och liknande medan jag tycker det är pinsammare hemmavid, så jag förstår er.

Loviiisa
0

När jag är på tävling, speciellt om det var ett tag sedan senast, kan jag vara lite sådär spänd/nervös/uppspelt. Men det släpper när man väl kommer igång och då är jag inte sen med att leta efter de bästa platserna och vinklarna för mina kort. Dock är jag väldigt noggrann med att visa respekt. Att inte ställa mig ivägen för andra åskådare, inte gå ivägen för hästar och ryttare, jag fottar ALDRIG med blixt; inte ens inomus.

Det händer att jag frågor om ägaren vill ställa upp sin häst för mig (på utställning), och oftast går det bra. Jag är dock alltid noggrann med att välja läge, inte fråga innan hästen ska in på banan eller om ägaren/visaren ser stressad ut.

Och angående om att 'busa upp okända hästar i hagen', så håller jag med Johanna och säger att det bör man inte göra. Klart att du kan fotta hästar i hagen om de busar osv av egen vilja. Vill du ha mer action men behöver någon som hejjar på bör du fråga ägaren/ägarna om lov innan. Eller kanske be dem att själva få igång hästarna så du helt och hållet kan koncentrera dig på fotograferingen.

FeliciaS
0

#17 #18 Jag menar klart inte att göra de vilda, men så att de travar lite eller så, inte bockar, stegrar och världens galopprace ;) Utan smacka lite, vifta med en påse eller så så att de rör på sig.

Mvh Felicia
medarbetare på Marsvin.ifokus

jojjehanna
0

#19 fast fortfarande skulle jag akta mig i en hage där jag ej har ägaren med på noterna. Du prasslar med påse och hur vet du att inte hästarna drar iväg i världens race och en arg ägare kommer springande?

Berglund
0

#4 precis

Cavello
0

Jag frågar aldrig om jag får fota någons hästar. Dock går jag inte in på privat mark. Jag har två stall i närheten av där jag bor och ägarna har sett mig fota där många gånger + på samma tävlingar de har varit med på och de har inte sagt något.

En bit härifrån på landet finns det en massa stall och i ett av dem finns ett halvblod och en shettis. Ägaren till shettisen hjälpte oss att jaga igång den en gång för att vi skulle få "fartbilder". Så de är oftast positiva.

MVH Matilda Andersson - www.mphotograph.2u.se src="http://foto.ifokus.se/Images/Buttons/linkArrow.png" alt="Länken öppnas i nytt fönster" />

Anna
0

Jag skulle aldrig busa upp någon annans hästar, men vet inte hur de reagerar mot t.ex en fladdrande halsduk, en plastpåse eller liknande. De kan vara nervösa av sig och få panik av sådana saker, inte så stor risk kanske, men det är ju inte omöjligt.

annaattlid.se

Achatina
0

Grannen har hästar som jag har fotograferat lite. Har aldrig frågat om lov, men grannarna är medvetna om att jag har fotat dem och inte sagt ngt så jag antar att det är okej.. Men så länge man inte står på privat mark så ska det fungera att fotografera vad man vill.

AliceL
0

Jag har ganska mkt hästar runt mig efter som att jag sj har häst, och många av mina kompisar också. en av mina bästa kompisar bor tex på ett stuteri med runt 60 hästar.. Sen jobbar min mamma som ridlärare/tränare och har en del kontakter. Så nästan alltid känner jag dom jag fotar på/åt.