Stativ ?
Efter som att jag inte är superstadig på handen , börjar jag nu fundera över att införskaffa ett stativ . Bara det att jag knappt vet någonting om dom . Vilket ska man ha ? En ben , tre ben ? Den som har lust får gärna berätta lite om dom , t.ex. en ben , hur använder man det ? Tipsa gärna om märken som är relativt billiga men bra .
Vill nog ha ett som är ganska enkelt och som snabbt går att flytta , ändra höjd på osv. Vill att det ska gå att ta ner ganska lågt också ..
Om man behöver veta så fotar jag med en Nikon D80 , men alla stativ kanske passar lika bra till alla kameror ?
Tacksam för alla svar (:
Ingen som kan säga något ?
Ett treben tycker jag är bättre då det är stabilare än ett enbens. Men samtidigt är trebensstativ också i regel större och klumpigare.
Jag har ett trebens, Stitz 3U/BA, och det är väldigt stabilt men rätt klumpigt.
Försök testa både trebens och enbens innan du bestämmer dig, så märker du vad du själv tycker är bäst.
Anna, värd på Hästfoto och Webbutveckling

jag föredrar trebensstativ, fasst som Anna säger är de klumpigare, men de står som sagt stabilt, själv ha ja problem med enbensstativ, haha ;) men ja kan inget mer än att hålle med Anna..
#2 & #3 , Okej .. tack så mycket . Finns det något särsklit märke man bör satsa på ?
Jag skulle själv vilja ha ett fembens, verkar vara behändigt att ha med sig, men sedan om det är stabilt och sånt, det vet jag inte.
Jag har ett enbens (Manfrotto Monopod 679B) för hästfotografering. Tycker den är enklast att bära med sig runt, och eftersom man rör sig mycket när man fotograferar hästar så känns den smidigast i detta fallet.
Varma Hälsningar
Karolina - Caballos De Karo