Hästfoto iFokus

Hästfoto

Etikett: 07-tips-och-teknik
Läst 557 ggr
[tlundegard]
0

Fokus

Hejsan! Hur ställer ni in fokus när ni fotar hästar i rörelse? Kör ni AI servo, AI focus eller one shot? (Som ni kanske förstår så har jag canon). Jag har hela tiden, i alla lägen, fotat med one shot, men det känns inte som att det är det ultimata när man fotar fart då objektet kan flytta sig ur fokus. Nu är jag inte så säker på vad de andra två alternativen innbär, men är inte AI servo när fokus följer med objektet och AI fokus en blandning av servo och one shot? Använder man sig av AI servo så tycker inte jag att det känns som att man har någon riktig kontroll på fokus, hur tycker ni att det funkar? Är det ett bättre alternativ än one shot?

FotoAlle
0

Använder alltid servon när jag fotar hästsport. Men har kollegor som använder kombinationen. One shot är inte optimal då dn låser skärpan.

el-sa
1

Jag var också lite osäker så jag var tvungen att kolla upp det. Hittade till svenska Canons egna sida där de förklarade de olika inställningarna såhär:

[One-Shot AF] för stillastående motiv

Lämplig för stillastående motiv. När du trycker ned avtryckaren halvvägs ställer kameran in fokus endast en gång.

[AI Focus AF] för automatisk växling av autofokusmetod

Med metoden [AI Focus AF] växlar kameran automatiskt från [One-Shot AF] till [AI Servo AF] om ett stillastående motiv börjar röra på sig.

[AI Servo AF] för rörliga motiv

Den här autofokusmetoden är till för rörliga motiv vars fokuseringsavstånd förändras. När du håller ned avtryckaren halvvägs ställs fokus kontinuerligt in på motivet.

Hoppas det var till hjälp :)