Vad är tillåtet?
Det är ju ganska vanligt att man som fotograf lägger upp sina bilder på ekipage från olika hästevent på sin hemsida eller annat ställe på internet, men är det verkligen okej enligt PUL? Måste man inte få godkännande av den man fotar att visa upp bilden offentligt om man tydligt ser ryttarens ansikte, eller gäller det bara vid reklam eller annan marknadsföring? Samtidigt så är ju bilder på en fotografs hemsida just marknadsföring. Hur tänker ni kring det här? Är ni omedvetna eller ignorerar ni? Eller har jag helt enkelt missuppfattat och glömt reglerna kring PUL?
2013 07 18 - Du har helt rätt, det finns (massor) av regler för hur BILDER/FOTON ska hanteras. Det är därför vi som har presskort (Svenska Hästsportjournalister) kan skicka en faktura när våra bilder används olovligt. Detta gäller även sociala media som Facebook och Kanal75 som inte alls äger bildrätten till VÅRA bilder. Lagen är tydlig och lättläst. Bara att läsa på. BLF/Bildleverantörernas förening. Är du frilans (hobbyfotograf) ska du tänka på samma regler. Hästliga Hälsningar IlseÖ www.hovtramp.se
Du missförstod nog min fråga. Jag är medveten om att en fotograf har ensamrätt på sina egna bilder, om man inte har gjort upp ett avtal med någon om något annat. Det jag undrar är om en fotograf hur som helst får publicera bilder tagna på människor utan de fotades tillstånd. Angående Facebook så accepterar man väl att de får använda ens bilder hur som helst när man blir medlem där?
Eftersom jag har ett eget företag med företagshemsida lägger jag inte upp bilder på folk där utan att de är medvetna om det. Detta då jag marknadsför mig själv via sidan och säljer mina fototjänster där.
Jag driver även en liten lokal nyhetssida där jag fritt publicerar bilder på folk. Varken PuL eller Lagen om namn och bild i reklam kommer plocka mig på det. Att bli dömd för brott mot PuL är dessutom väldigt liten risk. De som döms är de som grovt missbrukat den.
För fullständiga lagtexter, se här.