Kritik - Varmblod
Fy, vilken jobbig fotografering!
Igår var jag ute och fotograferade min häst, Oliver Lavec, bland miljontals mygg, knott och hästflugor.
Både jag och häst kom tillbaka helt myggstuckna och trötta. Att jag var tvungen att stå och jonglera med häst, kamera och reflexskärm samtidigt hjälpte inte precis. Men men, här är lite bilder, tyvärr blev dom inte så bra som jag ville ha dom, och mitt objektiv har fått en mindre trevlig smäll, så jag märkte att kvalitén på bilderna är sämre än vad jag är van vid.
Men vad säger ni? All kritik är välkommen då jag är hungrig på nya tips! Som sagt är kvalitén på bilderna i sämsta laget…
Ingen? Positivt? Negativt? :)
Wow! Jätte fina bilden. Speciellt den andra när hästen lyfter upp hovet 😍 Jätte fin skärpa på alla tre. Lite för mycket utrymme runt om hästen på första bilden, hade även velat sett hästen framifrån. På den andra har jag inget att säga om… Hur fin som helst! Och så den sista, Hade velat haft mer beskuring till höger, själva bilden känns "tråkig" men det som gör det bästa på just denna bild är att färgerna får fram bilden ovh gör den lite mer rolig att kolla på.
Men även fast ön objektivet fått sig en smäll så är alla i fin kvalité! 😉
~Liv Persson - Eucalyptuslivet.blogg.se~
#6 tack så jättemycket för din kommentar! Trodde nästan att ingen skulle skriva ;) Som svar på din kritik förresten: Jag kan absolut hålla med om vinkeln på hästen på första bilden, ser lite "storhuvad" ut ;) förstår vad du menar med "för mycket utrymme kring hästen" men samtidigt ville jag inte skära bort för mycket av den fina naturen runt om :) Jätteroligt att du gillade den andra bilden! :) Tredje bilden håller jag med dig på ett sätt. Förstår att bilden är lite tråkig och "händelselös". Den förmedlar ingen speciell känsla. Dock ville jag ha ett fint, enkelt "porträtt" av pållen min :) Stort tack för dina tips och åsikter! Man kan bara bli bättre ;)
Jättehärlig ljusövergång på första bilden. Vidvinkel perspektivet stör lite, hade nog gjort bilden lite mer tight. Tvåan är väldigt snygg och här hittar jag inget negativt. Bra gjort!
-----------------------------------------------------
Nya bilder varje måndag, följ mig gärna på Facebook.
Är också väldigt förtjust i ljuset på första bilden.
Andra bilden är häftig, gillar kompositionen ihop med hästens lite kraftfulla "pose".
Trean är ett trevligt, smickrande porträtt där hästen ser söt och fin ut.
Det enda som egentligen stör mig är det lite skarpa, överfrätta ljuset som nästan sticker lite i ögonen på samtliga bilder.
Anna, värd på Hästfoto och Webbutveckling
Tack så mycket för din kritik :) Jag var osäker på ifall jag skulle beskära första bilden mer eller inte, förstå vad du menar, men samtidigt ville jag inte ta bort för mycket av naturen. Jag är också mest nöjd med tvåan, den är nog en av mina favoritbilder som jag tagit, någonsin!
Tack för dina tankar! Den "kraftfulla" posen är egentligen min häst som biter sig själv vid frambenet för där var så mycket mygg, men det gjorde sig snyggt i svart siluett ;) Jag får ofta höra att mina bilder är väldigt ljusa och färgstarka, vilket jag absolut inte kan säga emot på, men jag gillar det, vet inte varför :) Dock tror jag att dom syns som ljusare på vissa skärmar än andra? För jag upplever många av mina bilder som "normala" medans andra säger att dom är på tok för ljusa. Det är så svårt med allt det digitala!