Hästfoto iFokus

Hästfoto

Etikett: 12-uppdrag-bildförsäljning
Läst 1169 ggr
elineek89
0

Försäljning av tävlingsbilder

Hej! Har läst igenom en hel del olika inlägg ang bildförsäljning och priser men jag tycks inte bli något klokare i min prissättning ändå! ;(

Jag har min bildförsäljning via equipe.com men har även en egen hemsida och tänkte göra i ordning en ordentlig prislista, tidigare har jag bara sålt bilder till kompisar osv men nu börjar det bli flera som hör av sig och jag känner att en grund för priserna bör vara på sin plats.

Ni som har försäljning på bilder, vilka storlekar och priser har ni på digitala bilder? Jag har tänkt sälja endast digitala bilder via min hemsida.

Tänkte först om jag skulle köra samma system som på equipe
Liten (640x426px) 50:-
Mellan (1033x688px) 100:-
Stor (2047x1365px) 150:-

Hur tycker ni som redan har prislistor att detta ser ut och verkar?
Jag fick en förfrågan igår om man kan framkalla den stora digitala själv till en A4 bild. Då känns ju de lite veligt. På equipe kan man ju köpa A4 bilder och ska man då kunna köpa en digital bild för att sedan skicka iväg på framkallning själv till ett billigare pris?

På equipe kostar en A4 bild 299:- Låter det konstigt att kunna köpa en digital bild för 150:- då och sen kunna framkalla den själv?

Hur många pixlar bör de vara för att framkalla ett A4 ark om det inte går med den stora modellen? 

LITE långt, men hoppas någon har tid att läsa o kanske ge lite förslag! :)

suchthefool
0

Det där med upplösning vs. att kunna framkalla beroende på storlek på bild tycker jag är knepigt! Det har väl egentligen inte alls med pixlar att göra. Men, jag har testat själv att framkalla en bild som var 1500 pixlar bred till A4 och det blev helt OK!

Ang prissättning - jag är snäppet dyrare än dig och jag har ett ganska stort pris och hopp från min stora digitala bild (1500 px) till orginal. Jag tycker att 1500 räcker gott för webbanvändning, det är stort. Vill man bara köpa digital fil för att framkalla själv - då får man köpa orginal (som ej får publiceras på webben). 150 kr är absolut INTE för dyrt! Jag ligger just nu på 400 kr för ett orginal.

Digitala bilder:
Small (640 px) 89 kr
Medium (900 px) 129 kr

Large (1500 px) 199 kr

Jag röstar för att våga ta betalt. Det fungerar ju med lägre prissättning om man har hobbyverksamhet men för oss som har företag så blir det ju lite annat. Jag själv är jättevelig i mina priser…

/ Malin, medarbetare på Hästfoto iFokus

Besök gärna min blogg eller facebooksida!

Anna
0

Prissättning är svårt!

Jag resonerar så att små digitala kopior sätter jag ett lägre pris på just eftersom de innebär väldigt mycket mindre jobb för mig. Det är inte så svårt att släppa iväg små digitala webbilder då de dels inte tar så mycket tid att färdigställa, dels inte går att använda till så mycket mer än att just publicera online, vilket vanligtvis är syftet med dem. Det är mer jobb med papperskopior, dels tillkommer omkostnader för framkallning och leverans, dels måste du pyssla med att skicka iväg dem osv. Jag föredrar absolut att sälja digitala kopior. Kanske är lat :)

Så fort man kommer upp lite i storlek på sina digitala bilder kan ju folk framkalla på egen hand, vilket inte gör mig något så länge de håller sig till privat bruk. Men det är ändå bra mycket smidigare och enklare att sälja digitala kopior än papperskopior just eftersom krävs mer tid och jobb att leverera fysiska bilder till kunden, än vad det gör att leverera digitala kopior via t.ex e-post eller någon server. 

Som exempel, jag erbjuder fyra olika digitala storlekar i dagsläget i prisklasserna 50, 100, 150 samt 500 sek.

Jag skulle tycka det är helt okej om köparen vill skriva ut bilderna själv efter köp. Du får helt enkelt tänka på hur mycket tid och jobb du sparar när kunden vill göra det själv. För min del har jag tyckt att det är värt det.

Din stora storlek borde inte vara några problem att framkalla i A4-format.

Anna, värd på Hästfoto och Webbutveckling

annaattlid.se

elineek89
0

Tack för era svar. :) .. Väldigt intressant att höra hur andra resonerar.

Just nu kör jag det som hobbyverksamhet, var iv'g på ett möte om att starta enskild firma men han jag träffade tyckte att jag skulle köra ett provår som hobby för att se hur stort intresset är. Jag fotar näst intill bara hästhoppning, iaf sommartid. Tar åt mig enstaka privata bokningar också men det är inte mycket, endast vänner o deras barn/djur o så.

Tycker de är väldigt svårt med prissättning överlag, de är ju rätt det du säger #2 att man spar ju mycket arbete om dom vill förstora bilderna själva, jag har tänkt erbjuda endast digitala bilder via hemsidan, dels för att dra ner på extra jobb o sen för att jag går i skolan till vardags så jag har inte så mycket tid att fixa med sånt. Vill man köpa en förstoring kan man ju göra det via Equipe isf :)