Ni som fotar för Equipe
Jag skulle tycka det vore intressant att höra från er som är anslutna till Equipe och säljer bilder via deras webbshop - varför har ni valt att sälja via dem istället för självständigt?
Anna, värd på Hästfoto och Webbutveckling
Jag har valt att sälja via dom för att dom redan är stora o en stor mängd människor vet att det finns bildförsäljning där. Sen kan man ju diskutera hur de är med provisionen men jag är nöjd eftersom dom sköter allt arbete med framkallning och mailar bilderna till kunden.. :) det blir inte så mycket extra jobb för mig som fotograf. Jag kan göra det som är roligast, fotografera. Sen delar vi på pengarna eftersom dom hjälper till att sälja :).
Jag har ett väldigt fullspäckat liv och som min livssituation ser ut nu har jag inte den tiden som krävs för att ta hand om all efterbearbetning (kontakt med kunder, skicka iväg beställningar etc).
ronjanyman.se
Instagram: Ronnybonny
Har inte du fotat för dem själv, Anna?
#3 Stämmer :) Valde att hoppa av för ett par år sedan då jag ansåg att nackdelarna var fler än fördelarna (för min del), och är nu lite nyfiken på de som fotar för dem nu, hur de resonerar och hur de trivs.
Anna, värd på Hästfoto och Webbutveckling
Jag kände att ingen hittade till mina bilder, jag satte upp lappar med min hemsideadress på tävlingsplatsen men det var inte så många som klickade sig in. När folk väl gjorde det och beställde bilder så blev det oftast mycket jobb med själva betalningen, vissa tjafsade över huruvida de skulle betala före eller efter att de fått bilderna och jag har inget eget företag ännu utan kör det som hobbyverksamhet och det kändes lite oseriöst att meddela köparna att de skulle sätta in pengar på mitt bankkonto.
Sedan jag började fota för Equipe har jag fått sålt fler bilder, för folk hittar bilderna lättare, men för mindre pengar. Ibland känns det helt galet när jag läser kvittona och ser hur liten del av försäljningen jag får. Samtidigt är det jätteskönt att bara få in pengarna på Paysonkontot utan att själv behöva ta betalt och fixa med utskrifter m.m.
Det känns dock som att OM jag utvecklar mitt fotograferande och fler och fler "känner till" mig som fotograf så kommer jag att försöka sälja helt på egna ben istället. Dubbelt så bra betalt… det är ju egentligen helt klart värt efterarbetet av bilderna.
Hade aldrig hört talas om den där sidan, wops. Men är lite nyfiken, hur mycket av försäljningen får ni fotografer? Lyckades inte hitta någon sådan info.
med vänliga hälsningar Zakaraa
(länk:) Zakaraa's Råttuppfödning