Hästfoto iFokus

Hästfoto

Etikett: 09-fotoutrustning
Läst 793 ggr
Anna
0

Ditt mest använda objektiv

Vilket objektiv använder du mest? Varför, tror du? Vilken sorts objektiv tror du är viktigast att investera i för en hästfotograf?

Anna, värd på Hästfoto och Webbutveckling

annaattlid.se

event-bilder
0

zoom objektiv av olika slag. allt handlar om hur och vad det är för dagen osm skall fotograferas. 

Det viktigaste i en utrusting är optiken. men det behäver inte vara 2,8 optik som många anser. hittar du ett riktigt bra exemplar av någon billigare optik så kan den ge ruskigt bra skärpa det med. 

ljus styraka i all ära men under sommar säsongen så är man ute mesta dels av tiden och då behövr man itne mner på mer än 5,6 om man slänger upp kameran på 800 iso. (om man har en kamra som klarar det utan att ge oacceptebelt mycket brus i bilderna.

// Mathias Eriksson Event-bilder.se

ssofia
0

Nu är det (tyvärr) länge sedan jag fotade hästar seriöst.. gör det bara för att det är roligt utan och känna press nuförtiden :)

Det är klart enklast och fota med ett telezoom, jag gillar mitt tamron 70-200 otroligt mycket, men då jag hittat det där "perfekta" stället och stå på t.ex vid en tävling så brukar jag byta till fast optik förutsatt att det är just den brännvidden som funkar där och då. Oftast kör jag på 85mm, mest för att det är sån skillnad i vikt mot telet som jag kör enbensstativ på.

Det viktigaste är att man har objektiv man kan lita på 100%, att skärpan sitter där och att autofokusen hänger med ordentligt. Sedan (ibland) kan jag tycka kamerahuset spelar sin roll också, med brushantering och bilder per sekund.

suchthefool
0

Jag skulle nog svara teleobjektivet. Men, jag tycker inte man ska underskatta vikten av att fota med vidvinkel eller nåt annat, tex med fast brännvidd. Det är "enklare" med tele, man blir mer flexibel (vilket kan vara bra med snabba, stora djur).

Det jag använder mest är just mitt Nikkor 70-200 f2.8 ED VR II. Det är kanonbra att fota häst med, speciellt hästsport osv. Helt oslagbart. När jag dock lyckas ta bra hästbilder med mitt 50mm så blir jag nog nästan mer nöjd, varför vet jag inte… kanske för att det är spännande att få olika resultat, att få fota lite annorlunda.

Innan använde jag mitt 50mm mest, främst till porträtt osv. Sedan jag skaffade mitt Nikkor 70-200 så blev det det mest använda.

Åh, det är en svår fråga du ställer egentligen!

/ Malin, medarbetare på Hästfoto iFokus

Besök gärna min blogg eller facebooksida!

[tildemattson]
0

Skulle nog svara zoomobjektiv. Att kunna zooma in och ut är guld värt, hästar är oförutsägbara så det är bara en fördel att kunna anpassa sig efter hästen och inte efter objektivet.

Till hästfoto (och cykelfoto) använder jag mitt Sigma 75-300 mm. Kanske inte mitt favoritobjektiv men då det är mitt enda tele så blir det, det jag använder.

ROCCAM
0

Mitt Tamron 70-200 f/4-5.6.
Jag älskar att komma nära - och eftersom jag nästan helt uteslutande bara fotar galopp så har det blivit att det är det jag använder mest. Jag känner att jag får mer frihet då. Sen äger jag ju utöver det bara två objektiv till: Nikkor 18-105 f3.5-5.6 och Nikkor 35 f1.8, men dessa har i mitt fall hittills inte riktigt lämpat sig för det jag är ute efter.

I mitt fall är det zoomobjektiv av olika slag som gäller, sen gör jag det jag kan med det jag har.

FotoAlle
0

Absolut mitt 85/1.8 - suveränt på hoppbanorna inne som ute. Grym bokeh och ett riktigt allroundobjektiv.

Jag tror att det är viktigt att man tänker till vad man ska ha det till. Förutom 85;an så är mitt 120-300/2,8 grymt på stora hoppbanor och i terrängen.