Hästfoto iFokus

Hästfoto

Etikett: 09-fotoutrustning
Läst 434 ggr
Artylay
0

Något som inte är som det ska

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Nyligen har jag upptäckt en sak med mitt objektiv som inte är riktigt som jag vill ha det. Eftersom jag framförallt fotograferar hästsport behöver jag snabbt och lätt kunna ändra slutartid, bländare och ISO. Jag använder ett Nikkor 70-300mm objektiv för allt utom porträttfotografering. Ofta är det så att jag helt enkelt inte kan byta bländare och slutartid då jag väl gjort det. Jag måste stänga av kameran och sedan sätta på den igen för att åter igen få siffrorna att ändra sig då jag drar på rattarna. Det är jag van vid och det tar inte så mycket tid, så det kan jag leva med. Det som jag upptäckt på senare tid är dock att den byter slutartid på skärmen utan min vetskap, trots att jag har den på manuell. Jag frågade omkring om detta och folk sa att kameran förmodligen bara visar mig vilken slutartid jag borde ha.

Detta har dock skapat problem för mig och jag är inte längre säker på om det är så. Jag var och fotograferade hoppning härom dagen. Det var molnigt ute och ganska mörkt då och då. Eftersom jag inte ville höja min ISO så hade jag den på relativt lågt värde (helt okej för att vara ute), höll slutartiden runt 1500 (ville inte sänka den eftersom hästarna rörde sig väldigt snabbt) och bländaren på 5. Då jag tagit en bild och tittade igen stod plötsligt slutartiden på 4000 och bilden hade blivit väldigt mörk. Det slutade med att jag höjde ISOn, men i och med att jag gjorde det så ändrade kameran ändå till snabbare slutartid och bilderna blev extremt underexponerade, vilket ledde till mycket brus då jag ljusade upp dem i RAW. 

Någon som vet vad detta kan komma sig? Objektivet glappar lite för att skruvarna behöver dras åt, men annars kan jag inte komma på något märkvärdigt fel med det. Allt detta händer dock bara med just det här objektivet. Är det så att det helt enkelt visar mig vilken slutartid jag borde ha? I så fall, finns det något sätt att stänga av det, för det är väldigt förvirrande :P?

Visar en oredigerad bild från tävlingen. Bilden som jag tog precis innan den här bilden var ljus med lagom exponering.

Mvh
Rebecca Frödén

Anna
0

Vilket läge fotograferar du på, M?

Anna, värd på Hästfoto och Webbutveckling

annaattlid.se

Artylay
0

Japp :P, så jag vill ha full kontroll ;)

Mvh
Rebecca Frödén

Anna
0

Du har inte råkat ställa in kameran på gaffling?

annaattlid.se

Artylay
0

Kan mycket väl vara så. Min käre bror har då och då tagit min kamera utan min vetskap för att gå loss på sina konstnärliga områden. Tyvärr ställer han in de mest konstiga funktioner och lämnar den därefter utan att säga något XD. Hur stänger man av "gaffling"? :P

Mvh
Rebecca Frödén

Anna
0

Enligt exif i bilden i #0 har du en Nikon D90, det står säkerligen hur man gör i kamerans manual :) Annars hittade jag det här.

annaattlid.se

Artylay
0

Tack så mycket Anna! Jag vet inte riktigt om jag gjorde rätt, men det var förmodligen något med gafflingen för nu tror jag allt fungerar som det ska igen :D! Du är en räddare i nöden! Tack, tack, tack!!

Btw, hur går det med hemsidan din? Saknar den :P

Mvh
Rebecca Frödén

Anna
0

Härligt att det hjälpte! Ingen orsak :)

Den är på G, drar ut rejält på tiden haha men snart borde den bli färdig!

annaattlid.se

event-bilder
1

på en D90 sitter knappen för gaffling precis under knappen för styrning av blixten. den heter BKT och kan styras till att ta 3 bilder i serie en över en normal och en under eller två över eller två under. 

det kommer i den övre displyen visas en liten ruta med BKT som då indikerar att det är igång. 

Det kan var väldigt bekvämt om det är konstiga ljusförhållande att snabbt kunna ta över under och "normal" exponerad bild.

// Mathias Eriksson Event-bilder.se