Hästfoto iFokus

Hästfoto

Etikett: 00-allmänt
Läst 401 ggr
Artylay
0

Regler för köp av bilder

Då ni säljer bilder, ger ni köparen fria händer att använda dem lite hur som helst, eller har ni strikta regler. Jag har stött på riktigt seriösa och skillade fotografer som inte har några regler. Köper man en bild av dem så får man den via mail, sen så får man använda dem hur man vill. Man får skriva ut dem och till och med använda dem till virtuella stall som stallet.se. 

Sen finns det ju andra, minst lika skillade fotografer som har strikta regler angående köp av deras bilder. Köper man en digital bild så är det förbjudet att skriva ut och man får inte använda bilderna för kommersiellt syfte utan att betala mer. 

Själv vill jag ha koll på mina bilder och skulle inte uppskatta att de används på te.x stallet.se. Men det har hänt mig ett antal gånger att folk köper en digital bild, betalar och berättar sedan planer om att skriva ut och sätta upp som tavla mm. Jag vill inte bli en tjurtant och strängt förbjuda detta, vilket kanske gör att köparen inte blir nöjd med sitt köp. Hellre en glad kund enligt mig.

Hur gör du?

Mvh
Rebecca Frödén

FotoAlle
0

Vi styr upp det i våra köpevillkor och följer där upphovsrättslagen strikt.