Vad tycker ni?
Vad tycker ni om Mina hästbilder? Någon ting jag kan tänka på?
Besök gärna www.ericadruggefotografi.blogg.se och ge lite kritik om min fotoblogg också :)
Om du placerar motivet lite längre ifrån bakgrunden så får du en softare bakgrund med bättre skärpedjup.
Sedan kan du också tänka på att fortsätta jobba med rätt stegsekvens som visar hästen från dess bästa sida.
Försök få till bilder där du även har kontakt med ryttaren :)
#2 okej :) sa till henne att rida runt lite bara :) Men de ska jag tänka på till nästa gång :)
Testa dig fram och se :)
När man ska fota ridbilder brukar jag alltid be modellen att strunta i mig till att börja med. Oftast blir det bäst när de får lite uppvärmning så att både ryttare och häst slappnar av. Under tiden checkar jag av vilka vinklar, bakgrunder, ljusförutssättningar och inspiration till vilka bilder jag kan ta. Sedan börjar jag att instruera så smått och be dem göra saker som jag tror kan bli häftigt och passa på bild :)
#6 - ja men typ så :-)

Tänk på vad som passar bäst till bilden - stående eller liggande. Ofta kan detta avgöras av motivet. Är det brett eller högt motiv?
Då hästen är det som syns mest i bilden så bör du gå efter den och i dina exempel tror jag det skulle bli snyggare om bilden var liggande.
Bilden är "kapad" direkt före och efter hästen, men et blir mycket onödig luft ovanför, och framför allt nedanför, det egentliga motivet.
I bilden i #5 är motivet häst och skötare tillsammans ett högt motiv och då passar det med en stående bild.
Och som de tipsade om tidigare;
träna på att få rätt stegsekvens på hästen och den kan visa sig i sitt esse. Och flytta objektet längre ifrån bakgrunden för att få ett bättre skärpedjup.
Kämpa på! =)
Bea Jakobsson, ~www.stuteriteja.se~
Medarbetare gotlandsruss ifokus
Medarbetare ponnytrav ifokus