Komponering av helkroppsbilder
Jag och Attlid hade en mindre debatt om vad vi tyckte om plaseringen av hästar när det häller helkroppsbilder. Attlid kyckte att hästen skulle ha luft åt de thålelt den rör sig/tittar åt medans jag tyckte att centrerat var bättre.
Det hon tyckte var att bilden får mer känsla om det är luft åt hästens titthåll och att det gjorde så att betraktaren tar sig lite längre tid åt att se på bilden. Medans jag tyckte bilden bara såg tom ut.
Vad jag tyckte var då att om hästen var centrerad så ställde man den i position och bla bla bla.
Till slut fick jag nog och var tvungen att testa detta igenom att komponera en bild med en häst. Jag tänkte gör två bilder där hästen på ena bilden var centrerad och på den andra plaserad så det var luft åt det håll den titta åt. Jag hann inte göra den centrerade förrens jag bestämde mig för att den "luftade" var bättre. Och här är resultatet.
Vad tycker du om bilden och komponering av helkroppsbilder?
Maggan, mgfotografi.webb.se
Medarbetare på Hästfoto.
Jo, min motivering till icke-centrerade bilder var:
"Har man centrerat hästen blir den inte lika intressant som en bild med en annorlunda komposition. Har man luft åt det håll hästen tittar tycker jag det blir mycket bättre. Jag vill inte att mina bilder ska smälta in i mängden - jag vill vara alternativ och verkligen försöka hitta en stark komposition till varje enskild bild.
På vissa bilder är det effektfullt med centrering, men vid helkroppsporträtt föredrar jag att hästen inte är centrerad."
Självklart får alla ha sin åsikt, det var hur jag tyckte och tänkte.
Anna, värd på Hästfoto och Webbutveckling

Jag tyckte bilden var snygg.. Men den var lite väl vit på höger sida. Snyggt med svartvitt och ram.
Att komponera en bild beror ju helt på hur man vill ha den. Vill man ha hästar som går i/på en sommaräng så vill man kanske fixa så att bilden är mest åt det håll dom går åt.
Porträttbilder vill man oftast ha centrerat på huvudet.
/Karin
Ps. Bifogar en svart/vitbild på en travare.
#2 Fast nu gällde detta just helkroppsbilder.

Det beror ju på vad det är för bild!
En uppställd helkropps exteriörbild ska ju vara centrerad, men är hästen ute och springer i hagen eller vad som helst så bör det vara lite luft framför. Tycker iaf jag.

# Jag tog bara bilden som ett exempel.
#4 håller med dig. Bilder på tex hingstar från avelsvärderingar tycker jag de ska vara centrerade medan den bild som var i #0 var en helt annan slags bild som gjorde sig bättre ocentrerad.
Ja, helkroppsbilder från utställningar som är fotograferade från sidan tycker jag också ska vara centrerade. Men våra diskussion omfattade inte sådana bilder utan mer sådana som i exemplet i #0.