Hästfoto iFokus

Hästfoto

Etikett: 03-kritik-porträtt
Läst 496 ggr
Eklang
0

Kritik - motljus

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Efter en eftermiddag kämpandes med en hungrig och inte helt villig ponnyhäst lyckades jag åtminstone åstadkomma några bra bilder. Det är i princip första gången jag fotar något liknande, men det var himla kul så jag gör det gärna igen!

Tänkte be om lite konstruktiv kritik från er där ute. Har redigerat den litegrann, ljusat upp den och ökat färgmättnaden en liten yttepyttebit. 

Vad tycker ni? Och vad kan göras bättre till nästa gång? 😃

Emma, medarbetare på Hästfoto.

Eklang
0

Putt

Anna
0

Ljuset är jättefint, gillar den enkla bakgrunden med det gyllene fältet. Nu är bilden ganska liten så det är svårt att kommentera den tekniska biten, men jag tycker hästen ser lite oskarp ut, vilket är synd. Tycker även att vinkeln är lite tråkig, lite för mycket "bakifrån". Om du tagit något steg snett framåt till höger (alternativt fått hästen att titta en aning mer mot ditt håll) hade nog vinkeln blivit mer smickrande för hästen. Nu ser ganaschen lite stor ut och halsen lite kort ut.

Jag är ett stort fan utav lensflares, men här tycker jag nog att placeringen är lite oturlig. Hade den istället hamnat lite mer i mitten av  bilden, typ där mule möter himmel, hade jag nog gillat bilden ännu mer. :) Det är svårt att fota i motljus, men just placeringen av eventuella lensflares tycker jag gör jättestor skillnad i slutresultaten.

Du har även lite kromatisk aberration (lila missfärgningar) vid ögat, på pannbandet, nosgrimman samt kedjan som jag skulle behandla bort om jag var du.

Anna, värd på Hästfoto och Webbutveckling

annaattlid.se

Eklang
0

#2 Tack så jättemycket för att du tog dig tid att kommentera Anna! :) Ska tänka på det här tills nästa gång :)

Anna
0

#3 Inga problem! Det är inte lätt det här med motljus, lycka till! :)

Anna, värd på Hästfoto och Webbutveckling

annaattlid.se

jojjehanna
0

vad är lensflares?

jojjehanna
0

googlade såå nu vet jag!