Hästfoto iFokus

Hästfoto

Etikett: 09-fotoutrustning
Läst 610 ggr
Akerberg
0

Error 99

Idag visade min kamera (Canon Eos 400D) err99 hela tiden när jag var och fotade på en utställning. Det står att man antingen stänger av och sätter på eller tar ur batteriet och sätter i det igen. Sen går det ev. ta ett kort men sen blir det likadant igen. Vad beror det på? Är det något allvarligt fel (=kameradoktor?)

Cydonia
0

Hm. Jag tror du ska gå till en kameradoktor, eftersom inget av tricken fungerade. :/

Akerberg
0

Hoppades på att slippa det…

Från Canons hemsida:

Felkod 99:

• Stäng av kameran och slå sedan på den igen.
  • Ta ut batterisatsen och sätt in den på nytt.

Ett annat fel än något av ovanstående har inträffat.
Ta ur och sätt i batteriet igen.
Det kan inträffa om du använder ett objektiv från annan tillverkare än Canon och kameran eller objektivet inte fungerar på rätt sätt.

Har ett Tamron-objektiv, men det är till Canon och det har alltid fungerat förut. Kan någon del i antingen kameran eller objektivet gått sönder?

Berglund
0

Likadant med min kamera, kostigt! :'(

UlrikaG
0

hade det problemet jag också, det visade sig att objektivet (canon-tele) inte var kompatibelt med huset, vilket innebar att de bytte bländare i objektivet, därefter fungerade det.

Har du testat med ett annat objektiv? Blir det likadant?

Om inte, så skulle jag gissa att det är samma fel som var på mitt, dvs de passade inte ihop.

Akerberg
0

Har inte provat med det andra, ska göra det! (det som följde med kameran, 18-55 0.28m/0.9ft)

Det andra har dock alltid fungerat förut (snart ett år), och det ska vara till Canon

Berglund
0

Men jag har fotat med det objektivet i ett helt år problemfritt.. Det började för 1 vecka sen.

Akerberg
0

Idag har jag provat att ta lite bilder bara för att se hur det gick, inget krångel alls =S Får se vad som händer framöver (Batteriet tog slut så jag fick avbryta testet…)

Akerberg
0

Har kommit fram till att det är när man fotar med Tamron-objektivet och blixt som det inte fungerar (fast det är inte alltid det krånglar!)

Problemet nu är att varken Canon eller Tamron vill göra något åt saken, de tycker inte att det är deras problem att någon annans vara inte fungerar. Men jag vet ju inte vad det är fel på, huset eller objektivet…

jojjehanna
0

#8 Canon friskriver väl sig genom att man alltid bör använda originaldelar dvs Canon, annars ansvarar de ej för fel som kan uppstå på kameran, så av dem får du knappast gehör, nej.

Akerberg
0

Klart att de vill att man ska köpa deras grejer! Jag var i affären där jag köpte kameran igår, och personalen där har aldrig sett något liknande problem, ska tillbaka idag och de skulle ringa Canon då och fråga. Enligt dem i affären är Tamrons objektiv likvärdiga med Canons egna, fast billigare.  Vet ännu inte om det är kamerahuset eller objektivet det är fel på

jojjehanna
0

#10 ja, det är ju ett försäljningsknep att skriva så men samtidigt kan de ju skita i att undersöka varför det ej fungerar som i ditt fall…

Berglund
0

Jag ska gå tillbaks till det stället också..

Akerberg
0

Nu är den inlämnad för övertittning iaf. Nissen i affären hade ringt till Canon tidigare idag och de kunde inte säga vad det var för fel på den över telefon. Så nu är jag utan kamera minst till sista augusti =(