Rätt eller fel?
Enligt vad jag har läst så har man som fotograf rätt att fota var man vill sålänge det varken är militärt skyddsområde eller privat område med fotoförbud. Befann mig på en allmän ridklubb igår på hopptävling och efter ca en halvtimme kom en ryttare förbi och började att "skälla på mig. Han sa i tur och ordning och jag kom med motargument vilka jag inte skriver upp här:
- Dels fick jag inte fota hans häst
- Dels förbjöd han mig att fota hans häst
- Dels var jag tvungen att radera bilderna från minneskortet
- Dels fick jag inte publicera bilderna i Media
Jag fotade hästen inne på banan med och speakern sa inget om fotoförbud så jag brydde mig inte. Och ingen chans att jag slösade både tid och batteritid på att radera bilderna från minneskortet. Men har en ryttare rätt att totalt försöka att såga på en fotograf sådär om denne befinner sig på ett allmänt område utan fotoförbud? Första gången en ryttare var negativt inställd till att blivit fotad av mina erfarenheter av en hel del tävlingar.
Så vem hade egentligen rätt?
MVH Matilda
Jag tycker du hade rätt. Är man på tävling får man väl leva med att det finns fotografer. Och hade inte speakern sagt ngt om fotoförbud så. Jag tycker att denne ryttare faktiskt inte kan skälla på dej eftersom denne befinner sej på en allmän plats. Och sålänge du inte lägger ut bilderna i media så är det väl ingen fara? Eller?
Rätta mej om jag har fel.
//Marija, medarbetare på Hästfoto.ifokus

Om jag vore du skulle ja stå där å glo när han pratade sen säga okej, och gå en bit bort.. heh.. :P han bestämmer inte vad du som fotograf på bilderna gör med dina bilder, fasst om man skulle tagit till sig ngt av det så var det vel att inte lägga ut bilderna i media.. Men tävlar man så får men faktist Tåla att folk tar bilder på en! Haha, på ett ställe där ja var för typ en vecka sendan, de hade en Jättefin ridbana och sprillans hinder och bankander för dressyr, allt var sprillans nytt, där stog det på en anslagstavla nått liknande som "Om du ej tål att med på bild vara, du ej eliten klara-Visa en vinnares leende till var kamera på plats, Alla bakom var kamera har också känslor, Klaga EJ! (Tävlingsplatsens bestämmelser, hör du som fotograf någon klaga på dig, gå genast till inskrivningen!)" är 99.9% säker på att de var så det stog.. smart skrivet med Stoor tydlig text.. :) Dåligt rimmat typ.. heh, men så bra så ^^
DU har rätt, helt klart.
MVH
Sofia Genne - www.teamsl.blogg.se
Jag tycker också att du har rätt.
Attityden som ryttaren verkade ha gillar jag inte! Hade han sagt det snällt och med vänligare ordval etc hade man kanske kunnat tänka sig ta bort bilderna, men nu.. nä fy.

Du har rätt! Om du var på allmänt område så får du fota vad du vill när du vill hur du vill. På ett ungefär :P
Tack för åsikterna allihopa!
#4 Ja, jag håller med dig ang. attityden. Nu stod han och "skällde och skrek" 5m ifrån mig när han istället kunde ha kommit fram och snällt och vänligt sagt att han inte ville bli fotad. Egentligen var det hästen jag fotade inte ryttaren.
Han hade även en lillasyster som också var med och tävlade som han motade bort så fort vi gick förbi med kamerorna :S
Förstår mig verkligen inte på vissa ryttares attityd. Men resten vi pratade med var positiva och väldigt trevliga.
Vissa människor är konstiga.
Du hade helt klart rätt. Säger som Emelie, hans attityd gillar jag inte! Hade han frågat lugnt och stilla ifall du möjligtvis kunde ta bort, eller iallafall inte använda, bilderna på honom så vore det ju en annan sak. Men han hade ingen rätt att skälla ut dig!
Anna, värd på Hästfoto och Webbutveckling

Så länge ingen upplyst dig om fotoförbud, antingen skrivtligt på skylt eller liknande, eller muntligt får du fotografera precis vem och vad du vill.
Om du hade velat hade du gärna kunnat stå med kameran precis framför ansiktet. Han hade inte kunnat förbjuda dig ändå. Men då kanske han hade anmält dig för något annat.
Och radera bilder från ditt minneskort har inte ens polisen rätt till. Då krävs det åklagarbeslut.
Mer kan du läsa här.
Hälsningar
Alexander Isaksson | www.alexanderisaksson.com
Vänliga hälsningar
Alexander Isaksson

Jag tycker att det var väldigt dålig stil av honom. han kunde faktiskt ha bett lite snällt om att du inte skulle visa bilderna för någon.
Tycker som alla andra här - du har rätt! Men det är en sak jag undrar, hur vet man om en ridskola är privat eller allmän plats? Och om det är en privat ridklubb, får jag inte fota där då?
#10 Du får fota även på privat mark sålänge du inte förstör någonting eller det inte är fotoförbud i form av skyltar t.ex.
Anna, värd på Hästfoto och Webbutveckling
#11 Okej! Tack (: Men om någon ber mig sluta, måste jag sluta då?
#12 Nej, det måste du inte. Men det är ju trevligare om du gör det när ngn ber dig.
Som sagt, du hade rätt men jag hade respekterat honom genom att inte fota han och hans häst mer men tror inte jag hade raderat fotade bilder. Hade nog inte publicerat dem på hemsidan dock.
Jag hade nog gjort precis tvärtemot vad han ville för att jävlas just eftersom han skällde ut dig. Hade han istället lugnt kommit fram och talat till mig så hade jag respekterat det och inte fortsatt fota honom.
#15 varför bete sig lika omoget? Det tjänar man inget på.
Tycker man snarare brukar avväpna folk genom att vara överdivet trevliga mot dem, de är nog snarare beredd på motattack och vissa har t o m vett att skämmas lite.
Sen kan vi ju fundera på varför han inte ville bli fotad. Kanske fanns goda skäl till det.
Vilken surgubbe.
#16 - För att det är jag.
Hej!
Jag tycker att du hade rätt där, är man på en tävling får man också räkna med fotografer.
Mvh ABC123
usch vilken dåligt stil, sånt blir man ju rosenrasande på :( Jag skulle gjort vad som helst för att får dom bilderna publiserade, bara för att ge igen på honom…nej, usch då, så ska man inte vara.. men dålig stil iaf..

#11 Menar du att man har tillstånd att gå i te.x någon annans hage och fotografera??? 0_o

#21 Du får fotografera vad du vill och vem du vill, så länge du inte blivit upplyst om något fotoförbud.
Och skulle du inte få stå i hagen får du gärna stå utanför.
Ingen har rätt att stoppa dig med fotografering på allmän plats.
Hälsningar
Alexander
Vänliga hälsningar
Alexander Isaksson

Okej så jag får lov att gå in i en hage helt utan att fråga någon om ingen har sagt något så länge jag inte förstör??? men om någon säger till att jag inte får stå inne i deras hage så måste jag gå ut.?
Att just gå in i hagen tror inte jag är särskilt smart, dels av säkerhetsskäl och dels för att ägaren garanterat kommer bli mer eller mindre irriterad om han/hon skulle komma ut.

Haha jag håller absolut med dig ;)
Jag ville bara veta om det var tillåtet.