Nikon D40KIT
Fick reklam från Elgiganten idag. De säljer Nikon D40KIT för 4790:-.
6 Mpix, 18-55 objektiv ingår.
Jag fotograferar mest hästar på utställningar. Hur långt ifrån kan jag stå med denna kamera? Är 6 Mpix "bra"? Är den prisvärd?
Jag är totalt okunnig, så tips mottages tacksamt.
Med det objektivet måste du stå väldigt nära. Om du tänker att "50" är i samma skala som du ser med ögonen, är ju 55 bara en anings mer. Alltså är det inget lämpligt objektiv ifall du behöver zooma.
Kanske att du kan köpa enbart kamerahuset istället och sedan köpa till ett zoomobjektiv, t.ex ett 55-200 eller 70-300. Jag har ett 70-300 och det räcker bra.
6 megapixel är helt OK och duger bra till 50x70 förstoringar.
MVH Anna
Anna, värd på Hästfoto och Webbutveckling

#1. Tack.

Jag har den kameran! Jag hade "endast" det objektivet i flera månader. Det fungerade jättebra! Kameran älskar jag. Man blir ju lite putt nu när dom sänkt priset så mycket, "att man inte väntade", haha :) Men sedan köpe jag till ett 55-200mm objektiv. Det använder jag emst. Men 18-55 är absolut OK. :D
åhh ja som köpte den på elgiganten för två månader sen, för 4900 xP dom sänker snabbt ^^
Har ännu inte köpt nåt mer objektiv, har alltså bara 18-55mm o man måste ju va ganska nära (som attlid skrev, 50 är som man ser med ögonen) men det har funkat ganska bra för mig x)

Jag betalade 6200;- i januari :O
#5 ojoj, då har dom verkligen sänkt! :o Var det med kitobjektivet? Tänkte köpa den när den kostade 5900, men hann inte xD

Ja, det var med 18-55mm :S :)
Kanske ska du bara köpa kamerahuset (som Attlid säger) och satsa på ett objektiv med VR och AF.
//Marija, medarbetare på Hästfoto.ifokus
Asså jag har också en och jag säger som resten antinget köp bara kamera huset och satsa på ett objektiv med AF eller börja med det vanliga objektivet som följer med ;).
men en fråga vad är VR :S ?? :)
#9 VR är bildstabilisering..
jaha ;)
Funderar också på den där kameran :) Men jag tror att jag behöver ett 18-55, Fotar inte bara hästar och det kan ju alltid vara något att ha. Nån som har den som kan besätta lite för och nackdelar?
Eftersom NIKON D40'n inte har ngn inbyggd AF-motor så måste objektivet ha en inbyggd sådan för att AF ska fungera. AF-s på NIKON objektiven och HSM på Sigma.
6 megapixlar räcker alldeles utmärkt! Det ansågs mycket nyss…

Jag föreslår att ha både ett objektiv som du använder till närkort och ett objektiv som du har till t.ex. att fota hästar.

Oj, tack för alla svar :)
Maken fotograferar smådetaljer, så vi måste väl ha ett objektiv för det också då?
#16 Ett makroobjektiv alltså. Det finns en hel djungel av sådana, det bästa är om du säger vilken prisklass det får ligga i isåfall.
Anna, värd på Hästfoto och Webbutveckling