Hästfoto iFokus

Hästfoto

Etikett: 09-fotoutrustning
Läst 384 ggr
Akerberg
0

Förslag på kompaktkamera

Nu har min kompakt (Olympus 500) gått sönder helt och jag funderar på att köpa en ny.

Någon som har förslag på vad jag ska titta på? Inte för dyr, max 2500 (helt inte mer än 2000), 5mpx eller mer, liten och lätt (dvs går att ta med överallt), laddbart batteri (inte vanliga alltså), gärna bildstabilisator och väderskyddad. Ska vara snabb med att ta bilderna och snabb mellan bilderna (min första kompakt tog nästan ½ minut på sig mellan varje bild….)

(Har en Canon EOS 400D så jag är lite bortskämd kan tilläggas… )

AnnaJohansson
0

Är du nöjd med din 400D förresten? :)

Granatapple
0

Kollade lite på cyberphoto.

Canon PowerShot A560 verkar ganska bra till ett billigt pirs. Av den lilla erfarenhet jag har så ger Canon ofta bra bilder, även på billigare kameror! Annars kan du ju själv söka efter dina behov på cyberphotos sökningsbas.

Jag har ju ochså en 400D, och en Olympus 600 då, men den är så dålig. ska sälja den till någon familje medlem och senare köpa en annan kompaktis :)

Edit: Märkte att den kameran jag länkade till över inte har laddningsbara batterier! Men annars så kan man ju ha laddningsbara AA batterier… länkar istället till en Canon IXUS 70, som jag tror är bra. Min syrra hade en ixus 50 (den blev stulen) och den var bra!

Lagerquist
0

Tror att  Ixusarna är att rekommendera, har inte prövat dem själv men känner rätt många som tkr om dem ;D

Akerberg
0

#1 Är jättenöjd med min 400D!

#2 Min första kamera hade vanliga AA-batterier, det var värdelöst

#3 Ska titta på dem =)

Tillägg, vore bra om det var xD-minneskort också, så kan jag använda det jag har

Mandysan
0

Nikon Coolpix P3 är en otroligt bra kamera som säljes jättebilligt nu (ca 1800:-) om man jämför mot när vi köpte våran (3400:-)..

Lozzan
0

Har precis som #3 hört mycket gott om Canons Ixuskameror. Skulel nog själv välja en sådan om jag skulle köpa en ny kompaktkamera

Akerberg
0

Vad tror ni om en Canon Ixus 70?

Någon som vet om den är snabb på att ta bilder och hur fort man kan ta nästa bild? (när man inte använder sekvenstagning)

Jojaton
0

Får man fråga varför du ska ha en kompakt när du har en 400D? :O

Johanna - Instagram

Cavello
0

Jag har en Canon Ixus 50 som snart är 2,5 år gammal och den är snabb och bra på alla sätt och vis. Seriebildstagningen är snabbare än på min D50 :O (känns så iaf).

Tror nog att Ixus 75 är en väldigt bra kompakt. Ixusarna står för kvalitet och tålighet. Blev upptryck i en transport av en travhingst och kameran fick ta "smällen" men den överlevde och har överlevt mkt annat tex. en border collie som hoppade på kameran.

Satsa på en Ixus!

Akerberg
0

#8 För att 400Dn inte går att ta med överallt. Vill ha en liten kamera som kan följa med i fickan.

**På listan just nu
**Fujifilm FinePix Z3, Z5, F40fd
Canon Ixus 70
Nikon Coolpix S200

Vad tror ni?

neonrosa
0

#10 Satsa på Ixus 75 istället för Ixus 70, den enda skillnaden är att 75 har störrde skärm, 3.0 LCD medans 70 har 2.5 LCD.

Akerberg
0

En grej till, det ska gå att ta bilder i rörelse också, alltså alla hästben skarpa =P

Akerberg
0

*putt*

Vad tror ni om en sånhär?
http://www.cyberphoto.se/info.php?article=FPZ3silver

Cavello
0

Ja, om det är soligt så går det annars gäller det att panorera men så är det med alla kompakta.

Nja, satsa hellre på en Ixus. Canon är ett "känt" märke…

Akerberg
0

Ixusen är större, och dyrare. Dessutom passar inte mitt gamla minneskort (xD), men jag funderar på den…

edit, SÅ mycket större var den visst inte…

Cavello
0

Ja, fast med tanke på att xD är ett minneskortformat som inte så många andra tekniska saker använder så kanske det skulle vara bättre att satsa på en kamera som använder SD? Alla datorer, minneskortläsare, mobiler osv. stödjer SD.

Akerberg
0

Aha, visste inte det.

Är det någon större skillnad på Ixus 70 och 75? Förutom ca 300:- i prisskillnad (2300 för den billigaste + minneskort) är igentligen mer än jag vill betala…

Cavello
0

Okay :) Alltid bra att veta sånt.

Nä, det är det med större skärm tror jag annars inte så stor skillnad. Och det spelar ju ingen roll om skärmen är lite mindre.

Pedro
0

Samsung-kameror brukar vara bra :) Jag hade en Digimax L60 innan jag fick min System

/ Annie, medarbetare på Teckning.
http://thelillan.blogg.se