Hästfoto iFokus

Hästfoto

Etikett: 03-kritik-porträtt
Läst 316 ggr
LinaN
0

kritik

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Lekte med kameran i stallet häromsistens och fick tag på några vettiga bilder som jag vill dela med mig av.

Att prata inställningar och sådant är jag helt hopplös på, men lite mer med komposition och idiotsäkra förklaringar för kamerainställningar hade inte vart dumt. Har en Canon Eos av nått slag…. sambon är den som är teknikkunnig… mer än vad jag kan säga ^^

Yesterday starts tomorrow, tomorrow starts today.
Today is a gift, that's why we call it the present.

LinaN
0

vissa dagar är han fotegenisk, andra dagar mindre så ^^

LinaN
0

Kärleksnyp. Efter en vecka i olika hagar fick han tillbaka sin kompis ^^

LinaN
0

och slutligen, min absoluta favorit för den dagen.

Anna
0

Mysig känsla du fått till i bilderna!

I #0  och #1 gillar jag uttrycket, det ligger ett sorts lugn över hästen och jättefint med manen som sveper i vinden! Lite synd på "grimasen" i första, haha. #1 tror jag nästan skulle göra sig snygg i en kvadratisk beskärning, nu ser ansiktet lite långt ut, men ögonkontakten är jättemysig.

#2 är ett "candid moment", men rent tekniskt inte min favorit bland dessa. Skarpa skuggor, bakgrunden är lite överexponerad etc. Eftersom fuxen blundar och man inte ser ansiktet på hästen till höger så blir bilden lite opersonlig på något sätt, man saknar kontakt med huvudmotiven (hästarna). Men visst är det en fin stund, fångad på bild! Och ofta är ju det mycket viktigare än allt det tekniska.

Vad gäller #3 så förstår jag tanken bakom, men tycker att slutresultatet är lite rörigt. Hästens färg och manens färg är snarlika, vilket gör att det blir svårt att urskilja detaljer. Du har lämnat plats åt höger, vilket ger en fin komposition, men om jag var du skulle jag istället gjort tvärtom och lämnat plats åt vänster - för där ser man lite av hästens ben och ljuset kommer även från den sidan, vilket hade gett mer djup och mer detaljer till bilden. Som det är nu ser man en mörk man som ligger i skugga, och en överexponerad, snöig bakgrund med lite störande plast etc, medan ljuset ser ut att ligga jättefint på det lilla man ser av hästens ben. Hoppas du förstår vad jag menar. :)

Anna, värd på Hästfoto och Webbutveckling

annaattlid.se

LinaN
0

#4 tack! 

Det är besvärligt att jobba i en flockmed 6 NYFIKNA hästar och försöka få med bara en eller två åt gången ^^

#1 är beskuren direkt i kameran, så det som finns i bilden är det jag har att jobba med för efterbehandling. men just ögat är jag väldigt nöjd med där, bra kontakt som du säger och intresserat/piggt uttryck.

#3 Hade du intressanta tankar bakom, för JAG hade ingen tanke bakom, jag bara knäppte en bild bland många när han höll på att äta, men i slutändan så var det denna som jag fastnade för eftersom färgerna är jus snarlika, det är en jämn och trevlig färgpalett och till en början med så störde plasten från balen mig men samtidigt så blev den ett komplement till snön och nu tänker jag inte på den alls. 

Nu dags o hasta till stallet! :D

Indriz
0

De är verkligen intressanta och du har inte fastnat i semester-foto-syndromet, utan de är intressanta vinklar och hästarna ser bra ut! Två saker som jag tänkte på: 1 - De är aningen ljusa. Himlen ser ljus ut och du får lite dåligt med kontrast.  2 - Lite rörelseoskärpa på vissa ställen i bilderna. Båda ovanstående skulle kunna lösas med en kortare slutartid. Utan att bli för teknisk så kan jag lägga ut två olika scenarion som du kan sno värden på! Det du tjänar på det är oftast att man, genom att ändra bländare och slutare, kan använda lägre iso-tal och därmed få bättre kontrast och färger.

Scenario 1
Solig sommardag, blå himmel och starkt solljus.
Stort bländarvärde (f22) = litet ljusinsläpp och långt skärpedjup.
Kort slutartid (1/1000) = litet ljusinsläpp, bra fotografering vid rörelse.
Lågt iso-värde (100-200) = rikare färger och mindre brus.
Akta dig för skarpa skuggor vid solljuset.

Scenario 2
Inomhus i stall, svaga lampor och inte mycket ljus från fönstren.
Lågt bländarvärde (f2,8) = stort ljusinsläpp och kort skärpedjup.
Lång slutartid (1/80) = stort ljusinsläpp men risk för skakningsoskärpa.
Högt iso-värde (1600) = mer brus, sämre kontrast och färgåtergivning.
Svagt allmänljus ger ofta dålig kontrast och en platt bild.

En sista rekommendation vore att ta av grimman. Hoppas det hjälpte något och lycka till med fortsatt fotografering!

Make the right thing easy and the wrong thing hard. Remember that the horse is the best teacher you'll ever find and that he is a reflection of the one who cares for him.

LinaN
0

#6 tack! Begrep inte så mycket av det där men det slog an något som jag vet att kompisen och sambon försökt förklara för mig innan så det vart inte helt okänt! ^^ Funderar på att anmäla mig till medborgarskolans digital-kamera-kurs till sommaren så man kanske kan lära sig mer koncentrerat och bli något bättre.

Vem som helst kan ta bra bilder med en systemkamera, men det krävs kunskap för att det ska bli riktigt bra bilder!

Är tyvärr så att det bara är fuxen som biter min som får gå utan grimma i hagen, alla andra hästar måste ha grimma på. Och jag ville inte gå och pilla på och av med grimman ÄVEN om det skulle inneburit bättre bilder rent allmänt :)

Och tack för komplimangen. Jag försöker hitta andra vinklar och försöker få det hela intressant. På gott och ont så beskär jag ofta i kameran direkt, och ibland så både ligger, krälar, kryper och hänger man på allsköns ställen för att få nya bilder som är intressanta… Men det innebär ju också att man får en himla massa skitbilder. Tur man har digitalkamera, annars hade det aldrig gått! ^^

Indriz
2

#7 Det är mycket krångligt i kamerornas värld. Inget att hänga upp sig på att man inte förstår allting! :P

Jag har själv gått en kurs i Bild och form. Allt från kameran till Photoshop och InDesign. Säg till så kan du få anteckningarna! Jag försöker verkligen skriva enkelt så att jag själv och andra ska förstå. Sen måste man ju självklart också leka med kameran för att lägga till den praktiska biten.

Haha! Ja du har verkligen fattat det där med vinklar - för att ligga och kräla, krypa och hänga det ger verkligen de mest intressanta bilderna! :)

P.s. Superfin häst du har!

Make the right thing easy and the wrong thing hard. Remember that the horse is the best teacher you'll ever find and that he is a reflection of the one who cares for him.

LinaN
0

#8 tack! :) ska hålla det i åtanke! :D

Men säg inte att han är fin så han hör, han blir så odrägligt mallig då ;)