Övergå till bättre kamera
Vad har du för objektiv till din kamera idag? Ofta tjänar man mycket mer på att byta ut optiken än just kamerahuset. Ska man verkligen tjäna på att köpa ny kamera behöver man nästan gå från cropsensor till fullformat, men då handlar det om ganska mycket mer pengar.
Nu är väl just 1000D en lite äldre modell som saknar en del specifikationer man ibland kan önska sig, så att du vill byta upp dig är inte helt oförståeligt. Du kan ju kika på EOS 100D som ligger på runt 5000:- för bara huset, eller EOS 1100D som är uppföljaren till din modell och ligger på runt 3000:- för huset. Även 600D har jag hört mycket gott om.
Anna, värd på Hästfoto och Webbutveckling
Själv vill jag rekommendera Canon EOS 600D. Den är något billigare - 3980kr, just nu närmare bestämt. Där får du också ett hyfsat objektiv till - 18-55mm med 3,5-5,6 i bländarvärde. Jag har själv använt den rättså mycket och jag tycker att den fungerar utmärkt. 18 megapixlar och med en utvikbar display, går upp till 3200 i iso - om jag minns rätt, vågar inte svära på det. Skickar med en länk till ett test av kameran.
http://www.kamerabild.se/tester/kameror/test-canon-eos-600d-mer-avancerad-och-anv-ndarv-nlig
Hoppas det hjälper och att du hittar en bra kamera som du gillar!
Make the right thing easy and the wrong thing hard. Remember that the horse is the best teacher you'll ever find and that he is a reflection of the one who cares for him.
Det är många som frågar om det här med kameror och vad de ska köpa och varför.
Jag har kommit till en bra insikt om detta. Vet du varför du behöver byta kamera hus ?
Om inte så behöver du nog inte byta. annars kommer de ge sig själv vilken modell du vill ha.
som Attlid skriver så är et skillnad på crop och fullformat men den skillnaden är ändå inte jätte markant idag. det var mycket större skillnad förr.
Där emot optiken kan behöva bytas till och från. Nu skall ju inte jag säga så mycket som byter optiker rätt ofta men det är för att jag sliter ut dem eller på annat sätt behöver byta. Jag räknar inte med att andra skall byta optik vartannat år eller tätare.
men det man skall titta på med optik är ju vad är man ute efter?
1. Ljusstyrka, titta på fasta optiker med 1,2-1,8 i bländare annars zoomar med 2,8. finna många olika pris nivåer.
2. olika zoom, använder man väldigt ofta en och samma bränvidd så kan fasta vara väldigt trevliga att använda. Jobbar man som mig på brännvidder från 10-400 mm så är zoomar bättre tycker jag.
3. blir dina bilder suddiga / ur fokus ? Då kan det vara dags att kontrollera så att fokusen sitter där den ska. använd t.ex. http://www.dphotojournal.com/focus-test-chart.pdf
http://www.squit.co.uk/photo/files/FocusChart.pdf
Om fokusen sitter och ändå upplevs som suddiga så kan det helt enkelt vara så att objektivet är suddigt. någon lins som är skadad eller liknande.
oj detta belv kanske lite långt men har någon mer frågor om sånt här är det bara säga till.
Ett sista tips: gå till en butik titta och känn på kamerorna. bestäm vad just Du tycker känns bra. jag kan säga hur mycket som helt om jämförelser på pixelnivå och annat men känns inte kameran bra kommer du sluta använda den.
// Mathias Eriksson Event-bilder.se
Tack för alla svar! Jag har haft min Canon EOS 1000d sedan ca 4-5 år tillbaka och det är som Attlid säger, en äldre modell. Det jag önskar med min kamera är att bland annat kunna filma, men även få bättre kvalité på mina bilder.
Det är inte heller bara "min" kamera, delar den med resten av familjen vilket börjar bli till ett problem eftersom jag bor i en annan ort där jag studerar. Har inte alltid tillgång till att fotografera, vilket är tråkigt.
Ni har rätt i att det kan vara objektivet som försämrar bilderna, för tillfället använder jag två stycken objektiv, varav en inte lika mycket. Det är standard objektivet som medföljde (som verkar vara boven) och ett sigma objektiv 70-300mm (osäker på exakt vilket 🤐)
Det lutar i alla fall starkt mot en Canon EOS 600d, plus den är inom min budget! 😉