Hästfoto iFokus

Hästfoto

Etikett: 00-allmänt
Läst 1364 ggr
Berglund
0

Sälja bilder

Jag undrar en sak..

Ni som säljer bilder, hur mycket säljer ni för. Jag ska nämligen sälja bilder till en tjej nu och jag har tänkt mig priset.. 500 för 6 bilder på en cd-skiva.

Är det för mycket? Och 1000 kronor för 19 bilder på en cd-skiva.

/Mvh Karin

SofiaGenne
0

Det beror på hur bra bilderna är.

MVH
Sofia Genne - www.teamsl.blogg.se

Lininaa
0

Jag tycker personligen att det är för dyrt. Om man delar 500 på 6 blir svaret 83.3333333, alltså kostar en bild ca 83 kr. Men sedan beror det ju på om priset på CD-skivan ingår i priset och vad den har kostat osv.

Anna
0

På CD-skiva tar jag 40kr per bild + 29kr för porto. Tycker att ditt är lite för dyrt faktiskt, sjunk några tior. Och bestäm ett pris PER bild så är det enklare när någon ska köpa många bilder. Vill du t.ex ta 50kr per bild så tar du bara 50xantalet bilder så slipper du "chansa" fram ett pris.

1000kr för 19 bilder är lite rimligare. Då blir det ungefär 52kr per bild. För att jämna ut det kan du ta 1000kr för 20 bilder så blir det enklare.

Anna, värd på Hästfoto och Webbutveckling

annaattlid.se

Berglund
0

Okej.. men om jag bara tog 19 bilder exakt på hennes häst?

[exsh]
0

jag tycker att det är skyhöga bilder, Visst ägaren till hästen får dom på en cdskiva.. men jag hade aldrig lagt så mycket pengar. Visst, jag vet inte hur mycket personen i fråga hade tänkt sig att du skulle ta. Men skulle jag sålt en cd med 19 bilder hade det varit för knappa 500:-.  För, det borde ju ( i min syn ) bli billigare om folk vill köpa fler bilder, då man får sålt mer - 1 bild för 50, två bilder  för 85. osv, att man ger lite rabatt eller vad man ska säga om personen köper fler bilder.. men som sagt.. detta är min åsikt..

neonrosa
0

#4 Tycker du ska ta många fler, så kan du välja de som blev bäst.

linnrisedal
0

Jag köpte en bild som var 17x21 och den betalade jag 45 kr för. (55 med porto) det tyckte jag ba ett bra pris.

Berglund
0

Men en riktig fotograf som jag känner (Jobbat som fotograf i 50 år) sa att 6,7 bilder på en CD för 500 kronor är ett bra pris.

neonrosa
0

#8 Tar han så mycket för sina bilder, eller har han tittat på dina bilder och tyckte det var ett bra pris?

Jooline
0

Tycker oxå att Priset är för högt. Fast det beror ju självklart på Hur dom ser ut :P Kanske vill visa? * Nyfiken *

Anna
0

#8 500kr är mycket pengar, skulle du själv betala så mycket för 6-7 bilder om du var en ryttare t.ex?

Jag tar 240kr för 6 bilder.

annaattlid.se

Berglund
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

#9 Han har tittat på bilderna ja.. Han tar upp emot 5000 för en bild. Han är känd björnfotograf, men kan hursomhelst mycket om bilder m.m.

#11 Om bilderna var bra skulle jag spara och köpa bilderna för det priset.

Kan visa två bilder.

P.S Redigeringen ville hon ha som på dom här bilderna.

Berglund
0

Och en till

Anna
0

Visst är det två väldigt fina bilder, men är de så pass speciella att du vågar ta dubbelt så mycket för de som många andra skulle göra? Det handlar ju inte bara om pengarna - utan att ens namn ska växa i takt med hur mycket bilder man säljer. Och för att skaffa erfarenhet!

annaattlid.se

AliceL
0

men om du säljer alla bilder du har tagit, håller säkert inte alla samma kvalite, så tja, sänk dig en del..

gigytffyvbk
0

Jag tycker som attlid och dom flesta andra att det är lite väl mycket för 6 bilder, själv tar jag 30 kr per bild och då skulle de blivit 180 kr ungefär.

Mvh/ Moa Winberg - www.mwfotografier.se

Isak
0

Ifall du fotar i Raw, retuscherar/behandlar och ger dem en skiva skulle jag grovt räknat.

För sex bilder:  5 000kr enligt BLF's cirkaprislista.

Konvertering av råfil(RAW) till RGB-fil (jpeg/tif) 300:- /st

Digital bildbehandling och retusch 935:-/per tim

Lagring på CD-skiva eller liknande lagringsmedia 170:- /per skiva

Sen kanske du har resekostnader utöver det?

Vid uppdrag kan du ju faktiskt ange pris per timme.

Så 500:- för 6 bilder kan va bra. Men sen är det inte säkert att kunden kanske går med på det. Men försöka kan du alltid.

Eftersom de har anlitat dig måste de tycka dina bilder är bra. 

Hälsningar

Alexander Isaksson | www.alexanderisaksson.com 

Vänliga hälsningar

Alexander Isaksson

Berglund
0

Nu var tyvärr bilderna fotade i small.. men jag ska börja fota med typ antingen Raw eller Large. Om jag skaffar 1 eller två 2 gigabites minne till.

Johannna
0

Jag skulle aldrig betala 500 kr för 6 bilder på en cd-skiva i storlek small. Om dom hade varit utskrivna på fotopapper i A4 storlek så hade jag gjort det.
Max 250 kr skulle jag ha betalt.

AliceL
0

Ja, om dom är fotade i small sjunker värdet väldigt…

AnnaJohansson
0

#12 & #13 Vart står Musikanten? :)

Berglund
0

Vet inte, fotade honom på göteborg galopp. Hur så?

AnnaJohansson
0

#22 Nä, för när jag praoade på Åby lärde jag känna en som gick på travgymnasiet, och hon hade två hästar den ena hette Last Apple och den andra Musikanten ;D Och han var väldigt lik, men han är en travhäst ;D Ingen galopphäst x'D

linnrisedal
0

#22 Musikanten står på Åby ja, de hade trav på gloppen för nån vecka sen. Han startade där.

AnnaJohansson
0

#24 Jahopp okejs ;D Då är det väl han då antar jag!

Berglund
0

Jo det är det nog. :P

jojjehanna
0

#17 intressant prislista, är på G att höja mina priser som är på tok för låga men så mycket törs jag tyvärr inte dra till med på en gång.

Lininaa
0

#27 Vad tar du? Nyfiken (;

jojjehanna
0

http://www.johannalagnevall.com/fotoarkiv/prislista/prislista.html

Då är det moms som ingår i priserna, dvs jag får behålla 40:- av de 50:- som minsta storleken kostar. Av dessa pengar får jag dessutom skatta ev vinst då detta är på mitt företag. Säg att jag får behålla ca hälften av vinsten efter skatt + egenavgifter och liknande. Fördelen är att alla mina kostnader, typ kamerainköp går på förtagets budget. Men man kan heller inte sälja foton "svart" i den omfattning som jag gör, det är för mycket pengar för att räknas som hobbyverksamhet.

Jag fotar sedan ett tag tillbaka i stort sett enbart i RAW-format och får alltså omvandla till jpg. Tidskrävande men ger bäst resultat. Dessutom skriver jag ej ut fotona själv utan lämnar in dem till professionell fotoaffär för bästa kvalitet och hållbarhet.

Även porto ingår i mina priser och jag förpackar fotona väl, tex kartongkuvert för förstoringar. Även i plastficka så de ej vattenskadas vid ev regn.

Måste höja priserna för att räkna ut något slags timpris är bara löjligt, blir ju inget kvar. Har ju hus och familj så detta är inte bara en hobby för mig.

AnnaJohansson
0

#26 Vad hette ägaren? (A)

P.S Lägger in en bild på Musikanten (Musse) från när jag praoade där xP 

AnnaJohansson
0

#24 Lägger in en typ knäpp (!) bild på Cato, förstod att du gillade honom ;D Du får gärna ta den om du vill! Men endast du ^__^

xD

Isak
0

Eftersom ni är en hel del som säljer bilder här. Är det någon av er som har BLF's cirkaprislista?

#29 Johanna, du måste våga ta lite mer betalt. Speciellt med tanke på att du enbart fotar i Raw.

timpris kan jag hålla med om blir svårt. Kanske lättare vid direkt uppdragsfotografering.

Hälsningar

Alexander Isaksson

Vänliga hälsningar

Alexander Isaksson

AliceL
0

#32 inte jag, den kostade väl en hel del har jag för mig? Jag kollar lite på andra fotograferar, och lägger mig ngt under med tanke på att det "bara" är 6 mpx och att jag bara har fotat m system i ett år. =)

jojjehanna
0

#32 ja, du har så rätt, känner mig dessutom lite etablerad så jag är ju inte helt ny och måste göra mig ett namn. Säljer mycket (även text) till en stor hästtidning tex.

Jag hade den prislistan för 2005 eller något sådant, kanske tidigare för jag minns inte att det stod ocm raw-priser.

jojjehanna
0

Tillägg: tyvärr tar en hel del andra etablerade hästfotografer låga priser, kolla tex Krister Lind, Emma Norén, Anette Mattsson, Martin Larsson, mfl.

Berglund
0

#30 kommer faktiskt inte ihåg, men det är han.

Magster
0

1000kr för 19 bilder… Det låter så dyrt men det är ju inte mer än ca. 50kr bild. Om bilderna är bra är det väl ett bra pris!

Maggan, mgfotografi.webb.se
Medarbetare på Hästfoto.

Berglund
0

Jag tror inte hon köper alla 19 ändå.

neonrosa
0

Hur många köper hon då?

Berglund
0

Har hon inte sagt ännu.. men det priset avgör jag ändå. Så det tänker inte jag låta er kommentera.

Isak
0

Vore kul ifall du berättade efter köpet. Som lite vägledning för andra här.

Vänliga hälsningar

Alexander Isaksson

Berglund
0

Jo det kan jag väl göra.

Malin-Trotsig
0

Personligen tycker jag det är svindyrt. Visst är bilderna fina men 1000 spänn för 19 st bilder skulle jag nog aldrig betala för dem. Men du som fotograf bestämmer ju.

Lininaa
0

#42 Har du sålt någon än? (:

Berglund
0

Nä inte än, ska sälja bilder till en tidning snart.

Lininaa
0

#45 Okej! Vad roligt.

Emelie-G
0

#45 Får man fråga vilken? :)

Berglund
0

#47 Liksom jag känner inte riktigt för att säga det för att tidningens namn avslöjar liksom var jag bor, och jag vill inte avslöja mer än att jag bor i stora Göteborg. Men det är ingen hästtidning utan mer en delstadstidning, så en väldigt liten.

Trav_
0

Fy va dyrt, jag skulle aldrig betala 500 för 6 bilder typ.. jag brukar beställa mina foton av en fotograf ifrån travtävlingar han har olika priser på foton och då är dom på fotopapper, jag brukar typ tagit storlek 30*40 och dom har kostat 50-70 kr + porto! Det är normalt pris!

Berglund
0

#49 Visst, du får tycka att det är dyrt. Men nu har jag inte sagt att jag ska sälja till dig. Och den tjejen har gått med på priset.

Trav_
0

#50 Ne, tur är väl det, Men du hade som rubrik och undrade vad folk tyckte då får du förstå att vi skriver vad vi tycker!! Vi kan inte skriva att det är okej pris när vi inte tycker det! Svarade bara på frågan! Och så länge man inte är en s.k fotograf som har det som jobb så tycker jag inte man kan ta ut sådär mycket!