Hästfoto iFokus

Hästfoto

Etikett: 03-kritik-porträtt
Läst 734 ggr
ica5
1

Tips/kritik på shettis

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Hej jag har just börjat fota med min nya systemkamera och jag vill såklart blir duktig på det(vem vill egentligen inte bli det ;)) och jag tog två bilder på en söt liten shettis och jag skulle gärna vilja ha lite tips och självklart kritik så jag vet vad jag kan göra bättre till nästa gång?

ica5
1
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Här är den andra bilden

ica5
0

Någon? :)

ica5
0

Snälla?

Anna
1

Två fina bilder, tycker jag! Jättebra att du gått ner i hästens nivå och tagit bilderna från samma höjd som hästen. Även fina uttryck du fångat, hästen ser uppmärksam och glad ut. Lite tråkigt ljus, svårt att urskilja detaljer i hästens päls kring huvudet, speciellt på första bilden. Man kan ljusa upp den lite i t.ex Photoshop i efterhand.

Bakgrunden är väl inte sådär jättekul, men det är svårt att göra något åt ibland. Man kan, om bakgrunden är rörig, böja sig ner ytterligare och försöka utnyttja himlen som bakgrund. Då får man ofta lite roligare vinklar och perspektiv också.

Fortsätt på samma sätt, bra jobbat! :)

Anna, värd på Hästfoto och Webbutveckling

annaattlid.se

ica5
0

Tack! 😊 ska försöka tänka på det nästa gång

Indriz
1

Fina bilder - som #4 sa så är det en bra vinkel du har fångat. Bakgrunden är vad jag skulle klassa som grafiskt oren. Problemet med det är att den drar fokus. Det första jag tänkte var "Lägenheter, häst och jag ser inget staket..?"

I den första bilden så får du lite mer skugga på ena sidan av ansiktet också. Försök hitta ljuset när du fotograferar och placera därefter motivet på bästa plats för att fånga det.

Annars var det bra. Fortsätt experimentera! Hitta intressanta vinklar, ta närbilder där mycket lämnas ute - det får åskådaren att tänka. Låt bilderna ha ett djup - alltså en förgrund och en bakgrund. Det har du i det här fallet - hästen framtill och lägenheterna i bakgrunden. Bakgrunden kanske bara inte var så passande :)

En sak till. Har du en tråkig bakgrund, eller bara vill fokusera på och få skärpa på hästen så kan ett kort skärpedjup vara bra. Det får allting som inte ligger i skärpa att bli suddigt och oklart. Ett högt bländarvärde som f22  kan t.ex. åstadkomma den effekt, men om det inte är ljust där du tar fotot så kan bilden bli för mörk.

Hoppas det hjälpte och lycka till med fotograferandet!

Make the right thing easy and the wrong thing hard. Remember that the horse is the best teacher you'll ever find and that he is a reflection of the one who cares for him.

ica5
0

Okej tack :)